• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402082316716
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

تنها ۲ درصد رساله‌های دکتری تقاضامحور است

تنها ۲ درصد رساله‌های دکتری تقاضامحور است

مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: کارهای پژوهشی دانشجویان ارشد و دکتری می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند، اما متاسفانه تنها دو درصد رساله‌های دکتری تقاضامحور است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد عسکریان با بیان این که این آمار بر اساس خوداظهاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، افزود: همه پایان‌نامه‌ها ثبت نمی‌شوند و همه دانشگاه‌های وزارت علوم هنوز به بانک اطلاعات پژوهش‌ها متصل نشده‌اند. اطلاعات دانشگاه آزاد نیز به این پایگاه متصل نشده است.

وی با بیان این که متاسفانه فقط دو درصد رساله‌های دوره دکتری تقاضامحور هستند، گفت: ما ۱۲۶ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که قطعا کارهای پژوهشی آنها می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و کشاورزی و صنعت راهگشا باشد، اما به این موضوع آنچنان که باید اهمیت داده نشده است.

مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری اظهار کرد: اگر دانشگاه می‌خواهد مشکلات را حل کرده و گره‌ای را باز کند، باید با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشد و کارهای پژوهشی باید بر اساس نیازها باشد که این مساله با موضوع رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی افزود: در حال حاضر ما در هر زمینه‌ای که موفق هستیم و کشور در آن پیشرفت کرده، به خاطر ارتباط خوب صنعت و دانشگاه در آن حوزه بوده است که این موضوع باید در دیگر مسائل نیز مورد توجه قرار بگیرد.

به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر امور پژوهش ستاد علم و فناوری در گفتگویی با رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: موضوع پایان‌نامه را دانشجو انتخاب کرده و با اساتید مشورت می‌کند و استاد و گروه آموزشی باید موضوع را تایید کنند. ما الزامی نداریم که موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تقاضا محور باشد. پایان‌نامه‌ها و کارهای پژوهشی باید بر اساس تقاضای جامعه باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha