دکتر محمدمهدی مجذوبی دوشنبه ۱۵ آبان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان، با اشاره به اینکه در حوزه سلامت، بیماریها و علل مرگومیر به دو دسته عفونی(واگیردار) و غیرواگیر تقسیم میشوند، اظهار کرد: هریک از این دو گروه، مشتمل بر سرفصلها و ریزفاکتورهای متعددی است که سوانح و حوادث رانندگی یکی از عوامل مرگ و میر در دنیا در دسته عوامل غیرواگیر به شمار میرود.
وی به افزایش میزان تصادفات در سال گذشته اشاره و مطرح کرد: آمار فوتیها نسبت به مدت مشابه در سال قبلتر ۸.۵ درصد افزایش داشته در ضمن تقریباً در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷ میلیارد تومان و در سال جاری طی شش ماه نخست، ۳۴.۷ میلیارد تومان برای درمان مجروحان تصادفات در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی هزینه شدهاست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تعداد کل فوتیها در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۱ هزار نفر در سراسر کشور بوده است، تشریح کرد: آمار استانی فوتیهای ناشی از حوادث ترافیکی سال ۱۴۰۱، ۴۲۱ نفر بوده که روند رو به افزایشی را از سالهای گذشته نشان میدهد.
وی با تأکید بر اینکه میتوان در این کارگروه با همافزایی به کنترل تبعات سوانح ترافیکی پرداخت تا دستگاههایی که نقش محوری دارند به سهم خود در این موضوع، ورود کنند، گفت: متأسفانه گاهی راهکارهایی که ارائه میشود با تحلیل مسائل همخوانی ندارد بنابراین ضرورت دارد با هماندیشی و تعامل دستگاهی راهکارهای منطقی و مبتنی بر وقایع در این حوزه تدوین شود.
مجذوبی بیان کرد: ۳۴ اداره موظف هستند در کاهش حوادث ترافیکی برنامه داشته باشند همچنین به نظر میرسد در کنار معاینات بیناییسنجی، لازم است معاینات سلامت روان نیز در اعطای گواهینامه مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اورژانس استان همه توان خود را در رساندن به موقع مصدومان تصادفات به بیمارستان به کار بسته است، گفت: امسال ۴۷ نفر به نیروی اورژانس اضافه میشود و سال گذشته نیز ۵۳ نفر جذب شدند تا فشار و حجم کار اورژانس به مقدار متعادلی برسد و در بحرانها و موقعیتهای حساس دچار مشکل نشویم.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان نیز در این جلسه به تشریح مهمترین آسیبهای سوانح ترافیکی به سیستم سلامت، اجتماعی و اقتصادی کشور پرداخت و اظهار کرد: حوادث ترافیکی از جمله معضلات کشور است که مسائل و مصائب متعددی را در خانواده و اجتماع فراهم میآورد.
دکتر حبیب معصومی تصریح کرد: فوت سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در دنیا و ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر در ایران، بیانگر لزوم توجه بیشتر به این معضل به عنوان یکی از عوامل جدی مرگ و میر است که در دنیا جایگاه هشتم و در کشور ما علت پنجم فوت را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: عوارض اقتصادی حوادث ترافیکی در کشور ما از ۲.۲ تا ۸.۵ درصد از درآمدهای ناخالص ملی است و در ۱۶ درصد تصادفات، مادرانی که همسر خود را از دست میدهند به عنوان سرپرست خانوار ادامه حیات میدهند که این از عوارض اجتماعی مهم این سوانح است.
معصومی با بیان اینکه در مواردی، استرس بعد از حادثه و برخی پیامدها مثل فوت سرپرست خانوار، هیچ جایگزینی ندارد، مطرح کرد: از سال ۹۵ در تمام کشور روند فوت حوادث ترافیکی رو به افزایش بوده است و سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در تمام کشور هزینه درمان مجروحان این سوانح میشود و گذشته از آن، فوت هر فرد به میزان ۸.۳ میلیارد تومان به کشور و خانواده فرد لطمه میزند.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان یادآور شد: این موضوع امروز که در بحران جمعیت قرار داریم نیز به نحو دیگر حائز اهمیت است چراکه اغلب متوفیان حوادث ترافیکی قشر فعال و جوان کشور هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز با بیان اینکه عامل انسانی بیشترین عامل دخیل در تصادفات است، اظهار کرد: در همدان در بلوارها بیشترین تصادفات اتفاق افتاده که نیازمند احداث کنارگذر است.
سرهنگ غلامعلی همایی، سرعت، خستگی و خوابالودگی را عمده علت تصادفات برشمرد و گفت: صرفهجویی در مصرف برق در معابر باید حذف شود چراکه داخل معابر تاریک است و روشنایی برای تردد عابر و راننده ضرورتی انکارناپذیر است.
انتهای پیام
نظرات