رشیدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده از سوی استاندار خراسان شمالی با سازمان برنامه و بودجه، ۲۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شد که ابلاغ آن نیز انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اثر جاری شدن سیلاب طی دو هفته گذشته حدود ۵۰۰ متر از محور چمن بید تا جنگل گلستان دچار سیل بردگی شد، گفت: تصمیم بر این گرفته شد تا برای ایجاد عبور و مرور جاده موقت ساخته شود و کنار آن ساخت جاده اصلی آغاز شود.
رشیدی تاکید کرد: ساخت جاده موقت به اتمام رسیده و آماده آسفالت بود که بارندگی های چند روز گذشته کار را به تاخیر انداخت.
وی با اشاره به وجود یک مسیل در حاشیه این جاده افزود: برای ساخت یک جاده ایمن در این نقطه که دوباره دچار سیل بردگی نشود، نیاز به ساخت دیوار ساحلی است که احداث آن به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده قول اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان مذکور نیز داده شده است.
محمدرضا هنروز مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرده بود: کمبود اعتبار عاملی اصلی سیل بردگی و تخریب محور دو راهی دشت در این استان تا جنگل گلستان بوده است.
وی با اشاره به اینکه طی سیل اخیر در خراسان شمالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر از محور مذکور از بین رفت، اظهارکرد: این جاده در مجاورت رودخانه قرار دارد و نیاز است تا یک سری تمهیدات جدی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن انجام شود.
وی با اشاره به سیل پارک ملی گلستان در سال ۸۴، افزود: بر اثر جاری شدن این سیلاب خسارت های خیلی زیادی به زیرساخت های راه وارد شد که ساخت دیوار ساحلی یکی از الزامات جلوگیری از بروز خسارت است.
هنرور ادامه داد: یک سری اقدامات در محدوده ای که هم اکنون جاده تخریب شده در زمان های گذشته انجام شده اما با توجه به اینکه اعتبار کافی وجود نداشته به صورت اصولی انجام نشده و سیل سبب شده تا آن دیوارها شسته شود و سیلاب خسارت وارد کند.
وی تصریح کرد: در مسیرهایی که شرکت ساخت و توسعه مشغول به فعالیت است دیوارهای ساحلی کار شده اما این مسیر یعنی از دو راهی دشت تا ابتدای پارک ملی گلستان که طول آن پنج کیلومتر است به دلیل اینکه باید عملیاتی همچون ساخت دیوار ساحلی، کف شکنی رودخانه و ... انجام شود و نیاز به هزینه خیلی زیادی است، کار انجام نشده است.
مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی با تاکید بر اینکه این نقطه جزء بحرانی ترین نقاط این محور است، گفت: برای اینکه ساخت و ساز جاده به صورت کامل و ایمن در این محدوده انجام شود نیاز به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و اگر این میزان اعتبار اختصاص نیابد، تمام ساخت و سازهایی که انجام می شود، به طور حتم دوباره با جاری شدن سیلاب از بین می رود.
وی خاطرنشان کرد: حجم عملیات در این محور بسیار زیادی است بطوریکه ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان فقط هزینه خرید آرماتور، ۱۰ میلیارد تومان هزینه سیمان و ... می شود، بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید این محدوده را به صورت ویژه ببیند.
انتهای پیام
نظرات