به گزارش ایسنا، محمد طاهرینژاد اظهار کرد: دو سال اخیر در حوزه تظلمخواهی و رسیدگی به اعتراضات مالیاتی یک تحول بزرگ رخ داده و آن هم استقلال هیاتهای حلاختلاف از اداره کل مالیاتی و تشکیل مرکز دادرسی مالیاتی بوده که این موضوع از جهت رفع تعارض منافع ساختاری یک گام بسیار مهم در حوزه نهادهای شبهقضایی کشور بوده است.
وی افزود: با استقلال این مرکز، ما شاهد افزایش اعتماد عمومی در رسیدگی به اعتراضات، افزایش کارایی، تسریع در وصولیها، کاهش پروندهها و کاهش اطاله دادرسی پرونده و ارتقای تمکین مالیاتی خواهیم بود.
طاهرینژاد با بیان اینکه دادرسی در سازمان مالیاتی یک مفهوم عام برای رسیدگی به اعتراضات و تظلمخواهی برشمرده میشود گفت: مودیان مالیاتی وقتی وارد سازمان و فرآیندهای مالیاتستانی میشوند ممکن است به دلایلی ناظر به فرآیندی که طی کرده و بهخصوص آنچه برای آنها مالیاتی تعیین شده، اعتراض داشته باشند و ما طبیعتا بهعنوان یک رکن تخصصی در حوزه فعالیتهای اقتصادی باید برای مساله رسیدگی به اعتراضات مودیان مالیاتی و تظلمخواهی مردم به معنای عام تدابیری داشته باشیم و قانونگذار سازمان را موظف کرده که در مراحل مختلفی و طی فرآیندهای مختلفی بتواند به این اعتراضات و تظلمخواهی مودیان رسیدگی کند.
دادرسی مالیاتی حدود شش ماه زمان میبرد
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: مراحل دادرسی در فهم عمومی معمولا هفت مرحله دارد. مراحل بدوی و تجدیدنظر که مهمترین و گستردهترین حلقه دادرسی و تظلمخواهی مردم است در این بازه یعنی از ابتدای ماده ۲۳۸ تا انتهای مرحله تجدیدنظر که اصطلاحا به آن قطعیسازی پروندهها میگوییم، حدودا قریب به شش ماه زمان میبرد. البته برای پروندههای مختلف ممکن است این زمان متفاوت باشد و گاهی این مرحله به دلایل متعدد مثل قرارهای کارشناسی طولانیتر میشود و در هر یک از سه مرحلهای که بیان کردم این امکان وجود دارد.
طاهرینژاد درخصوص اهمیت مساله دادرسی مالیاتی گفت: برای سازمان مالیاتی به معنای عام و بهخصوص در دوره مدیریتی جدید سازمان، مساله عدالت مالیاتی و احساس رضایت مودیان مالیاتی از رفع تبعیضهای احتمالی خیلی مهم است، به این خاطر مساله دادرسی هم در دوره جدید مدیریتی سازمان جزء اولویتهای اصلی سازمان قرار گرفته و ما در مراحل مختلف رسیدگی به اعتراضات مردم و دادرسیهای مالیاتی تمهیدات و برنامههایی را در این حوزه طراحی کرده و پیگیری میکنیم.
تحول در دادرسی مالیاتی طی دو سال اخیر
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی در دو سال اخیر حرکت و عزم جدی را در حوزه اصلاح و تحول در فرآیندهای مالیاتستانی خود آغاز کرده و توفیقات خوبی هم در حوزه شناسایی مودیان جدید و وصولی مالیاتی کشور محقق شده است.
به گفته وی، طی دو سال اخیر در حوزه دادرسی مالیاتی یک اتفاق بزرگ در سازمان امور مالیاتی رخ داده است. این تحول که از سال ۱۴۰۰ شروع شده طبق ماده ۵۰ قانون ارزش افزوده سازمان مالیاتی موظف شده که در راستای استقلال، هیاتهای حل اختلاف مرکز دادرسی را ایجاد کند و این هیاتهای حل اختلاف که در گذشته بهعنوان یک مرجع بسیار مهم و گسترده در حوزه تظلمخواهی و رسیدگی به اعتراضات مالیاتی در خود ادارات کل سازمان قرار داشتند، در حال حاضر ذیل لوای مرکز دادرسی و بهصورت متمرکز در ستاد سازمان، راهبری و اداره میشوند و این از جهت رفع تعارض منافع ساختاری به نظر من یک گام بسیار مهم در نهاد شبهقضایی کشور بوده است.
گام مهمی در رفع تعارض منافع برداشته شد
طاهرینژاد، یکی از چالشهای نهادهای شبهقضایی از جمله سازمان مالیاتی در ادوار گذشته را مساله تعارض منافع در اعتراضات مردم دانست و گفت: مراجعان خیلی وقتها این شکایت و عریضه را داشتند که اگر من در تامین اجتماعی به فرآیند حاکم بر شرکت و فعالیت اقتصادی در تامین اجتماعی اعتراضی داشته باشم یا در سازمان مالیاتی یا در بقیه ارکان قضایی، شهرداری و امثالهم اعتراضی داشتم، عملا برای رسیدگی به اعتراضات خود باز به یک نحوی اصطلاحا به همان اداره تخصصی و سازمان تخصصی مراجعه میکنم.
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: این اتفاق بزرگی است که در راستای عدالت مالیاتی در کشور رخ داده و فعالان اقتصادی آثار و نتایج آن را هم تاکنون دیدند و هم در آینده خواهند دید. این اصلاح ساختاری صورت گرفته و رفع تعارض منافع ساختاری، انشاءالله در رضایت مردم و احساس رفع تبعیض مالیاتی در مودیان ما بهوضوح دیده خواهد شد و این مودیان نتیجه و ثمره این کار را بیش از آنچه در حال حاضر میبینند در سنوات آتی خواهند دید.
سودجویی برخی افراد از اطاله دادرسی مالیاتی
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با توجه به تورم موجود برخی افراد بخواهند با کشاندن پرونده مالیاتی به فرآیند دادرسی که فرآیند زمانبری است از محل پرداخت دیرهنگام مالیات سود ببرند؟ گفت: بله، این موضوع تا حد زیادی درست است بهخصوص در تورم چندساله اخیر که بیشتر از سنوات گذشته بوده این انگیزه طبیعتا در فعال اقتصادی و مودیان ما ممکن است به وجود بیاید که با اعتراض کردن به پرونده مالیاتی خود و ورود به فرآیندهای دادرسی میتواند زمان بیشتری را بخرد و با توجه به ارزش زمانی پول احتمالا منفعت بیشتری را کسب کند.
طاهرینژاد بیان گفت: قانونگذار سازمان را موظف کرده که مودیان مالیاتی بعد از اولین مرحله اعتراض خود، یعنی در ابتدای اولین مرحله اعتراض خود باید مالیات ابرازی خود را پرداخت کنند و در عموم پروندهها و موارد مهم حداقل این اتفاق رخ میدهد. یعنی در عموم پروندهها مالیات ابرازی فرد را سازمان در ابتدای رسیدگی به اعتراضات باید وصول کند اما طبیعتا اختلاف ارقام بین مالیات ابرازی و مالیات تشخیصی این چالشی که بیان کردید را به وجود میآورد.
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تمهیدات و برنامههایی را در نظر داریم که هم از ابزارهای در اختیار امروز سازمان یعنی ذیل قوانین و مقررات فعلی بتوانیم از چالشهای این حوزه بکاهیم و هم نظام انگیزشی را به این سمت ترغیب کنیم که مودیان سریعتر توافق کنند و مالیات خود را زودتر قطعی ساخته و بپردازند. تلاش ما این است ابزارهایی را به کمک نمایندگان محترم مجلس و سایر ظرفیتهای تقنینی کشور فراهم کنیم تا برای خلأهایی که در این حوزه وجود دارد چارهاندیشی شود.
مرکز دادرسی باید استقلال داشته باشد
وی درباره چالشهای مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی گفت: شاید مهمترین چالشی که مرکز دادرسی امروز با آن مواجه است، مساله استقلال مرکز دادرسی باشد. در گذشته برای مودیان مالیاتی برگه تشخیص مالیات ابلاغ میشد. اینها برای اعتراض باید در مراحل هیاتهای حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر در اداره کل، امورات خود را پیگیری میکردند. اما امروز این تفکیک ساختاری که انجام شده، طبیعتا همچنان از یکسری ملزومات و ملاحظات و شاید شرایطی که بتواند این تفکیک ساختاری به نقطه نهایی خود برای کارآمدی ۱۰۰ درصدی برسد، فاصله دارد.
طاهرینژاد در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای افزایش کیفیت دادرسی و حل معضل اطاله دادرسی دارید؟ گفت: بحث جدی که در اطاله دادرسی و کیفیت اثر دارد، بهکارگیری نیروی انسانی توانمند در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و کادر اداری و استفاده از ظرفیت نمایندگان بند دو و سه بر اساس تغییرات قانون است. یکی از برنامههای مهم، مساله آموزش است. قوانین و رویهها و مقررات حوزه مالیات خیلی پویاست و بهشدت روزبهروز تغییر میکنند و ما نیاز داریم همکاران محترم خود را در حوزه بحثهای آموزشی بهروز کنند.
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هر هیات مالیاتی سه عضو کلیدی یا سه رکن کلیدی دارد گفت: نماینده بند یک که اصطلاحا نمایندهای است که توسط سازمان امور مالیاتی در گذشته معرفی میشده، الان هم توسط مرکز دادرسی نمایندگان بند یک شناسایی و معرفی و منصوب میشود. نماینده بند دو طبق قانون توسط قوه قضائیه و دادگستری استانها و در تهران هم دادگستری کل استان تهران، معرفی میشود که با هدف و اصطلاحا فلسفه رعایت ابعاد حقوقی پروندهها و ملاحظات حقوقی به این رکن رسیدگیها و دادرسیها کمک میکنند. نماینده بند سه توسط اصناف، مجامع حرفهای و نهادهایی که در ماده ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم نامبرده شدهاند، معرفی میشوند.
فرهنگ مالیات باید تقویت شود
وی گفت: اگر نقطه مطلوب را در حوزه مالیاتستانی این نقطه بدانیم که یک فرهنگسازی خوبی در حوزه مالیات انجام شده باشد و همه فعالان اقتصادی و آحاد مختلف مردم با احساس رضایت بیشتری مالیات خود را پرداخت کنند و نقش مالیات هم طبیعتا در اقتصاد کشور و بهخصوص آن الگوی مولدی از اقتصاد و رشد اقتصادی که مدنظر داریم، طبیعتا آشکار شود، شیرینی پرداخت مالیات بیشتر آشکار خواهد شد.
طاهرینژاد اظهار کرد: زمانی که ما از تکیه بر درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای مالیاتی که هم نقش تنظیمگرانه در اقتصاد داشته و هم چرخه پاسخگویی را در حکمرانی تقویت میکند حرکت کنیم ظرفیتهای درآمدی پایدار کشور در مقابل تکانههای خارجی بیمه خواهد شد. یکی از ارکانی که میتوانیم از طریق آن، این فرهنگسازی را در جامعه ایجاد کنیم و به یک فرهنگ مالیاتی خوبی برسیم که مردم با رضایت و بدون ترس از ابعاد تنبیه حاکمیتی، مالیات خود را پرداخت کنند، آن ارکان مساله عدالت مالیاتی است.
رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در دوره مدیریتی جدید سازمان مالیاتی و مرکز دادرسی مالیاتی برای عدالت مالیاتی نقش زیادی قائل است گفت: ما در مرکز دادرسی، هیاتهای حل اختلاف را حلقه بازخورد اصلاح نظام مالیاتستانی کشور میدانیم. معتقدیم اگر در هیاتهای حل اختلاف خوب کار کنیم و بتوانیم یکسری نقاط و گلوگاههای مشکلدار را در فرآیند مالیاتستانی شناسایی و اصلاح کنیم اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.
انتهای پیام
نظرات