کامبیز جهانبانی، مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با محمد سجاد سیاهکارزاده، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان دیدار کرده و دو طرف در خصوص سازوکارهای بهرهبرداری از توسعه دریا محور جمهوری اسلامی ایران در معادلات دریای کاسپین و کریدورهای بینالمللی به بحث و گفتوگو پرداختند.
محمدسجاد سیاهکارزاده در این نشست با بیان اینکه هم افزایی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزههای دریایی، یکی از اصلیترین راهبردهای سازمان متبوع خود عنوان کرد و با تأکید بر لزوم برنامهریزی و مهیا شدن منطقه آزاد انزلی برای دوران پس از اتصال به شبکه ریلی، اظهار کرد: به صورت معمول نهادهای دولتی مدل رفتار دولتی در بازار، معطوف به تقاضا بوده یعنی برنامه ریزیها بر اساس پیشبینی صورت نمیگیرد بلکه وابسته به نیازهای کنونی بازار است، اما این مهم در دستور کار بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد انزلی قرار داشته و خواهد داشت.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تصریح براینکه تمام قطعات مورد نیاز جهت بهرهبرداری حداکثری از اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین در مولفههایی چون زیرساختهای لجستیک- بندری- انبارداری، تأمین بار، افزایش خطوط کشتیرانی منظم و افزایش میزان کالاهای در حال عبور از مسیرهای ترانزیتی باید آماده و مهیا شود، اضافه کرد: توسعه همکاریهای حمل و نقل ترکیبی با بنادر کشورهای حاشیه دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان؛ به همراه تقویت مسیرهای کریدوری به ویژه گذرگاه شمال جنوب و کریدور چین-قزاقستان- ایران یکی از مهمترین اولویتهای منطقه آزاد انزلی در راستای تحقق سیاستهای توسعه دریا محور محسوب میشود.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این دیدار با ارائه تحلیلی از توانمندیهای بنادر مختلف دریای کاسپین در جهت توسعه همکاریهای دریایی با کشورمان، گزارشی از ظرفیتهای ناوگان دریایی در بزرگترین دریاچه جهان ارائه کرد و افزود: مجتمع بندری کاسپین به دلیل دارا بودن پسکرانه و آبخور مناسب و اتصال قریب الوقوع به شبکه ریل سراسری از بنادر متمایز و آینده دار کشورمان در شمال کشور محسوب میشود که با وصل شدن به خط ریل داخلی عملاً منطقه آزاد انزلی و کریدورهای عبوری از آن به شبکه ریلی داخلی و خارجی نیز وصل میشود.
وی به بیان ساز و کارها و راهکارهای هم افزایی میان بخش های مختلف حوزه حمل و نقلی و ترانزیتی داخلی جهت بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و مزیتهای کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان، پرداخته و گفت: یکی از فرصت ها و مزیتهای مغفول مانده و مجتمع بندری کاسپین یکی از بهترین نقاط برای ایجاد و فعالیت های شرکت های کشتی سازی و تعمیرات ادواری کشتی است که می تواند افق های جدید درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد دریا محور کشورمان را خلق کند چرا که بسیاری از صنایع دیگر را متحول می کند، بازار آن تا سی سال بعد وجود دارد.
به گزارش ایسنا در این دیدار طرفین در خصوص بهرهبرداری از ظرفیتهای جدید بعد از اتصال به شبکه ریلی، فرصتهای ترانزیت بینالمللی و همکاری در ایجاد مجموعههای کشتی سازی با حضور شرکتهای بینالمللی به توافق رسیدند.
انتهای پیام
نظرات