• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402090502865
  • خبرنگار : 71475

چند نتیجه‌گیری‌ از آتش‌بس در غزه

چند نتیجه‌گیری‌ از آتش‌بس در غزه

تحلیلگر سیاسی عراقی با ذکر چند نکته به عنوان نتیجه‌گیری‌های خود پس از برقراری آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد، طولانی شدن جنگ، اقتصاد رژیم صهیونیستی را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

احمد الخضر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در یادداشتی که برای ایسنا ارسال کرد، به ذکر چند نتیجه‌گیری‌ ساده از  آتش‌بس در غزه پرداخت.

وی در این یادداشت نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی آنطور که گاهی رسانه‌های غربی و عربی تبلیغ می‌کردند. چهارمین ارتش قدرتمند جهان نیست. هیچ ارتش قدرتمندی در سطح جهان وجود ندارد که از جنگ درخواست آتش‌بس کند. رژیم صهیونیستی هنوز از شوک هفتم اکتبر خارج نشده و همه تصمیمات سیاسی و نظامی‌اش ناشی از سردرگمی است.

الخضر ادامه داد: اعلام دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از آتش‌بس مبنی بر اراده آن جهت پاسخ دادن به یمن و لبنان، اقدامی برای حفظ آبروی خود پس از تحقیر نظامی آن در غزه است. جنگ، پروژه‌های این رژیم را در منطقه متوقف کرد، همچون پروژه کوچاندن مردم غزه به شمال سینا و پروژه کریدور زمینی که آسیا را از طریق اراضی اشغالی به اروپا متصل می‌کند.

وی افزود: رژیم اسرائیل یا مجبور خواهد شد وارد یک جنگ فرسایشی طولانی در یمن شود، یا حمایت نیروی دریایی آمریکا را خواستار و یا ناچار به تغییر مسیر ناوهای خود پس از بستن تنگه باب المندب به روی کشتی‌هایش خواهد شد. در هر صورت، هزینه های مالی هنگفتی را بر اقتصاد آن به همراه خواهد داشت.

چند نتیجه‌گیری‌ از آتش‌بس در غزه
احمد الخضر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی

تحلیلگر سیاسی عراقی همچنین معتقد است: راست افراطی اسرائیل برای بازیابی اعتماد شهرک نشینان پس از اینکه آشکار شد نمی‌تواند امنیت آنها را حفظ و آینده شان را تضمین کند، به زمان و پول نیاز خواهد داشت.

به گفته وی، کابینه بنیامین نتانیاهو باید برون‌رفت‌هایی را برای پایان دادن به پرونده جنگ و خروج از آن با کمترین خسارت‌های نظامی و اقتصادی ممکن ایجاد کند. زیرا طولانی شدن جنگ نه تنها اقتصاد این رژیم را فلج می‌کند، بلکه چه بسا جبهه‌های دیگری را نیز علیه آن مثلا در لبنان و یمن می‌گشاید و این به معنای تحمیل هزینه‌های اضافی بیشتری است که اقتصاد آن را به لبه پرتگاه خواهد برد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha