به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دیدار با دانشآموزان نخبه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به دغدغه دانشآموزان در حوزههای پرورشی، فرهنگی و تربیتی که در این دیدار مطرح شد، اظهار داشت: بین علم و حکمت فرق است، علم، آگاهی است، اما حکمت، علم عقلانی، نافع و کارآمد است، باید تلاش کنیم حکیم تربیت کنیم؛ چرا که حکیمان، دلسوز مردم هستند. باید مشخص کنیم که تصمیمها در آموزش و پرورش به رشد علمی میانجامد یا حکمت؟
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر عدالت در کشف استعدادهای درخشان ادامه داد: استعداد درخشان نباید تنها از شهرهای بزرگ انتخاب شود، هماکنون استعدادهای خوبی در شهرها و روستاهای کوچک وجود دارد، اما بهدلیل محدودیتهای سمپاد این استعدادها حمایت نمیشوند. ایدههای خوبی نظیر مردمیسازی استعدادهای درخشان وجود دارد که امید است با استفاده از آنها استعدادهای شهرهای کوچک نیز حمایت شود. باید تلاش کنیم عدالت آموزشی در آموزش و پرورش تحقق پیدا کند.
خسروپناه درباره مهارتهای زندگی گفت: متأسفانه افرادی هستند که علم زیادی دارند، اما حتی نمیتوانند با اطرافیان خود تعامل کنند، این مشکل در علم آنها نیست بلکه مشکل در مهارتهای زندگی است.
وی درباره اهمیت موضوعات روانشناختی دانشآموزان بیان کرد: بررسیها نشان میدهد بعضی از دانشآموزان احساس افسردگی میکنند، نباید به این موضوع بیتفاوت باشیم، برخی از دانشآموزان شبهات اعتقادی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود، ستاد آموزش و پرورش باید در این زمینه برنامهریزی کند، فناوریهای نرم اجتماعی مانند برگزاری اردوها میتواند در این زمینه کمک کند.
حکمتهای ادبیات فارسی به شیوه جذاب برای دانشآموزان بیان شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع مهاجرت اظهار داشت: مهاجرت بحثی جدی در کشور است، آمار دقیقی از میزان مهاجرت نداریم، علل آن هم بررسی نشده است، اما به نظر میرسد یکی از علّتهای مهاجرت اشتغال و امید به آینده است، بنابراین اگر نخبه احساس کند از دانش او استفاده میشود، امیدوار میشود. تعلّق به میهن از دیگر علل مهاجرت است، این نقیصه با شناخت دقیق از تمدن کشور نظیر آشنایی با ادبیات فارسی برطرف میشود، دانشآموزان باید با ادبیات غنی کشور آشنا شوند. در این زمینه مدارس سمپاد میتواند حکمتهای ادبیات فارسی را به شیوه جذاب برای دانشآموزان بیان کند.
وی با تاکید بر اینکه معلمان وظیفه ترویج روحیه مهینپرستی را دارند، ادامه داد: معلّمی-هر چند به ندرت- که دانشآموزان را به مهاجرت ترغیب میکند، به شناخت دقیقی دست پیدا نکرده است و نیاز دارد آگاه شود، باید این معلمان را راهنمایی کرد، با این حال اکثر معلمان عرق به میهن و غیرت ملی دارند، رشدی که در علم و فناوری داریم، محصول تربیت همین معلّمان باغیرت است.
مشارکت دانشآموزان در حکمرانی تعلیم و تربیت
خسروپناه درباره ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت دارد، برای هر یک از این ستادها هیئتهای اندیشهورز تعریف کردهایم. این هیئتها از سراسر کشور به ستادها در موضوعات مختلف کمک خواهند کرد، ستاد تعلیم و تربیت نیز هیئت اندیشهورز دانشآموزان نخبه را راهاندازی میکند تا دانشآموزان در بخشهایی از حکمرانی و تدوین اسناد مشارکت داشته باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابزار امیدواری نسبت به آینده کشور گفت: ۴۰ سال پیش هیچگاه در رتبهبندیهای علمی جایگاهی نداشتیم، آن زمان کشور هیچ چیزی از خود نداشت، دانشگاهها با الگوی غربی راهاندازی شده بودند، اما اکنون با تلاشهای صورت گرفته از سوی دانشمندان و محققان به رتبه ۱۵ تولید علم جهان دست یافتهایم. در حوزههایی نظیر نانو در رتبه چهارم جهان و در طب سنتی در رتبه نهم جهان قرار داریم، در حوزه پزشکی بسیار پیشرفت کردهایم، همگی این دستاوردها مایه افتخار است.
وی افزود: یکی از بحثهای اساسی دنیا که کشورهای انگشت شماری به آن میپردازند، موضوع کوانتوم و هوش مصنوعی کوانتومی است، محققان ما نیز در این زمینه فعال هستند و به زودی نتایج آن نمایان خواهد شد. اگر اینها را بدانید، در مییابید که ناامیدی که مشاهده میشود، کاذب است. شما نیز با همت، برنامهریزی، نظم و اراده محکم از دانشمندان بزرگ کشور خواهید شد.
خسروپناه ادامه داد: ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند به برخی از موضوعات مهم بپردازد و حوزههایی را که نیاز به مصوبه دارد، در دستور کار قرار دهد.
باید به نظام تعلیم فراتر از وزارت آموزش و پرورش توجه شود
الهام یاوری، رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) نیز در این نشست بیان کرد: متاسفانه آموزش و پرورش در ادوار مختلف ضعیف عمل کرده است، در سالهای اخیر تلاشهای زیادی صورت گرفته است، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
وی ادامه داد: باید به نظام تعلیم فراتر از وزارت آموزش و پرورش توجه شود، چراکه تعلیم و تربیت امکانات مختلفی نیاز دارد و آموزش و پرورش نمیتواند به تنهایی خود را تغییر دهد.
رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان سمپاد با بیان اینکه باید تربیت نسل آینده دغدغه اصلی باشد، افزود: در این زمینه گروههای مردمی و دانشآموزان باید مورد توجه قرار گیرند.
وی تاکید کرد: باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر کنم که به دانشآموزان توجه زیادی دارد، محدودیتهای زیادی در کشور وجود دارد، اما اگر به دانشآموزان فضا داده شود میتوانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
در این نشست دانشآموزان نخبه بر تغییر برنامه درسی مدارس، گنجاندن مهارتآموزی در برنامه دانشآموزان، ایجاد فرصت ویژه برای دانشآموزان دختر، بازنگری آموزش سواد رسانهای، توجه به برنامههای پرورشی، حضور دانشآموزان در سیاستگذاری، استفاده از مشاوران توانمند و متخصص، برنامهریزی برای انجام کارهای پژوهشی، آموزش مهارت لازم برای اشتغال، اختصاص تسهیلات برای اختراعات دانشآموزی، توجه به فعالیتهای فرهنگی نظیر اردوهای دانشآموزی، توجه به درس انشا و زبان فارسی و تحلیل درس فارسی تأکید کردند.
در این دیدار مجید سعیدی گرکانی، محمد امین جوخیزاده، پارسا غفاری، فاطمه رحمانی، هستی هیزجی، فاطمه فعلی، فاطمه زهرا نعمتی کاظمی، سیده هانیه فاطمی، لعیا سلیمی و ریحانه مویزچی بهعنوان دانشآموزان نخبه علمی و فرهنگی با معرفی معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند ...
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات