• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402082215895
  • خبرنگار : 50536

مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان‌ شرقی خبر داد

هدایت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت آموزش‌های تقاضا محور

هدایت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت آموزش‌های تقاضا محور

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: آموزش‌های فنی حرفه‌ای را بیشتر به سمت آموزش‌های تقاضا محور هدایت کرده‌ایم و متناسب با تقاضای بازار آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌دهیم و در این راستا یک سری الزامات وجود دارد اولین مورد مربی است که این مربی‌ها بتوانند علوم تکنولوژی خود را به روز نگه دارند.

علی مشایخی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان شرقی، هدف از تاسیس مرکز سنجش آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای در تبریز را تعیین صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: واحدهای صنفی، کارگران ساختمانی و اشخاصی که بنابه هر دلیلی مشمول قانون بیمه بیکاری است بایستی در این مرکز نسبت به آموزش و تعیین صلاحیت حرفه‌ای اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اکنون کلیه اصناف و بنگاه‌های اقتصادی شهر تبریز از جمله اتحادیه قنادان، تعمیر لوازم خانگی‌ و ... از ظرفیت آزمون‌گران اتحادیه در این مرکز استفاده کرده و هر فردی که بخواهد پروانه صنفی دریافت کند توسط این آزمون‌گر، در محیط واقعی کار، مصاحبه تئوری و عملی انجام می‌دهد اگر توانمندی افراد برای ما احراز شود مجوز پروانه صنفی صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در راستای تسهیل کسب و کار موظف هستیم در طول یک هفته فرایند تعیین صلاحیت حرفه‌ای را به اتمام برسانیم، خاطرنشان کرد: این اتفاق قبل از افتتاح مرکز سنجش بالغ بر ۴۰ روز طول می‌کشید و افراد باید برای کسب پروانه چند روز پشت در سازمان فنی و حرفه‌ای منتظر می‌ماندند تا نوبت آزمون برسد اما اکنون فرایند آزمون به ۴۸ساعت و فرایند صدور گواهینامه به هفت روز کاهش پیدا کرده‌است.

مشایخی با بیان اینکه رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تربیت نیروی انسانی ماهر، متعهد، متخصص و کارآمد جهت تامین نیاز بازار و بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: بخش خصوصی محوریت توسعه استان را بر عهده دارد و در ارتقای بهره‌وری و رشد هشت درصدی نقش محوری دارد که این رشد، مستلزم داشتن نیروی انسانی است که بر مرتفع شدن نیاز بازار کار کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد:  اگر بخواهیم با تجهیزات چند سال‌ گذشته نیاز اقتصاد استان را مرتفع کنیم نیروی ماهر و متخصص مد نظر پرورش داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای حل این مسئله ایجاد مراکز جوار کارگاهی و مراکز بین کارگاهی در دل بنگاه‌های اقتصادی راه‌گشا خواهد بود، اظهار کرد: یک بنگاه اقتصادی طبق ماده ۱۱۰ قانون کار و بند ج تبصره ۸ قانون بودجه سالجاری موظف است که نسبت به آموزش و ارتقای مهارت کارگران اقدام کند.

وی یادآور شد: به علاوه اگر نیروی انسانی اعلام کرد که قصد ورود به خط تولید و بنگاه اقتصادی دارد آن مرکز جوار کارگاهی که مجوز خود را از فنی حرفه‌ای دریافت کرده موظف است بنابه نیاز در راستای آموزش، بازآموزی و ارتقای مهارت قدم بردارد.

وی از راه‌اندازی این مراکز در ۵۱ بنگاه اقتصادی طی یکسال گذشته در استان خبر داد و گفت: بنگاه‌های محوری تراکتور سازی، ماشین سازی، شیرین عسل، پتروشیمی، پالایشگاه، شرکت مس سونگون و... از جمله شرکت‌هایی است که مراکز آموزشی را در محیط واقعی کار ایجاد کرده‌اند.

مشایخی با اشاره به اینکه در بحث نظارت بر فرآیند آموزش‌ها و تعیین صلاحیت این بنگاه‌های اقتصادی ضعیف عمل می‌کنیم، تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی نسبت به اعطای حقوق کارگران به درستی عمل نمی‌کنند، کارگری که از نظر مهارتی درجه یک است با کارگر درجه سه در نظام پرداخت باید تفاوت داشته باشد. از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم این مسئله را از بنگاه‌های اقتصادی پیگیری کنند. 

وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی اکثرا نسبت به آموزش کارگران اقدام می‌کنند اما چون حقی برای کارگر ایجاد می‌شود از صدور گواهینامه و درجه بندی مهارت استنکاف می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مسئله در بیکاری از جنس فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: زمانی که یک فارغ التحصیل فوق لیسانس که مهارت درجه یک از فنی حرفه‌ای دریافت کرده و باید حداقل ۱۳میلیون حقوق در خط تولید داشته باشد وقتی با رقم هفت میلیونی مواجه می‌شود مسلما وارد بنگاه اقتصادی نخواهد شد.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم به مطالبه جدی از بنگاه‌های اقتصادی نسبت به اعطای حقوق عامه و منافع کارگران طبق اجرای صحیح ماده ۱۱۰قانون کار جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشند.

وی به مدرسه تابستانی مهارت اشاره کرد و گفت: آنچه که باید موجب رضایت باشد محقق نشده و از عملکرد خود فنی حرفه‌ای و آموزش و پرورش راضی نیستیم چرا که آموزش و پرورش نه تنها حمایت نکرد بلکه اعلام کرد شما چرا بدون اجازه به سراغ مدارس رفته‌اید؟. 

وی با بیان اینکه هدف گذاری ما شرکت پنج هزار دانش‌آموز بود، ادامه داد: برخی مدارس غیردولتی به صورت خودجوش پای کار آمدند و حدود ۳۵۰۰ دانش‌آموز که از این تعداد ۱۷۰۰ نفر از  طرف کمیته امداد معرفی شده بودند در دوره‌های ۳۰ساعته شرکت کردند.

مشایخی افزود: این دوره‌ها منجر به صدور مدرک نمی‌شود و فقط گواهی تعیین «طرح ایران مهارت» از آموزشگاه‌های آزاد برای این دانش‌آموزان صادر گردید.

وی یادآور شد: از بین ۴۰هزار دانش‌آموز تحت تعلیم در کشور حدود ۱۰۰ نفر به مسابقات ملی و جهانی مهارت اعزام شده‌اند که از این تعداد سه نفر از استان ما به مراحل بعدی راه یافته‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: سه نفر نماینده از استان برای اعزام به مسابقات فرانسه در رشته‌های طلا و جواهر سازی، طراحی نرم‌افزارهای موبایل و پردازش ابری خواهیم داشت که در حال فراهم سازی مقدمات برای کسب مدال طلا، برنز، نقره یا دیپلم افتخاری هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha