• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402082921298
  • خبرنگار : 71664

طرح رتبه‌بندی و ارتقاء اعضای هیات‌علمی وزارت بهداشت آماده شد

طرح رتبه‌بندی و ارتقاء اعضای هیات‌علمی وزارت بهداشت آماده شد

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی و نایب‌رئیس همایش ملی شیخ‌الرئیس با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی و ارتقاء اعضای هیات‌علمی به منظور ارتقاء اساتید، افزایش روند تولید علم و بهبود جایگاه واقعی افراد این برنامه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: این طرح که در ۱۸ ماه گذشته با حضور ۴۰۰ استاد مورد بررسی قرار گرفته اکنون آماده شده و به وزیر و معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده تا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود. 

به گزارش ایسنا، دکتر احسان شریفی‌پور در نشست خبری نخستین همایش ملی فناوری های نوین آموزش علوم پزشکی؛ کنگره و جشنواره ملی شیخ الرئیس که صبح دوشنبه ۲۹ آبان ماه در مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش علوم‌پزشکی ایران، یک سیستم قابل اعتماد و بسیار مطمئن در دنیا است و این سیستم آموزشی در دنیا شناخته شده است. ادغام آموزش در نظام سلامت سبب می‌شود تا  نیروهای مورد نیاز در هر رشته با توجه به نیاز روز تربیت شود. به دلیل اینکه تربیت نیروی انسانی در اختیار سیستم سلامت است نیروها با توجه به نیاز روز تربیت شوند.

وی یا بیان اینکه ادغام سیستم آموزش در نظام سلامت یک سیستم آکادمیک است، ادامه داد: حدود ۷۰ دانشگاه علوم‌پزشکی در کشور مشغول فعالیت هستند که بر اساس این سیستم فعالیت می‌کنند. 

نایب‌رئیس همایش شیخ‌الرئیس با بیان اینکه بر مبنای دیدگاه رهبری باید همواره در مرزهای دانش حرکت کنیم، گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که ایران ازمنظر تولید و جایگاه علمی در رتبه‌های خوبی قرار دارد. 

دکتر شریفی‌پور با بیان اینکه فناوری‌های نوین پزشکی مانند هوش مصنوعی، شبیه‌سازها باید در سیستم‌های آموزشی باید به‌کار گرفته شود، ادامه داد: ماموریت  تشخیص و به‌کار گرفتن فناوری‌های نوین در عرصه آموزش از سوی مقام عالی وزارت و معاونت آموزشی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی محول شده است.

وی با بیان اینکه فراخوان همایش شیخ‌الرئیس در سال گذشته منتشر شد،افزود: حدود ۲۰۰ طرح به این مرکز ارسال شد و برای انتخاب صاحبان ایده‌های برتر اقدامات متعددی انجام شد. همایش شیخ‌الرییس با هدف رفع نیازهای فناوری و بکارگیری فناوری‌های نوین در سرفصل‌های آموزشی برگزار می‌شود. 

دکتر شریفی‌پور درباره ساختار مرکز ملی نحقیقات راهبردی در آموزش پزشکی گفت: این مرکز به صورت هیات‌امنایی اداره می‌شود و برنامه‌های متعددی در دستور کار خود قرار داده است. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و رتبه‌بندی ارتقاء اساتید از جمله کارهای انجام شده توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی است.

وی با بیان اینکه طرح ارتقاء اعضای هیات‌علمی بر مبنای پاسخگویی اجتماعی است،گفت: به منظور ارتقاء اساتید، افزایش روند تولید علم و بهبود جایگاه واقعی افراد این برنامه در دستور کار قرار گرفت. این طرح در ۱۸ ماه گذشته با حضور ۴۰۰ استاد مورد بررسی قرار گرفته است. این طرح آماده شده و به مقام عالی وزارت و معاون آموزشی تحویل داده شده تا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود. 

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی درباره طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاهی را یک دانشگاه موفق می‌دانیم که در جهت حل مشکلات ملی و منطقه‌ای گام بردارد .ما در حال تکمیل یک طرح هستیم تا دانشگاه‌ها در یک فضای سالم به رقابت بپردازند. طرح‌رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تا پایان سال به وزارت بهداشت تقدیم می‌شود. 

وی با بیان اینکه شواهد معتبر علمی برای تصمیم‌گیری‌های کلان در سطح آموزش پزشکی کشور جمع‌آوری  می‌شود،افزود: پروژه مرجعیت علمی به منظور ایجاد شبکه به منظور استفاده از شبکه نخبگانی در دستور کار قرار دارد.

دکتر شریفی‌پور در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا به کارگرفتن فناوری‌ها نوین آموزشی در رتبه‌بندی و ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها تاثیر دارد یا خیر، گفت: اعتباربخشی موسسه‌ای از اختیار ما خارج است اما در بحث اعتباربخشی آموزشی برنامه‌ای منسجم را تقدیم وزارتخانه می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره حضور شرکت‌های بین‌المللی در همایش شیخ‌الرییس گفت: از تمام ظرفیت ملی استفاده می‌کنیم اما به دلیل مسائلی مانند تحریم‌ها امکان حضور شرکت‌های بین‌المللی وجود ندارد. 

دکتر شریفی‌پور درباره کاربرد هوش مصنوعی گفت: مسائلی مانند هوش‌مصنوعی و متاورس در دنیا در کانون توجه قرار دارد. ما مدعی هستیم که نحبگانی در کشور حضور دارند که می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند. همایش هوش مصنوعی در اموزش پزشکی در اردیبهشت ماه امسال توسط دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند برگزار شد.

وی با بیان اینکه «مرکز نواوری» برای فناوری‌های نوین در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی ایجاد شده است، اظهار کرد: تمام ایده‌ها در این مرکز جذب می‌شوند و پس از بررسی‌های مورد نیاز به صورت هوشمندانه وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود. این طرح‌ها به صورت هوشمندانه منتورشیپ و هدایت می‌شوند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha