به گزارش ایسنا، منورالسادات شایسته خو امروز ۲ آذرماه، در اختتامیه رویداد ملی حجاب از منظر علم در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد اظهار کرد: اگر در زمینه موضوعی که این رویداد برگزار میشود صحبت کنیم مقدمهای را باید مطرح کرد که جهت بحث را مطرح کند. توقعی که جوامع انسانی از چنین محافلی که با حضور اندیشمندان و عالمان حوزه فکر و دانش برگزار میشود دارد دو مورد است که امید است انتظارات در این نشستها برآورده شود و وبالی برای ما نباشد.
وی افزود: این دو توقع شامل به کار بردن و عملیاتی کردن اندیشههای تولید شده قبلی است که در عرصه تفکر تجربه نشده و نقاط ضعف آن حداقل و نقاط قوت آن حداکثر است. دومین توقع تولید افکار و آرای تازه و نوین در تمام حوزههای علمی، دینی، اخلاقی و اعتقادی است تا با نوسازی محیط عقل و دل، تن و بدن جامعه لباس کهنه را کنار و با لباس جدید حرکت را آغاز کند.
شایسهخو عنوان کرد: یک پیش فرض کامل این است که ما هیچ علم غیر دینی نداریم، چراکه جدا انگاری علم و دین محصول یک تصور نادرست است که این دو را مقابل هم قرار داده و جایگاه عقل را در هندسه معرفت دینی قرار نمیدهد در حالیکه عقل همگام با قرآن و سنت تامینکننده معرفت دینی است.
وی افزود: هر علمی که به بررسی فعل و قول خدا و معصوم بپردازد علم دینی است، بنابراین تمام علوم حتی علوم انسانی و طبیعی در زمره علوم دینی هستند.
مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس ادامه داد: دومین پیش فرض این است که علم را نافع ببینیم. نافع بودن علم یعنی هم نفع فرد و هم جامعه را در پی داشته باشد و بر طرفکننده نیازهای فرد باشد و جامعه را از وابستگی رها کند. سومین نکته این است که از خطر القائات شیطانی غفلت نکنیم و باید پا به پای بررسی رصد القائات شیطانی حرکت کنیم.
شایستهخو ابراز کرد: کلیه مباحث دانشی که بر اساس مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی مطرح میکنیم، باید زیربنای الهی داشته باشد و سپس مطرح کنیم. از طرفی باید اعتقاد داشته باشیم تعلیم و تعلمهای بشری محدودیت دارد و تلاش کنیم از نورانیت علم بهرهبرداری کنیم.
وی در خصوص لزوم پرداختن به بحث پوشش گفت: ما معتقدیم پوشش یک هویت انسانی دارد. در این مقوله پوشش کالبد و جسم و نه پوشش روح مطرح است لذا از نگاه انسانشناسی باید دید که انسان مرکب از روح و جسم بوده و چه نسبتی بین روح و جسم برقرار است، این نسبت وقتی به دست آید جایگاه پوشش نسبت به انسان مشخص میشود .
شایستهخو ادامه داد: در ارتباط بین جسم و روح چندین دیدگاه وجود دارد. در بحث افراط بین جسم و روح، دیدگاهی وجود دارد که انسان را مادی میداند. در این نظریه زیبایی، زشتی و ارزشها معنا ندارد و در این دیدگاه قداست و معنویت مطرح نیست چون انسان را تماما ماده میداند و حتی در برخی نظریهها انسان را ماشین میداند. در یک نظریه دوگانه انگاری جسم و روح مطرح است اما جسم را ابزار روح و بدن را خارج از هویت انسانی میداند.
مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس افزود: در نگاه دوم ارزشها به بدن سرایت نمیکند، اما در دیدگاه سوم که مبتنی بر حکمت متعالی است جسم و روح را متحد میداند و مراتب وجود میداند که دارای ضعف و قوت است در این نگاه ارزشمند، قداست مطرح است.
وی گفت: ارتباط پوشش با این مقوله ارزشمند بودن هویت بدن است، لذا لباس یک امر متصل به بدن و نه یک امر عارضی برای بدن است. البته لباس نماد شخصیت انسان است این امر اختصاص به اسلام ندارد بلکه در ادوار مختلف تاریخی هیچ انسانی را برهنه نمیبینیم.
شایستهخو ابراز کرد: عریانی و برهنگی در شخصیت انسان وجود ندارد و لباس ساحتی از وجود انسان است و روابط اجتماعی ما بر اساس تشخص و تعین ظاهری ما رقم میخورد. حتی تفاوتهای زن و مرد نیز در لباس ظهور و بروز پیدا میکند و چنان این بدن تقدس دارد که وقتی روح از بدن جدا میشود اجازه نیست رها شود بلکه باید پوشانده و مخفی شود و زیر خاک دفن شود؛ اینها نشان از تقدس است.
مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس بیان کرد: هر چه که مقدس است در پوشش قرار داده شده و امور مقدس قداستشان ایجاب میکند که در پوشش باشند.
وی گفت: توقف در پوشش ظاهری ماموریت انسان نیست، بلکه باید از این پوشش ظاهری به پوشش متعالی و کمالیه برسد، چراکه پوشش ظاهری به تنهایی نشان از توقف و سکون است در حالی که قرار است از پوشش ظاهری به متعالی برسیم، چراکه ماندن در پوشش ظاهری باعث میشود القائات شیطانی از جمله مدگرایی و ... نفوذ کند و منجر به تخریبهای فرهنگی و ارزشی انسان شود.
حجاب یک پوشش راهبردی است
شایستهخو تصریح کرد: حجاب یک پوشش راهبردی است در یک منطقه استراتژیک قرار دارد که باید به احسن عمل سوق داده شود و از ظاهر به متعالی و از علم خفی به علم میراثی برسد.
مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس بیان کرد: ۴۵ سال است از این نوع برنامهها برگزار شده اما امروز به چه رسیدهایم؟ چه حرف تازهای برای مردم داریم؟ میلیاردها تومان هزینه کردیم تا مفهومی از حجاب بسازیم که امروز نوجوان و جوان ما علامت سوالی در ذهن داشته باشد؟ امروز کدام دانش متکفل بیان حجاب و پوشش است؟ کدام علوم دغدغه پوشش انسانی را دارد؟ مد و مدگرایی زیر مجموعه کدام علوم است که سرمایه گذاری بزرگ هم برای آن انجام میشود؟
وی گفت: اگر قرار است حجاب را از منظر علم بررسی کنیم باید علوم را طبیب بدانیم و مدل استفاده آن بر اساس مدل استفاده رسول خدا باشد و در شبکه مسائل مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات