• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402082518518
  • خبرنگار : 71612

لوپوئن: نفرت از غرب در حال افزایش است

لوپوئن: نفرت از غرب در حال افزایش است

جنگ در خاورمیانه قدرت‌هایی را با منافع متفاوت، اما با نفرت مشابه از کشورهای غربی، متحد کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرانسوی لوپوئن نوشت: هرچه اقدامات اسرائیل وحشیانه‌تر و شیطانی‌تر شوند، فرصت برای تضعیف هژمونی آمریکا  بیشتر می‌شود.

عملیات نظامی روسیه به اوکراین باعث ایجاد شکاف در صحنه جهانی شد اما درگیری‌های تازه در خاورمیانه آن را عمیق‌تر کرده است. در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، «جنوب جهانی» تمایلی به حمایت از کی‌یف و محکوم‌کردن مسکو از جمله در رأی‌گیری به قطعنامه‌های سازمان ملل نداشت. از ۷ اکتبر و عملیات طوفان الاقصی نیز تعداد زیادی از کشورهای نوظهور علیه حمایت «بی‌قیدوشرط» کشورهای غربی از اسرائیل موضع گرفته‌اند.

این امر به‌ویژه در آمریکای جنوبی صادق است: ونزوئلا، «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرده و گوستاو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، غزه را با آشوویتس مقایسه کرده و خواهان توقف ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی شده است. آفریقای جنوبی نیز بین اسرائیل و آپارتایدی که تا زمان لغو آن در اوایل دهه ۱۹۹۰ بر اکثریت سیاه‌پوستان تحمیل شده بود، شباهتی ترسیم کرده است.

همزمان شاهد کاهش نفوذ قدرت‌های غربی هستیم نمونه روشن آن فرانسه که از ساحل رانده شد.

آلیون تین سنگالی، بنیان‌گذار اندیشکده افریکاجوم در داکار، می‌گوید: «ما اکنون در حال تجربه یک دوران گذار هستیم که به پایان سلطه غرب در جهان مرتبط است.»

در سازمان ملل، آمریکا و متحدانش بیش از هر زمان دیگری منزوی به نظر می‌رسند. خورخه هاینه، محقق دانشگاه بوستون و سفیر سابق شیلی در پکن، توضیح می‌دهد که «شکاف شمال-جنوب که در جریان عملیات روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ آشکار شد، گسترش‌یافته است. کشورهای بیشتری در «جنوب جهانی» نظم جهانی را زیر سؤال می‌برند. نمی‌گویم آنها به‌طرف چین و روسیه رفته‌اند، اما از غرب فاصله گرفته‌اند.»

در سال ۲۰۲۴، بریکس در حال آماده‌شدن برای استقبال از شش عضو جدید، از جمله ایران و عربستان سعودی است. این سازمان‌ها خود را برتر از نهادهای به ارث رسیده از جنگ جهانی دوم معرفی می‌کنند که متهم به تسلط ایالات متحده و متحدانش بر آنها هستند. آنها استانداردهای متغیر و دوگانه غربی‌ها را باتکیه‌ بر نمونه‌های اخیر (غزه) یا نمونه‌های قدیمی‌تر (درگیری‌های عراق یا لیبی) محکوم می‌کنند. شعارهای آنها تا لندن، نیویورک، برلین و پاریس در جریان تظاهرات حامی فلسطین مطرح می‌شود.

یکی از سفیران سابق غرب در خاورمیانه می‌گوید: «اسرائیل در جنگ ارتباطی شکست خواهد خورد. در سراسر جهان نفرت از غرب در حال افزایش است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha