به گزارش ایسنا، سرهنگ محمد رازقی در تشریح اقدامات پلیس برای برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا گفت: بطورکلی وسایل نقلیه ۶۰ تا ۷۰ درصد از میزان آلودگی هوای شهر تهران را به خود اختصاص دادهاند و مابقی عدد باقیمانده مربوط به آلایندههای ثابت مانند مانند کارخانجات و... هستند که در سطح شهر تهران یا محدوده آن وجود دارند. وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوسها و کامیونها بیشترین نقش را در آلایندگی شهر دارند و خودروهای سواری و موتورسیکلت ها بیشترین سهم را در این آلودگی دارند.
وی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی برابر قانون موظف به برخورد و اعمال قانون خودروهایی است که معاینه فنی ندارند، گفت: دودزا بودن وسیله نقلیه بسیار بیشتر از نداشتن معاینه فنی در حالت عادی آلایندگی ایجاد میکند. در همین راستا نیز یکی از اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ که از چندی پیش آغاز شده است، ابطال معاینه فنی وسایل نقلیه دارای آلایندگی است. یعنی اگر وسیله نقلیهای برای اخذ معاینه فنی مراجعه و آن را دریافت هم کرده باشد، اما به هر دلیل شرایط آن را از دست داده و از سوی ماموران پلیس راهور تهران بزرگ مشاهده شود، معاینه فنی این خودرو باطل شده و باید دوباره برای دریافت آن اقدام کند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ابطال معاینه فنی یکی از ابتکارات پلیس راهنمایی ورانندگی تهران بزرگ است، گفت: همزمان برای راننده وسیله نقلیه پیامک ارسال میشود. این موضوع کاملا برخط است و اگر راننده با این خودرو ترددی داشته باشد مانند کسی است که معاینه فنی ندارد و باید برای رفع نقص وسیله نقلیه مراجعه کرده و معاینه فنی جدید بگیرد.
رازقی درباره اعمال قانون خودروها به دلیل نداشتن معاینه فنی نیز گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون حدود سه میلیون برگ جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شده است. این جریمهها به شکل دوربینی و دستی بوده است و آمار آن نسبت به سال گذشته افزایش هشت درصدی را نشان میدهد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود : همچنین از زمانی که طرح ابطال معاینه فنی خودروهای دارای نقص فنی و دودزا توسط پلیس راهور تهران بزرگ شروع شده، معاینه فنی حدود پنج هزار دستگاه وسیله نقلیه نیز ابطال شده است. همچنین وضعیت ۱۷۶ دستگاه از این خودروها به گونهای بوده است که مجبور شدیم از تردد آنها جلوگیری کرده و آنها را به پارکینگ منتقل کنیم.
در همین زمینه بیشتر بخوانید:
رازقی درباره روزهای پاک بودن هوا در شهر تهران نیز گفت: سال گذشته تا به این روز، چهار روز بحرانی را داشتیم، امسال اما علیرغم اینکه ما وضعیت آلودگی هوا را در شهر تهران داریم اما خوشبختانه روز بحرانی نداشتیم. آمار روز هوای پاک و سالم نیز از ابتدای سال جاری تا به امروز نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و نشان دهنده بهبود وضعیت است و امیدوارم با برنامهها و تدابیر اتخاذ شده این وضعیت تداوم داشته باشد و سرعت بیشتری بگیرد و در نهایت به روزی برسیم که آلودگی هوا در شهر تهران نباشد و به خاطر آلودگی هوا تعطیلی نداشته و بتوانیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه برای حل معضل آلودگی شهر تهران باید قانون هوای پاک به طول کامل اجرا شود، گفت: دستگاههای مختلف در این زمینه وظایفی بر عهده دارند که باید در حوزه فعالیتی خود اقداماتی داشته باشند. به جرات میتوان گفت که پلیس راهور تهران بزرگ از جمله دستگاههایی بوده که در کاهش آلودگی و بهتر شدن این وضعیت تلاشهای بسیار و اقدامات موثری انجام داده است.
انتهای پیام
نظرات