• شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402091107399
  • منبع : شرکت راه آهن

هدف‌گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا

هدف‌گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا

مدیرعامل راه آهن از هدف‌گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا برای سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید میعاد صالحی درخصوص نشست مشترک با حسن پزوک رئیس راه‌آهن ترکیه و همچنین افق یالچین رئیس شرکت حمل‌ونقلی راه‌آهن ترکیه، از هدف‌گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا برای سال جدید خبر داد.

توافق برای تبادل روزانه ۲۰۰ واگن از مرز رازی

وی در این خصوص بیان کرد: در دیداری که با رئیس راه‌آهن ترکیه و همچنین رئیس شرکت حمل‌ونقلی راه‌آهن ترکیه داشتیم تفاهم‌های خوبی انجام شد. از جمله برای تبادل ۲۰۰ واگن در شبانه روز از مرز رازی توافق کردیم که با این هدف‌گذاری بتوانیم تبادل یک میلیون تن بار ریلی را در سال جدید بین دو کشور محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در این راستا مقرر شد راه‌آهن ترکیه به سرعت نسبت به بازسازی زیرساخت شبکه ریلی خود و رفع آسیب‌های ناشی از زلزله و همچنین مشکلات پیش‌آمده به‌دلیل کاهش سطح آب دریاچه وان اقدام کند. امیدواریم با بازسازی، اصلاح و ارتقاء اسکله و همچنین کشتی‌های مربوط‌به حمل واگن (فری بووت) در دریاچه وان طی یک ماه آینده ظرفیت عبور واگن از دریاچه وان به حداکثر خود برسد.

صالحی با بیان اینکه توافقات انجام شده گام بلندی برای افزایش ترانزیت بار از مسیر ترکیه به سمت اروپا است افزود: از آنجایی‌که ترکیه به نوعی دروازه آسیا به سمت اروپا محسوب می‌شود، بر مبنای تفاهم‌های قبلی که با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و چین داشتیم می‌توانیم بارهای از مبدا این کشورها را از مسیر چین- قزاقستان -ترکمنستان-  ایران- ترکیه به سمت اروپا حمل کنیم و این موضوع نقطه عطفی برای افزایش بارهای بین‌المللی است.

مذاکره برای احداث خط جدید مرند- چشمه ثریا- ایگدیر-کارس

به گزارش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: احداث خط جدید مرند- چشمه ثریا- ایگدیر-کارس از دیگر موضوعات مذاکره‌شده در این دیدار بود که می‌تواند به جهش تبادلات ریلی دو کشور بینجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۱ ۱۸:۴۷

با توجه به اینکه در کریدور میانی مد نظر ترکیه، هنوز در احداث راه آهن 220 کیلومتری بین مرز نخجوان - ایغدیر - قارص، هیچ کاری صورت نگرفته و راه آهن احداثی در کریدور راه ارس از طرف جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان در مرز ترکیه ابتر خواهد ماند و با توجه به اینکه راه آهن احداثی کریدور راه ارس جمهوری آذربایجان در منطقه آغبند جهت وصل شدن به نخجوان هم وارد خاک ایران خواهد شد، ایران می تواند با احداث راه آهن 100 کیلومتری از جلفا به خوی، ادامه این راه آهن کریدور میانی را از خاک خود به سمت خاک ترکیه و بندر مرسین در دریای مدیترانه و نیز اروپا متصل بنماید و موقعیت و نقش ایران را در این کریدور میانی راه ارس پر رنگ تر بنماید. ضمن اینکه اتصال این کریدور میانی به بندر مرسین از خاک ایران از مسیر راه آهن جلفا - خوی - قطور - شمال دریاچه وان - مرسین، حدود 300 کیلومتر از مسیر پیشنهادی ترکیه یعنی از راه آهن جلفا - نخجوان - ایغدیر - قارص - مرسین کوتاهتر می باشد و همچنین به راه آهن آنکارا و اروپا نیز در داخل خاک ترکیه متصل است. منتها در این بین تنها مشکل مسیر راه آهن جلفا - خوی - بندر مرسین، متصل نبودن راه آهن بین دو طرف دریاچه وان در خاک ترکیه می باشد که قطارهای عبوری از خاک ایران به سمت آنکارا و بندر مرسین از طریق کشتی بین دو طرف دریاچه جابجا می شود و این عمل باعث کندی و تاخیر در انتقال کالا و مسافر بین ایران و ترکیه و مشکلاتی برای صادرکنندگان و نیز عدم رغبت چین جهت ترانزیت کالا به اروپا از این مسیر و مرز ایران و ترکیه می شود که ترکیه هم بعلت عدم نیاز به این مسیر، هیچ اقدامی در جهت تکمیل رینگ شمالی دریاچه وان انجام نمی دهد. لذا با توجه به اینکه مسیر راه آهن جلفا - خوی - شمال دریاچه وان - بندر مرسین نسبت به مسیر پیشنهادی ترکیه یعنی راه آهن جلفا - ایغدیر - قارص - بندر مرسین حدود 300 کیلومتر کوتاهتر است، پیشنهاد می شود ترکیه بجای احداث راه آهن از ایغدیر به قارص در این مسیر طولانی تر، مسیر راه آهن 200 کیلومتری رینگ شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید و ایران هم متقابلا" مسیر راه آهن جلفا به خوی را در تداوم این کریدور میانی، احداث بنماید که انتقال کالاها در این مسیر جدید بعلت کوتاهتر بودن حدود 300 کیلومتری این مسیر نسبت به مسیر مد نظر ترکیه در زمانی کوتاهتر و با هزینه حمل بار کمتری صورت خواهد گرفت.