• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082921426
  • خبرنگار : 50613

کارگردان «مسافری از گانورا» مطرح کرد

کمبود نیروی متخصص در حوزه انیمیشن مشهد

کمبود نیروی متخصص در حوزه انیمیشن مشهد

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان انیمیشن «مسافری از گانورا» در خصوص چالش‌های تولید انیمیشن در مشهد در مقایسه با تهران اظهار کرد: دو موضوع بزرگ در این باره وجود دارد، یکی بودجه‌هایی است که اختصاص داده می‌شود و موضوع دوم که مهمتر از اولی است نیروی متخصص کمتری است که در اینجا وجود دارد.

سیداحمد علمدار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولید هر انیمیشنی ۳ الی ۴ سال زمان می‌برد و ما در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور جایزه تجاری‌سازی را دریافت کردیم و برای این بود که مسافری از گانورا تنها فیلم تجاری‌سازی شده جشنواره بود.

وی در خصوص موضوع این انیمیشن اظهار کرد: داستان تخیلی یک شخصیت فضایی است که به دنبال فرمانروای خود که در زمین گم شده است، می‌آید و به کمک یک پسر معلول تلاش می‌کنند فرمانروا را پیدا کند.

علمدار درباره چرایی انتخاب این موضوع گفت: درون‌مایه داستان ما در مورد خانواده است و ایده اصلی آن داستانی واقعی است، در مورد یک پسر معلول که پس از مدتی طبق استدلالی که خودش دارد، فکر می‌کند که مادرش باعث معلولیت او شده است؛ شکل گیری اولیه موضوع با این داستان بود و ما تصمیم گرفتیم بخشی از داستان را تخیلی کنیم، چراکه اگر این تخیلی بودن، وجود نداشت نیز این انیمیشن مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر که در مورد معلولیت ساخته شده‌اند، می‌شد.

وی ادامه داد: قصد داشتیم در این انیمیشن فراتر از چیزی که تا به امروز تصویر شده عمل کنیم، چون اگر فردی معمولی بود به خواسته‌اش می‌رسید و می‌توانست بر شرایطی که در آن ظاهرا محدودیت دارد یا خود او فکر می‌کند برایش محدودیت است، غلبه کند و مانند یک انسان عادی باشد زندگی‌اش چگونه می‌شود و این در قالب یک داستان عادی نمی‌تواند اتفاق بیفتد و لازم بود که یک داستان تخیلی به آن اضافه شود تا بتوانیم محدودیت‌ها را برداریم و آن حسی که قرار است، تجربه کند واقعا برایش اتفاق بیفتد و به این ترتیب بود که داستان اینگونه شکل گرفت و ادامه پیدا کرد.

علمدار در خصوص جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان گفت: حداقل از این جهت که برای تولیدکننده و کارگردان بازخوردی گرفته می‌شود، جشنواره خوبی بود. بسیاری از آثار ارائه شده کارهای اول کارگردانان بود و برخی نیز سابقه بیشتری داشتند، اما تا زمانی که آثار اکران نشود و مخاطبین آن را نبینند معلوم نمی‌شود که چه ساخته شده است.

وی ادامه داد: برای ما که اتفاق خیلی خوبی بود نکات مثبتی از آن دریافت کردیم، هرچند که انتقاداتی نیز به آن وارد است. ما درحال حاضر در وضعیتی هستیم که قرار است کارمان اکران شود و این جشنواره باعث شد تا ایرادات کار را تا زمان اکران برطرف یا نکته‌هایی که برای خنداندن و طنز بیشتر لازم است را اضافه کنیم و از این جهت خیلی خوب بود.

این کارگردان انیمیشن با اشاره به اینکه از داوری‌ جشنواره راضی نبوده‌ایم، افزود: انتظار بیشتری داشتیم به دلیل اینکه کار ما انیمیشن بود و یک گله بزرگ داشتیم و آن اینکه باید اینکار با کارهای بزرگ دیگر رقابت می‌کرد، اما این اتفاق رخ نداد. تولید هر انیمیشنی ۳ الی ۴ سال زمان می‌برد و درست است که بازیگر نداریم، اما انتظار داشتم که حداقل برای دستاوردهای فنی، کارگردانی و یا فیلمنامه نامزد شویم.

علمدار افزود: خصوصا در بخش فیلمنامه، داستان ما موضوعات زیادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مانند موضوع افغان‌ها، مهاجرتشان، اتفاقاتی که برای آن‌ها افتاده است یا اتفاقاتی که در جنگ تحمیلی رخ داده است مانند شیمیایی شدن و مشکلاتی که هموطنان کردمان متحمل آن شدند و شخصیت معلول داستان که بخشی از معلولیت او به دلیل این اتفاقات است و موضوع خانواده و مادر و خیلی موضوعات دیگر که ما به دلیل محدودیت زمانی و سنگین شدن بار داستان مجبور به حذف آن‌ها شدیم، انتظار داشتیم در جشنواره به این موضوع بسیار کارشناسی‌تر نگاه و پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار این موارد ما در بخش‌هایی چون اهمیت مقام مادر و خانواده، هویت ملی، نگاه قومیت‌گرایی و وحدت جایزه‌های خوبی دریافت کردیم و برایمان بسیار خوب بود. در ادامه همچنین از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور جایزه تجاری‌سازی را دریافت کردیم که برای اولین بار در جشنواره ایجاد شده بود؛ این جایزه به این دلیل بود که مسافری از گانورا تنها فیلم تجاری‌سازی شده جشنواره بود.

کارگردان انیمیشن «مسافری از گانورا» افزود: ما قبل از تولید فیلم برنامه‌های بازاریابی آن را انجام داده بودیم، به این صورت که مخاطب فیلم چه کسی است، به چه شکل قرار است فروخته شود و چگونه قرار است سرمایه آن باز گردد؛ به همین دلیل سرمایه‌گذار خصوصی پای کار آمد و توانستیم برای اولین بار انیمیشنی تولید کنیم که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی را پای کار بیاورد.

کمبود نیروی متخصص در حوزه انیمیشن

علمدار در خصوص چالش‌های تولید انیمیشن در مشهد در مقایسه با تهران اظهار کرد: دو موضوع بزرگ در این باره وجود دارد، یکی بودجه‌هایی است که اختصاص داده می‌شود که یک نگاه از بالا به پایین دارد و انتظار می‌رود با بودجه کمتر نسبت به تهران کار تولید شود و موضوع دوم که مهمتر از اولی است نیروی متخصص کمتری است که در اینجا وجود دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از نیروهای متخصص خوبی که در مشهد یا دیگر شهرهای خراسان رضوی وجود داشتند به دلایل مختلف مانند بازار کار بهتر، دستمزدهای بالاتر به تهران و یا حتی دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند و این مسئله باعث شده است دست ما خالی شود.

این کارگردان انیمیشن ادامه داد: در واقع ما دائما به تربیت نیرو مشغول هستیم اما آن‌ها به واسطه دلایل گفته شده به تهران مهاجرت می‌کنند و بهره‌برداری از آن‌ها در تهران صورت می‌گیرد که این خود معضل بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی اما می‌توان گفت که نگاه به شهرستان‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است و موضوع بودجه‌های کلان در تهران باعث شده است نگاه تولید انیمیشن از تهران به سمت شهرستان‌ها بازگردد که این تنها به دلیل تولید ارزانتر و رغبت برای تولید بیشتر است.

علمدار در خصوص وضعیت انیمیشن ایرانی در دنیا تصریح کرد: آنطورکه باید فیلم‌های ایرانی دیده نمی‌شوند؛ به عنوان مثال انیمیشنی به نام «ماکا» سال گذشته در کشور اوکراین که کشوری جنگ‌زده است تولید شده و توانسته است فروشی ۱۵ میلیون دلاری داشته باشد، این در صورتی است که در ایران با همان کیفیت یا حتی بالاتر از آن می‌توان انیمیشن‌ تولید کرد.

وی ادامه داد: این مورد مربوط به بخش بازاریابی می‌شود و باید در بازار بین‌الملل اقدامات بهتری انجام شود، متاسفانه در بازار بین‌الملل زمانی که مشخص می‌شود اثر ایرانی است بسیاری از خریداران عقب می‌روند و حمایتی نمی‌کنند. البته فیلم‌هایی مانند «پسر دلفینی» نیز وجود دارد که موفقیت‌های خوبی به دست آورده است اما این موفقیت‌ها کافی نیست و به عقیده من باید بازاریابی بهتری انجام شود تا آثار به فروش برسند.

علمدار با اشاره به اینکه از نظر کیفیتی انیمیشن‌های ایرانی نمره قابل قبولی برای فروش دارند، تاکید کرد: فقط مهم بازاریابی است که بتواند فرد را قانع کند تا با انیمیشن‌ساز ایرانی کار کند تا بتواند جهانی شود و امیدوار هستیم این اتفاق به زودی رخ دهد.

کمبود نیروی متخصص در حوزه انیمیشن مشهد

وی درخصوص برنامه اکران انیمیشن مسافری از گانورا در سینماها و سایر پلتفرم‌ها گفت: در حال ادیت نهایی کار هستیم طبق صحبت‌هایی که انجام شده است اوایل آذر ماه امیدواریم اثر اکران شود.

علمدار در خصوص اکران «مسافری از گانورا» در پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو و نماوا خاطرنشان کرد: کار با این دو پلتفرم سخت است، اما پلتفرمی مانند شاد جلو آمده و استقبال خوبی کرده است و حتی قبل اینکه اکران شود تبلیغات می‌کند و برایمان کانال تشکیل داده است و پس از اکران عمومی انیمیشن، نسخه آن در شاد منتشر خواهد شد. امیدواریم اکران به خوبی انجام شود و از انیمیشن استقبال خوبی انجام گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha