• پنجشنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1404010703101
  • خبرنگار : 50283

تعطیلات نوروزی و معضل زباله در گیلان زیبا؛

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

ایسنا/گیلان جنگل و دریا، مرداب و رودخانه‌های زیبای گیلان این خطه از میهن را به مقصد اصلی جمعی از هم‌میهنان برای گذران روزهای تعطیل نوروزی تبدیل کرده است. ولی گاهی اوقات دیدن حجم زباله‌هایی که بی‌هوا در کنار جاده‌ها و یا در دل جنگل و در دامن سواحل آبی رها شده، هوای دلت را دلگیر می‌کند.

برخی از فعالان محیط زیست دوربین دست می‌گیرند و تصاویر زباله‌های رها شده در دل طبیعت را در گروه‌های مختلف نشر می‌دهند، عده‌ای بی‌توجه به اهمیت حفظ پاکیزگی طبیعت، شیشه ماشین در حال حرکت را پایین داده و زباله‌ را بیرون انداخته و بعد یک نفس عمیق از هوای بهشتی گیلان می‌گیرند و شیشه را بالا داده و به راه خودرا  ادامه می‌دهند در این بین شهروندان مهمان‌نواز گیلان خوشحال از حضور مهمانان اما نگران طبیعت پیرامون خود هستند.

در همین رابطه شهرام توانا، مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه جمعیت، عامل اصلی تولید زباله است، اظهار کرد: طبق باور برخی بحث زباله ربطی به ورودی مسافر ندارد، زیرا استدلالشان این است که در ازای ورود مسافر خروج شهروندان به مناطق دیگر را داریم ولی این استدلال درست نیست زیرا شهروندان از منازل خودشان خارج می‌شوند ولی همه مسافران ورودی به گیلان، منزل شخصی ندارند و وارد مهمانپذیرها، هتل‌ها و حتی خانه‌ها و اقامتگاه‌های روستایی می‌شوند.

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

وی افزود: طبق آمار در ۳ روز ابتدای سال‌جاری نزدیک به ۵۰۰ هزار خودرو و جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر؛ یعنی دقیقاً به اندازه جمعیت استان گیلان ورودی مسافر داشتیم و اگر طبق الگوی سرانه تولید روزانه زباله حدود ۷۰۰ گرم در استان گیلان را مد نظر بگیریم این تعداد جمعیت ورودی، روزانه تا ۲ هزار تن زباله تولید می‌کنند و به اضافه ۲ هزار تن زباله روزانه شهروندان استان در این ایام با یک پیک ۱۰۰ درصدی تولید زباله در تعطیلات نوروزی روبرو هستیم.

توانا با بیان اینکه میزان تاب‌آوری شهرداری‌های استان در بهترین حالت ممکن در حد ۲ هزار تن زباله تولیدی است که البته جمع آوری این میزان نیز به سختی انجام می‌شود، گفت: گاهی اوقات و در زمان‌هایی که گیلان مسافرپذیر نیست بعضی از نازیبایی‌ها یا سیمای زشت بصری را می‌دیدیم و وقتی جمعیت و به تبع آن زباله دو برابر شود شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

وی با اشاره به اقداماتی که باید انجام داد، گفت: با تدابیر اندیشیده شده شاهد افزایش حجم جمع‌آوری زباله همچنین آماده‌سازی محل‌های دفن رسمی و غیررسمی توسط شهرداری‌ها برای ایام نوروز به ویژه در شهرهای مسافرپذیر بودیم که در حال حاضر و بر اساس رصد میدانی، ارتباط با شهرداران همچنین بازدید از مراکز دفن زباله می‌توان گفت در شرایط پایدار متوسط به بالا قرار داریم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با اشاره به اینکه علاوه بر اسکان در هتل‌ها، مهمانپذیرهای شهری برخی از مسافران در اقامتگاه‌های محلی و بوم‌گردی‌ها حضور دارند لذا تولید زباله در این ایام در روستاها نیز بیشتر می‌شود.

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

توانا با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های انجام شده در استانداری نزدیک به ۱۰۰ نیسان مکانیزه جهت جمع آوری زباله به روستاهای استان اختصاص یافته، گفت: بر اساس مدل علمی جمع آوری، انتقال و دفع زباله از روستاها تقریباً تا ۳ برابر سخت‌تر از شهرها صورت می‌گیرد و از جمله دلایل این مساله مشکلات راه و  جاده‌های دسترسی برای جمع آوری همچنین دستگاه و تجهیزات برای این کار است ضمن اینکه باید مقوله آب و هوا را هم به این مساله اضافه کرد که شرایط را برای همکاران ما سخت می‌کند.

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با بیان اینکه یکی از اماکنی که ممکن است زباله در آنجا دیده و حتی اقدام به تهیه فیلم و عکس با مضمون کم کاری و تجمیع زباله آن را نشر دهند در حاشیه جاده‌های مواصلاتی و  و مسیرهای بین راهی است، تصریح کرد: تجمیع زباله در این مکان‌ها دو عامل دارد اول اینکه روستاهای اطراف؛ زباله‌ها را جمع آوری کرده و جهت جمع‌آوری توسط شهرداری به کنار جاده منتقل می‌کنند که در بعضی مواقع این مساله به دلیل عدم توانمندی بخشداری‌ها در بخش لجستیک اتفاق رخ می‌دهد در مواردی نیز عدم اطلاع از زمان جمع آوری زباله باعث می‌شود که مخاطب عبوری این زباله‌ها را در یک ساعت مشخص در هنگام تردد در جاده‌های بین شهری مشاهده کند در حالی که ساعتی بعد آن محل پاکسازی شده باشد.از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

توانا با تاکید بر اینکه بعضی بخشداری‌ها باید نظارت بیشتری در حوزه جمع آوری زباله‌های روستایی داشته باشند، تاکید کرد: با توجه به اینکه استان گردشگری و توریست‌پذیر هستیم باید بپذیریم شرایط ما در زمان حضور گردشگران متفاوت از ایام عادی است لذا افرادی که قبول مسئولیت می‌کنند باید این موارد را رعایت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق تدابیر شهرداری‌ها؛ مهمانپذیرها و اماکن اقامتی شهری که در ایام معمولی یک بار در روز جمع آوری زباله می‌شد در شرایط گردشگرپذیر بودن تا روزانه سه بار نیز جمع آوری می‌شود، افزود: هر چند در این روزها تا دو برابر شرایط عادی تولید زباله داریم اما به اندازه سال گذشته سیمای زشت بصری را نداریم و بی‌شک زباله‌هایی که در قالب تلنبار و تجمیعی است بخش اعظم آن به خاطر مشکلات جوی، مشکلات لجستیکی همچنین عدم رعایت آموزش مسافران محترم است اما باید این را بپذیریم که در بخش‌های دیگر هم ضعف‌های مدیریتی وجود دارد ضمن اینکه باید در حوزه آموزش گردشگران بیشتر کار کنیم.

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

وی با تاکید بر اینکه مراکز اقامتی که میزبان مهمانان و گردشگران هستند باید آموزش لازم را ببینند و به مهمانان نیز ارائه دهند، گفت: به ویژه در زمینه جداسازی زباله خشک از تر همچنین فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند اقامتگاه‌ها می‌بایست نقش فعال‌تری در این ایام داشته باشند و علاوه بر فرهنگ مهمان‌نوازی که به عنوان یکی از اهداف هر مرکز پذیرنده مسافر محسوب می‌شود مبحث مربوط به احترام به محیط زیست را نیز مد نظر قرار دهند.

توانا افزود: به عنوان مثال کار خوبی که در یکی از هتل‌های بندرانزلی شاهد آن هستیم هنگام پذیرش مسافر؛ ضمن آموزش؛ یک بسته آموزشی با هدف تبیین فرهنگ جداسازی زباله خشک از تر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و در صورت انجام؛ یک عروسک فُک خزری که از موجودات در معرض انقراض دریای کاسپین است به مهمانان هدیه می‌شود. این کار آموزشی در کنار سایر موارد مرتبط با حفظ محیط زیست و احترام به آن‌ در قالب یک کد رمزی(QR) نیز همراه بسته‌های آموزشی به مهمانان تقدیم می‌شود.

توانا با اشاره به اینکه اعمال جریمه برای افرادی که زباله‌های خود را در کنار جاده ها و معابر رها می‌کنند نیز می‌تواند یکی از راهکارها باشد، تاکید کرد: در صورتی که قبل از آن همه مسافران از این مسئله اطلاع کافی داشته باشند.

از جای خالی پسماند در آیین‌نامه ستاد تسهیلات سفر تا خلا آموزش مسافران

وی افزود: در فواصل ورودی شهرها محل های عوارضی وجود دارد که در حال حاضر تعطیل هستند و ماشین‌ها از آن رد می‌شوند می‌توان از این فضاها برای ارائه بسته‌های آموزشی و در اختیار قرار دادن کیسه‌های زباله به ویژه کیسه‌های تجدید پذیر به مسافران استفاده کرد.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان در پاسخ به این‌ سوال که آیا تعبیه سطل زباله اضافه در ایام نوروز می‌تواند راهکار مناسبی باشد؟ تصریح کرد: حسب تجربه در سالیان گذشته در بعضی از شهرها (بندرانزلی) افزایش سطل‌ها باعث آن شد که مردم نسبت به افزایش تولید زباله در ایام غیر از پذیرش مهمان تمایل بیشتری نشان دادند و این در اصول کاهش میزان تولید زباله یک نقص محسوب می‌شود لذا بهتر است به جای افزایش سطل نسبت به افزایش میزان خدمات همچنین افزایش میزان جمع‌آوری و در کنار آن در قالب یک دوره آموزشی برای مراکز تولیدکننده زباله بیشتر در این ایام توسط شهرداری‌ها اهتمام بیشتری صورت گیرد که در نوروز امسال در بسیاری از شهرها خصوصاً شهرهای ساحلی این اقدام ملموس بود.

وی با اشاره به تاکیدات صریح استاندار گیلان و پیگیری‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همچنین بازدیدهای میدانی مدیرکل شهری و روستایی، تصریح کرد: یک گروه در فضای مجازی تشکیل شده که شهرداران همه شهرهای استان هر روز در آن گزارش کار می‌دهند علاوه بر آن پیگیر مشکلات هستیم و در صورت مشاهده و یا انعکاس هر مساله، بلافاصله از شهرداران پیگیر شده و جهت رفع مشکل اقدام می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha