طالب محمدی امروز (یکشنبه، ۱۲ آذر ماه) در مراسمی که با حضور مسؤولان، دانشآموزان و خانوادههای آنها در مدرسهی با نیازهای ویژه شفا در قروه برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی معلولان از سال ۱۹۹۲ میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل در راستای ارتقای رشد اذهان عمومی، افزایش آگاهیها درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف، درک، پذیرش و تجلیل از دستاوردها و موفقیت این قشر نامگذاری شده است.
وی با تأکید بر اهمیت فراهم کردن زمینه حضور پررنگ، شناساندن توانمندی و ظرفیتهای افراد معلول در جامعه، ضرورت اصلاح نگرشهای نامناسب حاکم بر جامعه و تحقق انتظارهای بر حق این قشر را مهم ارزیابی کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان ادامه داد: اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی بهعنوان سال جهانی معلولان و دهه بعد از آن بهعنوان دهه جهانی معلولان، نقطه عطف حرکت جهانی است تا کیفیت و شرکت فعالانه و همهجانبه افراد معلول در زندگی اجتماعی گسترش و پیشرفت آنها ارتقا یابد.
محمدی گفت: توانمندسازی اجتماعی افراد دارای معلولیت به این معناست که جامعه و اجتماع بهعنوان یک ساختار کلی، فرآیندهایی را ایجاد کند و گسترش دهند که افراد دارای معلولیت این امکان را بیابند تا برای زندگی خود تصمیم بگیرند و آن تصمیمها را اجرا کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به توانمندیهای معلولان، ادامه داد: معلولان با موفقیتها و پیشرفتهای خود در عرصههای مختلف، در تمام مراحل زندگی ثابت کردهاند که معلولیت، محدودیت نیست، زیرا محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست، بلکه در روح و باور او است.
وی با بیان اینکه آموزش و پروش نهاد تعلیم و تربیت و بخش مهم و تاثیرگذار در آمادهسازی معلولان (دانشآموزان) برای ورود به جامعه است، یادآوری کرد: ما مکلف به آموزش و پرورش این قشر هستیم.
فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی آموزش مهارتهای زندگی است
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان، گفت: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به یکهزار و ۵۳۲ دانشآموز دختر و پسر با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه میدهند.
محمدی اظهار کرد: در این سال، ۴۷ نیروی آموزشی به مجموعه آموزش و پرورش استثنایی استان اضافه شده است که ۱۶ نفر از آنها مربی آموزش معلولان، ۱۲ نفر دانشآموخته تربیت معلم، سه نفر سرباز معلم و ۱۶ نفر نیروهای استخدام آزاد هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی در عین حال که تخصصیترین بخش آموزش و پرورش است، از مستحقترین مخاطبان و جامعه هدف که دانشآموزان استثنایی هستند، برخوردار است. صحبت از دانشآموزان استثنایی، صحبت از تفاوتها، ایفای مسؤولیت و احیای انسانهاست. آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
محمدی تعلیم و تربیت را جزو حقوق انسانها دانست و افزود: این حق درباره دانشآموزان استثنایی ویژهتر است، چون استعداد و توانمندی در دانشآموز با نیاز ویژه، خاص و نهفتهتر است. این دانشآموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقتشان، نیازشان ویژه نیست، بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است. این مهم و تکلیف سنگین، کار متولیان جامعه است.
او تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی، طی مدارج دانشگاهی نیست، بلکه آموزش درسها و مهارتهای زندگی و افزایش آگاهی است. اصل در آموزش و پرورش، کشف کردنی است، نه وضع کردنی و لازمه کار در نظام تعلیم و تربیت، مدارا کردن و فراهم کردن زمینههای مناسب است.
وی پوشش تحصیلی، اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، ارائه طرحها و برنامههای کیفیتبخشی، فراگیرسازی و توسعه مدارس پذیرا، برنامهمحوری، برگزاری جشنوارههای علمی و پژوهشی، ایجاد تسهیلات برای ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه و فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت نهادهای مرتبط را از جمله خدمات اصلی درون سازمانی و فرا سازمانی این اداره دانست.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان استاندارد نبودن فضا و تجهیزات، کمبود نیروی تخصصی و نبود فرهنگسازی مناسب را مهمترین چالشهای آموزش و پرورش استثنایی ارزیابی کرد.
انتهای پیام
نظرات