• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402081712242
  • خبرنگار : 50214

اهتمام نظام مهندسی یزد برای ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز یزد

اهتمام نظام مهندسی یزد برای ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز یزد

ایسنا/یزد نظام مهندسی ساختمان استان یزد ضمن تاکید بر اهمیت ارزان سازی و سریع سازی طرحهای نهضت ملی مسکن با روشهای فنی و مدیریتی در راستای کسب رضایتمندی مردم، اقدامات متعددی را در جهت ارتقای فناوری و تکنیک ساخت در استان مورد اهتمام و در حال اجرا دارد.

ساختمان یک سرمایه ملی محسوب می‌شود لذا حفظ این سرمایه نه تنها برای صاحبان آن بلکه برای کشور نیز حائز اهمیت است. با این حال، آمارها عمر مفید ساختمانها در کشورمان را به طور میانگین ۳۰ سال نشان می‌دهند و متاسفانه این رقم در استان یزد که افزون بر ۷۰ درصد ساخت و سازهای آن به طور غیرمجاز و بدون پروانه ساختمان ایجاد می‌شود، به دلیل لحاظ رعایت نشدن نکات ایمنی ساختمان‌سازی و نبود نظارت‌های لازم بر روند ساخت به مراتب کمتر است و تبعات بی‌توجهی به این سرمایه ملی در موقع بحران‌ها آشکار خواهد شد.

در همین راستا نیز مجموعه نظام مهندسی‌ استان تلاش دارد ضمن ارتقای نظارت بر روند ساخت و سازها، نه تنها در جهت افزایش عمر مفید این سرمایه‌های ملی، بلکه با کاهش هزینه‌های انرژی در ساختمانها موجبات بهره‌وری مالک ساختمان را فراهم سازند.

موضوع دیگر مورد اهتمام مسئولان نظام مهندسی یزد در شرایط نوسانات مالی حاکم بر کشور، اهتمام به افزایش سرعت ساخت با توجه به این که هرگونه تعلل می‎تواند موجب افزایش هزینه‌ها شود، می‌باشد که تحقق آن با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت میسر خواهد شد.

تحقق ارزان سازی و سریع سازی در صنعت ساختمان از این حیث که این صنعت در مبحث رونق تولید و اشتغالزایی نسبت به دیگر صنایع از گستردگی بالایی برخوردار است و می‌تواند سهم بالایی از شاخص تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص دهد، برای دولتمردان نیز بسیار حائز اهمیت است.

اهتمام نظام مهندسی یزد برای ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز یزد

«مجتبی فرهمند» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در این رابطه معتقد است که زنجیره ساخت و ساز کنونی در کشور و به ویژه استان یزد معیوب است و لازمه اصلاح این زنجیره‌ی معیوب نیز ارزان‌سازی و سریع سازی است.

وی با تاکید بر این که باید این دو مقوله مهم در سختار مهندسی ساختمان و  ساختمان‌سازی کشورمان ترویج شود، یکی از راهکارهای تحقق این موضوع را برقراری ارتباط بیشتر و مناسب‎تر بین مردم، مهندسان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی ذکر می‎کند.

البته نظام مهندسی ساحتمان استان یزد این راهکار را تنها به حرف و شعار ختم نکرد و در این راستا اواخر شهریورماه گذشته، اقدام به برپایی نمایشگاهی جهت ارائه تکنولوژی‌های نوین ساختمان‌سازی و نیز برقراری ارتباط بین مردم و تولیدکنندگان و مهندسان کرد؛ نمایشگاهی متفاوت و حتی فراتر از صنعت ساختمان که نه تنها نظر بازدیدکنندگان بلکه نظر مسئولان استان را نیز به خود معطوف کرد.

اهتمام نظام مهندسی یزد برای ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز یزد

«مهران فاطمی» استاندار یزد در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، به امید، انرژی و ابتکار و تحول در برگزاری این دوره از نمایشگاه اشاره و خیل عظیم بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را موید جذابیت و ارتباط زیاد مردم با صنعت ساختمان ذکر کرد.

وی صنعت ساختمان را صنعتی پیشران خواند و اظهار کرد: با توجه به ارتباط بیش‌ از ۱۰۰ صنف با صنعت ساختمان، رونق این بخش می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی و فعالیت سایر رشته‌ها داشته باشد.

استاندار با اشاره به خارج شدن حوزه تولید مسکن بعد از چندین سال از حالت رکود با برنامه‌ریزی ساخت چهار میلیون مسکن در کشور در افق دولت سیزدهم، این امر را نویدبخش رونقی دوباره به این حوزه دانست.

«محمدجواد ابوالحسینی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز به استفاده از ظرفیت‌های این نمایشگاه توسط فعالان صنعت ساختمان در راستای ارتقای کیفیت و کمیت و همچنین ایمن‌سازی ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه در تولید مصالح ساختمانی و اجرای تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان مؤثر باشد و از محصولات استان‌های مختلف تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه بهره‌برداری بهینه و مناسبی شود.

این مسئول به نقش نمایشگاه هم‌زمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان برای بهره‌برداری از کارگزاران و پیمانکاران اشاره و عنوان کرد: این نمایشگاه با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن حائز اهمیت است و امیدواریم فرصت‌های مهیا شده و آموزش‌های جنبی این نمایشگاه در اجرای کیفی و کمی طرح نهضت ملی مسکن راه‌گشا باشد.

ابوالحسینی با بیان این که خوشبختانه همه مؤلفه‌های تولید مسکن در استان وجود دارد، اظهار کرد: البته رقابت در حوزه صنعت ساختمان آزاد است و مصالح ساختمانی از نظر کیفیت و قیمت در انواع مختلف در کشور وجود دارد اما توصیه است که تولیدکنندگان استان از مصالح تولید بومی استفاده کنند و این ظرفیت‌ها را در استان ارتقا بخشند.

اهتمام نظام مهندسی یزد برای ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز یزد

«احسان خواجه رضایی» مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز با بین این که طرح‌های نهضت ملی مسکن و طرح‌های ساختمانی عدیده‌ای در استان در حال اجراست، یزد کنونی را کارگاه ساختمانی و عمرانی در همه حوزه‌ها خواند و تاکید کرد: ایجاد فضای رقابتی در این حوزه، ارتقاء کیفیت و کمیت اجرای این طرح‌ها را به دنبال دارد.

وی با تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، برگزاری نمایشگاه را یکی از رسالت‌های این سازمان و دستگاه‌های عمرانی استان ذکر و خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه و ایجاد رقابت در ارائه محصولات و مصالح ساختمانی و اقلامی که در صنعت ساختمان کار می‌شود، هم به رونق تولید داخل استان و هم به اجرای باکیفیت و با قیمت مناسب ساختمان‌ها در کارگاه‌ها و طرح‌های عمرانی استان کمک می‎کند.

خواجه رضایی اقدام نظام مهندسی ساختمان استان را در برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان را منشأ ارتباط بین افراد دخیل در امر ساخت‌وساز با افراد بهره‌بردار و همچنین رقابت و رونق در این حوزه و همچنین اجرای طرح‌ها با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت دانست.

سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد سیاست تحولی خود را به برگزاری صرفا نمایشگاه ساختمان نیز محدود نکرد و در ادامه این مسیر و در بخش اجرا نیز تلاش کرده ضمن معرفی بهترین مهندسان خود جهت نظارت بر حسن کار در ساخ و سازها به ویژه در مورد طرح‌های نهضت ملی مسکن، ساخت بخشی از واحدهای این طرح در استان را نیز عهده‌دار شود.

اهتمام نظام مهندسی یزد برای ایجاد تحول در صنعت ساخت و ساز یزد

«مجتبی فرهمند» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این رابطه اخیراً در اولین جلسه کارگروه‌های تخصصی سازندگان ذیل شورای مسکن استان که با هدف بررسی و ارائه راهکارهای مبنی ‌بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در محل نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد، گفت: در سایت ۳۷۷ هکتاری یزد، ساخت شش هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده که البته عملیات ساخت ۵۵۰ واحد آن در مرحله اجراست.

وی به افزوده شدن ۷۰۰ هکتار زمین دیگر برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر یزد اشاره و اظهار کرد: در مجموع ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در یزد رقم خواهد خورد که معادل دو برابر ساخت و ساز شهری مانند تفت و عددی قابل توجه است.

فرهمند بر لزوم داشتن خلاقیت و تدبیر جهت ارزان سازی واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: قطعاً تامین مصالح و تامین مالی این حجم از ساخت و ساز به طرق معمولی ممکن نیست ولی انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان در این رابطه می‎تواند نقش موثری در ارزان سازی واحدها و رضایت مندی مردم داشته باشد.

وی به اهمیت طراحی بهینه و مطلوب واحدها نیز اشاره و عنوان کرد: باید علاوه بر اهتمام به طراحی و ارزان سازی با روش‌های مدیریتی ساده، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز ساخت و ساز در زمینه سریع سازی این واحدها نیز اقدام اساسی صورت گیرد.

وی گفت: قطعاً توجه به مقوله‌های ارزان سازی و سریع سازی با روشهای فنی و مدیریتی می‎تواند ۵۰ درصد هزینه‌های فعلی ساخت واحدهای نهضت ملی را کاهش دهد و تمرین بزرگی برای ارتقای فناوری و تکنیک ساخت در استان نیز محسوب شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در پایان یادآور شد: ساخت ۱۰ هکتار از اراضی نهضت ملی مسکن استان به نظام مهندسی ساختمان واگذار شده است که امیدواریم از ظرفیت مهندسان نظام مهندسی استان در این زمینه به بهترین نحو بهره گرفته و مجموعه‌ای فاخر را به هم استانی‌ها عرضه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha