محمدرضا باباخانی در گفتوگو با ایسنا، اظهارکرد: با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در استان برای ساخت ۱۴ هزار و ۹۹۲ واحد در استان طی چهار سال، ساخت و سازهای صورت گرفته پایینتر از سطح انتظاری است.
وی تصریح کرد: کارشناسان عواملی همچون هزینههای بسیار بالای تأمین اجتماعی، هزینههای بالای نظام مهندسی و ضوابط خاص میراث فرهنگی در بافت های تاریخی را از عوامل کاهش رغبت مالکان به نوسازی منازل خود در محلات بازآفرینی اعلام کردند.
باباخانی با بیان اینکه محدودههای بازآفرینی استان همدان ۴۳۸۵ هکتار از سطح استان را تشکیل میدهند، افزود: پس از ابلاغ سند ملی بازآفرینی شهری ایران و تشکیل ستادهای ملی استانی و شهرستانی بازآفرینی در سطح کشور، استان همدان نیز اقدام به تشکیل تین ستادها و تعیین و تصویب محدودههای هدف بازآفرینی در دیماه سال ۹۵ کرده است.
باباخانی ادامه داد: محدوده بازآفرینی شهری استان همدان شامل بافت فرسوده استان همدان (ناکارآمد میانی) بیش از ۱۹۸۸ هکتار، سکونتگاه غیررسمی ۱۶۵۳.۳ هکتار، ۴۹۳ هکتار روستای الحاق شده و کاربری ناهمگون ۵۶۱.۴۷ هکتار است.
وی تصریح کرد: با توجه به پایان برنامه ششم توسعه و اقدامات انجام شده در محدودههای بازآفرینی، شهرداریها موظف به بازنگری محدودهها هدف براساس شاخصهای ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی و خارج کردن بخشی از محلات که در سنوات گذشته به سطح قابل قبول ارائه خدمات شدهاند و پیشنهاد به ادارات کل راه و شهرسازی برای تصویب در کمیسیون ماده ۵ شده که متأسفانه تا کنون هیچ یک از شهرداریهای استان با وجود فعالیتهای شایان ذکر صورت گرفته و افزایش سرانهها اقدامی در راستای شناسایی و پیشنهاد خروج محلات ارتقاء یافته از محلات هدف بازنگری انجام ندادهاند.
وی با اشاره به بستههای تشویقی شهرسازانه برای رسیدن به هدف ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی در همدان و مردمی سازی نوسازی مسکن، اظهارکرد: بستههای تشویقی اداری شامل اعطای تخفیف حداقل ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و نظام مهندسی براساس ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از توسعه و عرضه مسکن و بسته مالی شامل اعطای تسهیلات بانکی از محل خط اعتباری بازآفرینی شهری، خط اعتباری نهضت ملی مسکن و ودیعه اسکان موقت است.
انتهای پیام
نظرات