• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402091208000
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

پژوهش در دانشگاه؛  از ایده تا عمل

پژوهش در دانشگاه؛  از ایده تا عمل

ایسنا/خراسان جنوبی معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند گفت: هدف پژوهش در دانشگاه گسترش دانش، کشف دانش‌های جدید، حل مسائل و یافتن راه حل نوآورانه برای مسائل مختلف و توسعه علمی و تحقیقاتی است.

ابوالفضل اکبرپور، معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هدف پژوهش در دانشگاه گسترش و کشف دانش جدید، حل مسائل و یافتن راه حل نوآورانه برای مسائل مختلف و توسعه علمی و تحقیقاتی است، افزود: پژوهش دانشگاه شامل مطالعات و تحقیقات تجربی، تحلیلی، نظری، پژوهش‌های میدانی، آزمایشگاهی و مدل سازی بوده که این فرآیندها شامل تجمیع داده‌ها، تحلیل، ارزیابی نتایج و انتشارات آن‌ در مقالات علمی یا کنفرانس‌های تخصصی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی پژوهشی دانشگاه، توسط حوزه معاونت دانشگاه با مدیریت‌های ذیل حوزه در سطح دانشگاه و دانشکده‌ها که با مشارکت پردیس‌های دانشگاه انجام می‌گیرد، گفت: توسعه برنامه‌های آموزشی و تحصیلی با توجه به نیازهای بازار کار و جوامع، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی، حمایت از پژوهش‌های بنیادین و کاربردی، ارتقاء همکاری‌ها و شبکه‌سازی با صنعت و دیگر دانشگاه‌ها، پشتیبانی از دانشجویان و پژوهشگران و انتشار، ارتقاء مقالات علمی و پژوهش‌های معتبر نیز صورت می‌پذیرد.

اکبرپور در خصوص به نتیجه رساندن فعالیت‌های علمی بیان کرد: هر فعالیتی برای اینکه به نتیجه‌ایی برسد باید از مراحلی عبور کند که در این خصوص فعالیت‌های علمی باید از برنامه‌ریزی دقیق، مطالعه و تحقیق، روش‌شناسی قوی، تحلیل داده‌ها، انتشار نتایج و بررسی و انتقاد سازنده نیز عبور کنند.

معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برنامه‌های هفته پژوهش در سه سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی، استانی و ملی برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند به مناسبت هفته پژوهش شامل سخنرانی‌ها، برگزاری کارگاه‌ها، دعوت از محققین معروف داخل کشور، برگزاری کرسی‌ها و برپایی نمایشگاه هفته پژوهش، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اجرا می‌شود.

وی افزود: در سطح استانی طبق دستورالعملی که از وارت عتف ابلاغ شده عمل می‌شود که توسط ستاد هفته پژوهش استان که ریاست آن را استاندار و دبیر آن را ریاست دانشگاه معین برعهده دارد برنامه‌ریزی شده که شامل موارد مختلفی است و از 11 تا 17 آذرماه برگزار می‌گردد که برنامه‌ها شامل برپایایی نمایشگاه، تجلیل از پژوهشگران و فناوران در بخش‌های مختلف است.

اکبرپور با بیان اینکه هر دانشگاه ممکن است اولویت‌های خاص خود را بر اساس استراتژی‌ها و تعهدات خودش تعیین کند گفت: اولویت موضوعات در زمینه‌هایی که به چالش‌های امروز جامعه و جهان پاسخ می‌دهند، از جمله تغییرات آب و هوا، توسعه فناوری، مسائل اجتماعی و صنعت و بازار کار است.

معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند تصریح کرد: در دانشگاه بیرجند با توجه به شرایط استان دو ماموریت توسط وزارت علوم ابلاغ شده که تدوین و توسعه زنجیره ارزش افزایش بهره‌وری از منابع معدنی و تدوین و توسعه زنجیره ارزش محصولات مزیت‌دار استان و گیاهان دارویی که در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه متخصیین زیادی در هر دو حوزه در دانشگاه بیرجند وجود دارد و رشته‌های مختلفی تا مقطع دکتری با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری در رشته زمین‌شناسی، ارشد گوهر شناسی، رشته معدن گرایش ارشد فرآوری مواد معدنی و در پردیس کشاورزی تمام رشته‌ها تا سطح دکتری و در گروه پژوهش زعفران و همچنین شرکت‌های دانش بنیانی که در سطح دانشگاه بیرجند در حوزه معدن و کشاورزی فعالیت می‌کنند.

اکبرپور بیان کرد: شیوه پژوهش به نوع موضوع پژوهش و همچنین هدف تعیین می‌شود اما چندین مرحله کلی معمولاً در شیوه پژوهش وجود دارد؛تعیین مسئله، مطالعه و تحقیق،تعیین روش پژوهش،تحلیل داده‌ها و استنباط نتایج که هر پژوهش ممکن است از روش‌ها و مراحل متفاوتی استفاده کند، اما این مراحل عموماً جزء مهمی از فرایند پژوهش هستند.

معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه به منظور مسائلی مرتبط با رشد پایدار، بهبود کیفیت زندگی شهروندان، مدیریت منابع شهری و بهره‌وری اجتماعی و اقتصادی شهرها متمرکز می‌شود موضوعاتی که می‌توانند در این زمینه مورد پژوهش قرار بگیرند شامل:مدیریت شهری پایدار، توسعه اقتصادی، مسکن و زیرساخت‌های شهری، مشارکت شهروندان و نوآوری و فناوری لذا تحقیقات در این زمینه می‌تواند به بهبود شرایط زندگی شهری و سطح کیفیت زندگی شهروندان کمک کند و برای توسعه پایدار و هوشمند شهرها بسیار مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha