• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402081712755
  • خبرنگار : 71661

«راهی جهنمی که به آرزویی محال می‌رسد» نگاه نیویورک‌تایمز به تجاوزات صهیونیست‌ها در غزه

«راهی جهنمی که به آرزویی محال می‌رسد» نگاه نیویورک‌تایمز به تجاوزات صهیونیست‌ها در  غزه

روزنامه نیویورک‌تایمز تلاش رژیم صهیونیستی برای از بین بردن حماس را یک راه جهنمی توصیف کرده که به یک آرزوی دست‌نیافتنی منتهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به طرح گزینه‌هایی برای پایان بخشیدن به جنگ غزه پرداخته و آمریکا را از حمایت کورکورانه از جنایات رژیم صهیونیستی بر حذر داشته است. در این گزارش آمده است: آمار غیرنظامیان کشته‌شده در غزه حیرت‌آور است. بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ فلسطینی از آغاز این جنگ کشته شده‌اند که از این میان ۴۱۰۰ تن کودک هستند. وضعیت در کرانه باختری و قدس شرقی هم آشفته است و دست‌کم ۱۵۵ فلسطینی کشته و ۲۱۵۰ تن بازداشت شده‌اند. رفته‌رفته زمزمه پاک‌سازی نژادی هر روز بلندتر از قبل از سوی سیاستمداران اسرائیل و شهرک‌سازان صهیونیست مطرح می‌شود.

در شمال سرزمین‌های اشغالی تبادل آتش میان نیروهای حزب‌الله لبنان و نظامیان صهیونیست ممکن است همین روزها به یک مناقشه جدی بدل شده و بخش زیادی از لبنان و اراضی اشغالی را در بر گیرد. از سوی دیگر، گرچه آمریکا مدعی است که افزایش قوای نظامی‌اش در منطقه با هدف بازدارندگی صورت گرفته، اما این کار به رژیم صهیونیستی این پیام را می‌دهد که می‌تواند ایالات متحده را هم وارد این جنگ کند؛ اقدامی که احتمال اشتباهات محاسباتی و عدم‌قطعیت میدان نبرد را بیش‌ازپیش افزایش خواهد داد. فاجعه گسترده منطقه‌ای همین حالا هم اتفاق افتاده و سؤال اینجاست که اوضاع تا چه حد وخیم‌تر خواهد شد.

اکثریت رهبران جهانی، تمامی رهبران جهان عرب و ۱۸ نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد با اشاره به خطر گسترش این مناقشه به دیگر نقاط خاورمیانه، خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند. بااین‌وجود، آمریکا، اسرائیل و چند دولت اروپایی با آتش‌بس مخالف هستند. این گروه هم خطر گسترش مناقشه را قبول دارند، اما ادعا می‌کنند که اسرائیل باید در تلافی حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس به مواضع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، به تلاش برای ازبین‌بردن حماس در غزه ادامه دهد؛ هرچند که این امر تلفات غیرانسانی فراوانی به دنبال داشته باشد.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود به دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت برای پایان این جنگ اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: «در کوتاه‌مدت، باید دانست که وقفه در درگیری‌ها گام نخست برای دستیابی به آتش‌بس دائمی است؛ گزینه‌ای که اسرائیل تا امروز بدان تن نداده و حتی درخواست اخیر واشنگتن برای برقراری وقفه‌های بشردوستانه نیز با مخالفت بنیامین نتانیاهو مواجه شد.»

به گزارش این روزنامه، از همان روزهای نخست جنگ جدید غزه قطر در پشت پرده سعی کرده میانجی‌گر مذاکرات حماس، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آزادسازی اسرا باشد. به گفته منابع آگاه، در ماه گذشته میلادی طرفین به توافق برای آزادسازی اسرا توسط حماس در ازای برقراری آتش‌بس پنج‌روزه نزدیک بودند، اما رژیم صهیونیستی با آغاز حمله زمینی به غزه، این توافق نیم‌بند را خراب کرد.

نیویورک‌تایمز اشاره کرد که آزادسازی چند تن از اسرای اسرائیل توسط حماس، می‌تواند موجب شود که ساکنان اراضی اشغالی به کابینه نتانیاهو فشار بیاورند تا به جای حمله به غزه، تمرکز خود را بر آزادسازی مابقی اسرا بگذارد. این روزنامه توصیه می‌کند که آمریکا در همکاری با قطر و دیگر کشورهای منطقه که امکان گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی را دارند، همین خط‌مشی را در پیش گرفته و برای آزادسازی اسرا تلاش کند. در صورت پافشاری نتانیاهو بر اولویت بخشیدن به حمله به غزه، آمریکا باید تلاش خود را بر متقاعدکردن دیگر اعضای کابینه نتانیاهو متمرکز کند؛ حتی به قیمت کنارزدن نتانیاهو از قدرت.

در این گزارش همچنین آمده است که «تعهد اسرائیل به ازبین‌بردن حماس» احتمالاً به یک آرزوی دست‌نیافتنی بدل خواهد شد. این روزنامه یادآوری می‌کند که حمله حماس به مواضع اسرائیل در هفتم اکتبر نشان داد اسرائیل نمی‌تواند با سرکوب فلسطینیان، امنیت یهودیان ساکن در اراضی اشغالی را فراهم کرده و جنبش مقاومت فلسطین را تا ابد خاموش کند.

این روزنامه تعهد رژیم صهیونیستی به ازبین‌بردن حماس را ناشی از تصویر اشتباه صهیونیست‌ها از این جنبش فلسطینی می‌داند. در این گزارش آمده است: حماس یک گروه مسلح و یک جنبش سیاسی در نوار غزه است که در ۱۵ سال گذشته کنترل این منطقه را در دست داشته و برخلاف گروه‌های تروریستی مانند داعش، با گوشت و خون جامعه فلسطین در آمیخته است. محبوبیت حماس نه از روی خشونت‌طلب بودن فلسطینیان، بلکه ناشی از این است که آنان (بجز مقاومت مسلحانه) هیچ راهی برای آزادسازی فلسطین پیش روی خود نمی‌بینند.

از سوی دیگر، تشدید اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و گسترش شهرک‌سازی‌ها باعث شده تا گزینه‌های جایگزین ارائه‌شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین هم دیگر در میان فلسطینی‌ها خریداری نداشته باشد.

نیویورک‌تایمز مطرح می‌کند که نهادهایی مانند «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» و تشکیلات خودگردان دیگر مشروعیت چندانی نداشته و از فقدان اعتبار، جایگاه نمایندگی و یک استراتژی مشخص برای آزادسازی فلسطین رنج می‌برند. این نهادها باید مورد بازنگری قرار گرفته و شمولیت خود را به مهره‌های کلیدی مانند حماس گسترش دهند.

این روزنامه تأکید می‌کند که «راه دستیابی اسرائیل به امنیت، از تضمین حقوق و امنیت مردم فلسطین می‌گذرد» و با اشاره به اینکه زمانی مذاکره مقامات رژیم صهیونیستی با نهادی مانند سازمان آزادی‌بخش فلسطین ممنوع بود، این گزینه را مطرح می‌کنند که تل‌آویو باید بالاخره با حماس وارد گفت‌وگو شود.

در این گزاش آمده است: هر کابینه‌ای در اسرائیل که برای پیشرفت مصمم باشد، باید با نسخه‌ای تحول‌یافته از سازمان آزادی‌بخش فلسطین تعامل داشته باشد؛ نسخه‌ای که این بار منافع حماس را هم در بر می‌گیرد.

در این گزارش همچنین از حمایت کورکورانه و تمام‌عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی انتقاد و اشاره شده است که «حمایت آمریکا از بی‌میلی اسرائیل به رسیدگی جدی به رنج فلسطینیان و اعطای مصونیت به تل‌آویو، مدت‌هاست که هم فلسطینیان را متحمل خسارت کرده و هم اسرائیل را». بر اساس این گزارش، جاه‌طلبی و افراطی‌گری رژیم صهیونیستی در نهایت به نابودی این رژیم منجر خواهد شد.

در انتهای گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: «نقطه آغازین بازگشت از جهنمی که با تفکر نابودی یکی از طرفین این مناقشه ایجاد شده بود، به‌رسمیت‌شناختن انسانیت دیگری است. شاید این راهی باشد که در نهایت ما را به راهکار دو دولتی بازگرداند. اما شاید هم مشکل از اساس همین تفکر جدایی‌طلبانه باشد که بر وجود دیوار میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان تأکید دارد. به هر رو، هیچ راه فوری و آسانی برای پایان این مناقشه چندساله وجود ندارد؛ اما باید آینده‌ای سرشار از امید و زندگی را تصور کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha