• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402082014457
  • خبرنگار : 71567

در دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور چه گذشت؟

در دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور چه گذشت؟

رویداد اجتماع‌سازان ایران آینده با محوریت شبکه‌سازی مؤثر نوآوران اجتماعی، پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور اجتماع‌سازان کوچک و قدرتمند از نقاط مختلف شهرهای کشور دور هم جمع شدند تا با تشکیل هسته‌های بزرگتر و قدرتمندتر، ضمن به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود بتوانند مسائل و مشکلات موجود را رفع و تغییرات اساسی در زیست‌بوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، نوآوران اجتماعی کشور (نوپیا) متشکل از اجتماع‌سازان کوچک و قدرتمند از نقاط مختلف شهرهای کشور پنج‌شنبه هفته گذشته برای دومین بار در پاساژ چارسو دور هم جمع شدند تا با تشکیل هسته‌های بزرگتر و قدرتمندتر، ضمن به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود بتوانند مسائل و مشکلات موجود را رفع و تغییرات اساسی در زیست بوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور ایجاد کنند.

دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور در سه حوزه سلامت، آموزش و کسب و کارهای اجتماعی که جزء زیر فهرست‌های اصلی نوآوری اجتماعی در جهان است، برگزار شد. 

در حوزه سلامت، امسال سالمندان مساله بودند. در حوزه آموزش، آموزش نوجوانان و در کسب و کارهای اجتماعی هم افراد و مخاطبان مختلفی در چند رده سنی حضور یافتند.

در این رویداد نیز افرادی در حوزه‌های مختلف از جمله کسب و کار اجتماعی، سلامت، نوجوان و ادبیات فارسی که خودشان برای مسائل کشور راه حل پیدا و اجرا کردند، دور هم جمع شدند تا به ارائه و معرفی فعالیت‌های خود بپردازند.

یکی از مهم‌ترین اهداف سال ۱۴۰۲ در نوپیا ساختن اجتماعی از فعالان حوزه کسب و کارهای اجتماعی و نوآوران اجتماعی بود که به بهانه ایجاد شبکه و ارتباط گیری این کنشگران برنامه‌هایی برگزار و تلاش شد که تمام برنامه‌ها به صورت تعاملی برگزار شود تا همه افراد در این رویداد مشارکت داشته باشند.

علاوه بر آن در طبقه هفتم چارسو در یکی از سالن‌ها اختصاصا از صبح تا بعد از ظهر ۴ نشست تخصصی با موضوع نوآوری اجتماعی که دو مورد آن در حوزه کسب و کارهای اجتماعی و یک مورد در حوزه نسبت زنان و چالش‌هایی که زنان کارآفرین اجتماعی در ایران دارند، برگزار شد و چهار نفر از فعالان موفق حوزه کسب و کارهای اجتماعی با یکدیگر در مورد فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه گفت‌وگو کردند.

در رویداد نوپیا آدم‌ها دیگر منتظر نیستند که حکمرانی بیاید و مساله‌شان را حل کند، بلکه در جای جای ایران می‌بینید که آدم‌هایی هستند که در اطراف خودشان کوچک یا بزرگ، شروع کرده‌اند و یک تغییری را ایجاد کرده‌اند. به این تغییر ایجاد کردن افراد «نوآوری اجتماعی» می‌گوییم. به همین جهت در رویداد پنجشنبه رهبران تغییر دور هم جمع شدند. دوستانی که در جای جای ایران تغییرات کوچک و بزرگ انجام می‌دهند، فارغ از هر نسبتی با قدرت این کار را انجام می‌دهند.

در نوپیا یک‌سری افراد این کار را انجام می‌دهند که اسم‌شان کنشگر است و یک عده‌ای اجتماع‌ساز هستند که بالا سر این کنشگران هستند. نوپیا تلاش می‌کند افراد و اجتماعات کوچک را به هم وصل کند تا ضمن اینکه از آنها قدرت خلق کند، آنها را به ساختارهای لازم در حکمرانی وصل کند.

در دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور چه گذشت؟

به طور کلی هدف این پنل‌ها و نشست‌ها ترویج مفهوم نوآوری اجتماعی و کسب و کارهای اجتماعی بین گروه‌های مختلف اجتماعی بود.  

در نوپیای امسال برخلاف نوپیای دور قبل تلاش شد دو کار بزرگ انجام شود؛ اول اینکه پلتفرم نوآوران اجتماعی باشد. پلتفرمی که نوآوران اجتماعی را تقویت کند و همراه آنها باشد تا بتواند کسانی که در جای جای کشور موفقیت‌های کوچک خلق می‌کنند، این موفقیت را مقیاس‌پذیر و در کل کشور مطرح کنند.

به گفته مسؤولان حاضر در این رویداد، نوپیا پلتفرم تقویت اجتماعات‌سازها برای آینده ایران است‌. مساله نوپیا قدرتمند کردن اجتماعات از طریق هم‌آفرینی ایران آینده است؛ دو ابزار این هدف را مدنظر دارد؛ با ابزار رویداد می‌خواهد شبکه‌های مؤثر را به اجتماع تبدیل کند.

بر این اساس تفاوت نوپیا ۱۴۰۲ نسبت به نوپیای سال گذشته این است که با گسترش مخاطب همراه بوده است؛ به این معنی که نوپیا به سمت دانشجویان و به ویژه دانشجویان علوم اجتماعی گسترش داده شد، بخش دیگر گسترش به سمت کنشگران اجتماعی بود که در NGOها یا بخش‌های دیگر فعال بودند، ضمن اینکه مجموعه NGOهای وزارت جوانان نیز به صورت خاص دعوت‌ شدند و پنل‌های تخصصی برای سمن‌ها و دیگر کنشگران اجتماعی کشور تعریف و چهار پنل تخصصی در این حوزه برگزار شد.

بخش سومی که در رویداد امسال گسترش داده‌ شد، در زمینه دانش‌آموزان بود، به طوری‌که به نوجوانان ایران که آینده‌سازان ایران هستند، به صورت جدی به آنها پرداخته شد و در بخش نوجوانان کارگاه‌هایی برای تقویت مهارت‌های اجتماعی کنشگری نوجوانان برگزار شد.

«نوپیا» بخش زیست بوم اجتماعی اتم است

در این مراسم دکتر محمد محسن دوباشی، مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای در نخستین اجتماع سالانه اتم و گردهمایی الگوها و تجربه‌های موفق، در سخنانی به فلسفه تشکیل اتم اشاره کرد و گفت: ما همواره مشاهده می‌کردیم که در مواجهه با مشکلات در اجتماع، هیچ حرکتی برای حل این مشکلات و آسیب ها صورت نمی‌گرفت. ضمن اینکه اغلب، سیاهی‌ها در جامعه ما دیده می‌شوند و حتی در مواقعی با راه‌افتادن جریان سیاه‌نمایی آماری موفقیت‌های اجتماعی زیر دست و پا له می‌شد.

در دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور چه گذشت؟

وی در ادامه با بیان اینکه در جامعه همه به دنبال موفقیت‌های بزرگ هستند، گفت: نمی‌توان مساله‌ای را که در طول سال‌ها اتفاق افتاده است، یکباره با موفقیت‌های بزرگ رفع کرد.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای، افزود: ما سال ۹۷ شروع کردیم الگوهای موفق در کشور را با تکیه بر سه شاخص مهم حل مساله با شیوه نوآورانه و حل موضوع با کمک مردم و فناوری‌های اجتماعی شناسایی کردیم و این سه امر به شاخص تشکیل اتم تبدیل شدند.

وی تاکید کرد: ما برای شناسایی الگوهای موفق در کشور به استان‌ها و حتی روستاها مراجعه کردیم، این مسیر سخت بود؛ اما توانستیم و موفق شدیم. به طوری‌که هر کسی که الگوی موفق بود، ثبت نام کرد.

دوباشی یادآور شد: ما ابتدای کار خود سراغ اتم‌های تهران نرفتیم، چون این شهر به دلایل دسترسی به منابع، دارای انبوهی از الگوها است، ابتدا کار خودمان را از شهرستان‌ها شروع کردیم. خوشبختانه در این مسیر حمایت خوبی از سوی وزارت جوانان هم صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: امروز یکی از بزرگترین و مهم‌ترین روزهای تاریخ اتم است، چرا که اتم‌ها ذره ذره در گوشه و کنار کشور کار می‌کردند، امروز این اتم‌ها کنار هم قرار گرفتند و وقتی اتم‌ها کنار هم قرار بگیرند، کارهای بزرگی می‌توانند انجام بدهند و تحولات بزرگی در کشور رقم بزنند تا راه حل‌های جدیدی برای مشکلات موجود کشف شود.

این فعال حوزه کسب و کار تاکید کرد: ما از امروز شاهد خلق راکتور هستیم و معتقدیم الگوی موفقیت‌های کوچک می‌تواند راه خود را از لابه لای همه مشکلات پیدا کند.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای در پایان تاکید کرد: بخش نوپیا بخش زیست بوم اجتماعی اتم است که تلاش کرده است نهادها و بخش‌های مختلف را در کنار هم قرار بدهد. ما هم در اتم تلاش می‌کنیم پارامترهای کوچک کنار هم قرار بگیرند و در نهایت بتواند مساله‌های بزرگ را از راه حل‌های خورد بدست آورد.

امروز واقعیت دنیا را در واقعه غزه مشاهده می‌کنیم

در ادامه وحید یامین پور، معاون وزیر ورزش و جوانان در نخستین اجتماع سالانه اتم با تاکید بر اینکه ما در دنیایی هستیم که انسان‌ها از دین، عشق، اخلاق، خرد، طبیعت و عواطف دور شده‌اند، گفت: واقعیت جهان ما این است کسانی که جهان را اداره می‌کنند، از خرد بی‌بهره هستند. در واقع امروزه واقعیت دنیا را در واقعه غزه مشاهده می‌کنیم که روزی چند صد کودک جان می‌بازند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

در دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور چه گذشت؟

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه الگوی انسان بودن بسیار خطرناک‌تر شده است، تاکید کرد: این الگو را در ایران بیشتر از سایر کشورهای دنیا می‌توانیم پیدا کنیم؛ به طوری‌که هنوز روابط فردی، خانوادگی و غیره در ایران اهمیت دارد.

یامین‌پور تاکید کرد: آثار ادبی که در قرن بیستم خلف شد، آینده جهان و بشریت را سیاه، وحشتناک و پر از ناامیدی تصویر کرد؛ آینده‌ای که سرشار از رویدادهای تهدیدکننده جامعه بشری است.

دبیر شورای عالی جوانان با بیان اینکه از نظر بشر امروز، عشق، عواطف انسانی و دین از بین رفته است و جایگاه سابق را ندارد، تاکید کرد: امروز می بینیم جهانی که در قرن ۲۱ ساخته شده به مراتب تاریک‌تر و وحشتناک‌تر از آن تصویری است که در گذشته شکل گرفته بود؛ حداقل جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد، می‌تواند این مساله را به جهانیان نشان دهد.

معاون وزیر ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: اگر بتوان ادعا کرد که هنوز در بخشی از جهان انسانیت و الگوی حقیقی انسان با ارزش‌های انسانی از بین نرفته است، این نقطه را فقط می‌توان در ایران معرفی کرد. در واقع به دلیل از بین رفتن ارزش‌های انسانی در سایر نقاط جهان، گردشگران خارجی با مشاهده روابط خانوادگی ایرانیان متحیر می‌شوند؛ زیرا هنوز این ارزش‌ها و حرمت‌های انسانی در جامعه ایران وجود دارند.

یامین‌پور با بیان اینکه هنوز الگوی انسان حقیقی در ایران تغییر نیافته است، تاکید کرد: الگوی انسان حقیقی در جهان به سبب توسعه و الکترونیکی شدن از میان رفته است. اما همچنان امید را در ایران و جوانان کشورمان می‌بینیم.

برنامه کاشت سالانه ۱۰۰ هزار نهال بومی در کشور

به گزارش ایسنا، احمد بحری، مسؤول پویش نذر طبیعت نیز در نخستین اجتماع سالانه اتم در خصوص جزئیات راه‌اندازی پویش حیات وحش، گفت: با توجه به اینکه در فضای طییعت و حیات وحش فعالیت کردم، بر این اساس متوجه شدم این حوزه نیاز به کمک و حمایت دارد و جمعیت حیات وحش با مشکل آب و تغذیه مواجه هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایده نذر طبیعت ریشه در افکار مذهبی ما دارد، من این ایده را در بعد وسیع‌تر یعنی در حیات وحش گسترش دادم تا با کمک این ایده مشکل آب و علوفه حیات وحش را برطرف کنیم. لذا این ایده از سال ۹۵ عملیاتی شد، در این راستا آبشخورهای زیادی در کشور تهیه کردیم و حتی برای تغذیه یا درمان حیوانات افراد زیادی داوطلب شدند.

در دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور چه گذشت؟

مسؤول پویش نذر طبیعت خاطر نشان کرد: پس از گسترش این پویش ما در حال حاضر حدود ۲۰ هزار حامی طبیعت داریم که قدمی برای حفظ طبیعت و حیات وحش برمی‌دارند. در این راستا حتی لوازم‌التحریری را با آرم طبیعت طراحی کردیم تا فرهنگ‌سازی لازم در این عرصه به‌خصوص در مناطق محروم صورت بگیرد.

بحری افزود: ما یک سازمان غیردولتی را به نام «انجمن نذر طبیعت» راه‌اندازی کردیم و در این زمینه سایتی نیز طراحی شد که در آن پروژه‌هایی را به صورت ماهیانه تعریف می‌کنیم و حامیان می‌توانند کمک‌های خود را از طریق این سایت ارسال کنند. ما حتی گزارش پروژه‌ها را در سایت قرار می‌دهیم.

وی در پایان به پروژه درختکاری اشاره کرد و گفت: درخت کاشتن راحت است، اما نگهداری از آن مسؤولیت سنگینی دارد و باید اصول آن را بدانیم تا ضربه‌ای به منابع طبیعی و آب وارد نشود، ما در این پویش تلاش کردیم در هر منطقه‌ای درخت بومی هر منطقه را بکاریم، نمونه آن بادام کوهی است. برنامه ما این است سالیانه ۱۰۰ هزار نهال به این سبک بکاریم.

به گزارش ایسنا، اولین رویداد نوپیا که بزرگ‌ترین گردهمایی فعالین حوزه نوآوری اجتماعی بوده، ۳۰ تیر ماه سال ۱۴۰۱ در پردیس چارسو برگزار شد که میزبان کارشناسان و نوآوران این حوزه و همچنین محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهوری و دیگر فعالان این حوزه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha