جلال پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: لایروبی قدیمیترین اسکله صیادی، آرزوی چندین ساله صیادان چابهاری بود، که پس از گذشت سالهای طولانی محقق شد.
وی بیان کرد: انباشت گِل و لای و عمق کم آب در محدوه اسکله شهدای هفت تیر، صیادان را دچار دردسرهای زیادی کرده بود که با لایروبی اسکله، عملیات پهلوگیری و تخیله ماهیهای صید شده به طور همزمان از یک فروند به پنج فروند افزایش مییابد.
مدیر اداره شیلات چابهار گفت: از آنجایی که بندرچابهار یک بندر اقیانوسی است، حوضچه اسکله هفت تیر، یکلنگرگاهی امن برای تردد و پهلوگیری کشتیهای صیادی محسوب میشود که در فصولی که دریا مواج و توفانی است لنجهای صیادی برای مدت طولانی میتوانند در این لنگرگاه بمانند و از آسیب در امان باشند.
وی ادامه داد: اسکله هفت تیر جزو قدیمیترین اسکلههای صیادی جنوب سیستان و بلوچستان است و از زمانی که به بهره برداری رسیده تاکنون لایروبی نشده بود که باعث به گِل نشستن لنجهای صیادی میشد و گاهاً خسارتهای زیادی را به صیادان وارد میکرد.
پرورش با اشاره به اینکه بندر صیادی شهدای هفت تیر شهرچابهار در سال ۱۳۶۰ به بهرهبرداری رسیده که دارای بیش از ۷۰۰ فروند شناور قایق و حدود ۸۰ فروند شناور لنج است، افزود: چهار هزار نفر صیاد نیز مستقیم و غیر مستقیم در این اسکله مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در اسکله شهدای هفتم تیر در سال بین ۶ تا ۷ هزار تن ماهی صنعتی صید شده از آبهای دور، تخیله میشود که نقش بسیار زیادی در معیشت مردم ساحل نشینچابهار و تکمیل زنجیره تولیدِ تن ماهیان کشور دارد.
مدیر اداره شیلات چابهار گفت: پس از پایان لایروبی اسکله هفت تیر، کار لایروبی، ساخت موج شکن و ایجاد دستک رسوبگیر در اسکله رمین نیز آغاز میشود، که در جای خود این اقدامات کم سابقه است.
وی بیان کرد: به منظور حفظ ایمنی آب راهها و جلوگیری از آسیبهای دریایی به جامعه صیادی، با بودجهای که سازمان بنادر برای لایروبی در نظر گرفت، کار لایروبی ۱۳۰ هزار مترمکعب گل و لای در کانال اصلی دسترسی لنجها شروع شد و با این حجم کار، عمق آب به منفی چهار در پای اسکله خواهد رسید.
وی اظهار کرد: با اتمام لایروبی، شناورهای صیادی در مقابل جزر و مد دریا ایمن میشوند و همچنین در هنگام پائین آمدن آب دیگر شناورها به گِل نخواهند نشست.
انتهای پیام
نظرات