• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402082820296
  • خبرنگار : 50572

اندر مصائب پرستاران در کردستان

اندر مصائب پرستاران در کردستان

ایسنا/کردستان وجود تبعیض و نبود عدالت بین پرسنل کادر درمان، موجب ایجاد احساس بی عدالتی در بین کارکنان از نظر نوع استخدام در دانشگاه شده است.

ثابتی، نیروی طرحی در علوم پزشکی کردستان می گوید: کار زیاد و حقوق کم موجب شده است از رشته‌ای که با جان و دل انتخاب کرده و به سختی درسش را خوانده‌ام، بیزار شوم چون شیفت‌های کاری زیاد سبب شده به بیماران آنگونه که نیاز است نتوانم رسیدگی کنم و همین سبب انزجار از رشته تحصیل ایم شده است.


صدیقی، نیروی رسمی کادر درمان در کردستان می گوید: برای زنان کار پرستاری بسیار سخت است زمانی که خسته و کلافه شیفت را تحویل می‌دهی و به خانه برمی‌گردی تازه با مشکلات عمده زندگی روبرو می‌شوید. این مشکلات تنها برای قشر پرستار نیست اما چون پرستار باید با هوشیاری کامل و افکاری آسوده به بیماران رسیدگی کند، طبیعی است که بعد از هر شیفت کاری نیاز به استراحت دارد.

بهار، دیگر نیروی طرحی مشغول به کار در کردستان می گوید: به دلیل نبود بیمارستان آموزشی در شهر خود، مجبور است در مرکز استان طرح خود را بگذراند، اما با دریافت حقوق ناچیز، کار سنگین و سخت از کار کردن در رشته تحصیلی خود پشیمان است.


کارگر، نیروی پیام آور کادر درمان استان کردستان می گوید: نیروی پیام آور و طرحی اضافه کاری را با دریافت ساعتی ۱۷ هزار تومان انجام می‌دهند و نیروی رسمی همین اضافه کاری را با ساعتی ۸۰ هزار تومان انجام می دهند. با وجود نیاز مبرم به نیروی درمان، نبود بودجه سبب شده است که این نیروها، بیکار مانده یا به کارهایی چون تزریقاتی، رانندگی آمبولانس و کار در هلال احمر و امداد جاده ای تن بدهند.

صمدی، کارشناس معاونت نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی و توسعه سرمایه استان کردستان در مورد مشکلات پرداختی نیروهای طرحی کادر درمان استان کردستان به ایسنا می گوید: با توجه به نوع استخدامی وزارت کشوری در هر سال، نیرویی که قرار است استخدام شود، باید از وزارت و دفتر رئیس جمهوری تایید و اجرا و بودجه مورد نیاز از امور دارایی دریافت شود؛ امور دارایی هر ساله در اسفند ماه باید مقدار نیاز ریالی را اعلام کند، تا با بودجه دریافتی برای پرداخت مزایا استفاده شود که به دلیل مشکلات بسیاری که بر سر راه دریافت بودجه قرار دارد وضعیت استخدامی رو به دشواری است و بنابراین بیشتر از نیروی تازه کار، طرحی و پیام آور استفاده می‌شود.


صمدی می گوید: پرستارهای رسمی و پیمانی به صورت شیفت در گردش در ۲۴ ساعت، ۴ شیفت ٦ ساعتە کار می‌کنند که باید در هفته ۴۲ ساعت یا به عبارتی در ماه ۱۷۵ ساعت موظفی خود را به انجام برسانند. در کل، مقدار دریافتی نیروهای موظفی و غیر موظفی، بنا به شیفت کاری صبح، عصر و شب متفاوت و نحوه پرداختی این عزیزان در روزهای تعطیل و مناسبات متفاوت است. چون دریافتی اضافه کاری برای نیروی درمان، بنا به فشار روانی و کاری یک و نیم برابر است. بنا به مصوبات دانشگاه علوم پزشکی و واحد درمان، متاسفانه برای این عزیزان هنوز اضافه کاری و طرح مبتنی بر عملکرد اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ هنوز پرداخت نشده است.


این مسئول می گوید: قبلاً این موارد در سامانه قاصدک ثبت می‌شد و بر اساس آن مقدار پرداختی فوق العاده در نظر گرفته می‌شد، اما حالا با تاخیر شش ماهه در حال پرداخت است. برای این عزیزان و کادر پزشکی، فوق العاده ویژه‌ای هم در نظر گرفته شده و قرار است در دانشگاه‌های علوم پزشکی اقداماتی صورت گیرد اما هنوز هیچ نتیجه‌ای اعلام نشده است چون هنوز از وزارت بهداشت در کل کشور در مرحله بحث و مجادله است و از نظر مالی، پرداختی سنگین است و پرستارها با توجه به آنکه همیشه با مریض و فضای بیمارستانی و نیازهای درمان مواجهند باید از هر نظر حمایت شوند.


وی می گوید: این قشر از جامعه، انسان‌هایی با درایت و از نظر روانشناسی و روانکاوی، بار روانی بیمار و همراه و محیط درمانی را در نظر گرفته و مشغول خدمات پزشکی و درمانی اند اما متاسفانه در قبال زحمتی که متحمل می‌شوند حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند.

این پرستار ادامه می دهد: بسیاری از مزایایی مانند حق مسکنی که دانشگاه پزشکی برای هر پرستار به صورت ماهانه ۴۵۰هزار تومان در نظر گرفته اما این رقم برای پرستاران استان کردستان با توجه به مرز نشینی، کمبود امکانات و دیگر نیازهای پزشکی برای هر پرستار ۱۵۶ هزار تومان برآورد شده است و این براورد ناچیز سال ۱۴۰۲ را هنوز پرداخت نکرده‌اند و این پرداختی‌ها شامل نیروهای زحمت کش طرحی و پیام آور نمی شود. این نیروها حقوقی مبنا دارند و از دریافت حق مسکن و خورد و خوراک محروم یا مقدار بسیار ناچیزتری پرداخت می‌شود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha