به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و پنجمین اجلاس شورای دانشگاه که در واحد نجف آباد برگزار شد، گفت: امروز 59 سال از 13 آبانی میگذرد که ژاندارم منطقهای آمریکا امام راحل را به خاطر اعتراض به کاپیتولاسیون اخراج کرد و از سرزمین خود راند. حق اینچنین پایدار است که پس از 59 سال شاگرد این مکتب که آن روز در گهواره بود، مقابل چشمان 4 میلیارد انسان در کره خاکی از امام خمینی (ره) نقل میکند که آمریکا شیطان بزرگ است و ای شیطان بزرگ بدان برای ناوهایت تدارک دیدهایم. چه حجتی بالاتر از این اتفاق مبارک و عظیم است؟
وی با اشاره به کشتار دانش آموزان در مقابل دانشگاه تهران توسط رژیم شاهنشاهی در سال 57 افزود: امروز پس از آن سالها دوباره دانش آموزان در سرزمین دیگری به خون کشیده می شوند. اکنون نظام سلطه و شیطان بزرگ با حقارت رو به رو است، حقارتی که پایه آن در انقلاب دوم سال 58 گذاشته شد و امروز با اصابت راکتها به پایگاههای آمریکا در منطقه معنای بیشتری پیدا کرده است.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روزی هیچکس جسارت حرف زدن با آمریکا را نداشت، اما امروز پایگاههای آمریکایی در منطقه امنیت ندارند، این نهالی است که معمارکبیر انقلاب آن را غرس کرد و امروز از عالم دیگری در حال مشاهده شفای صدر قوم مومنین است. خدا دشمنانش را در نتیجه این جنگ عذاب میکند و آنها را در هم میشکند. خدا را باید شاکر باشیم که در سایه نعمت ولایت که پرچم آن حقاً به دست امام خامنهای است، زندگی می کنیم.
امروز ایران کشوری است که مستقل میاندیشد و مستقل عمل میکند
دکتر طهرانچی اظهار کرد: همه مشاهده کردند که چه کشورهایی در مجمع عمومی سازمان ملل علیه اسرائیل رأی ممتنع دادند. ببینید که چگونه اقتصاد خود را به نظام سلطه گره زدند و جرأت اظهار نظر ندارند. اما امروز ایران کشوری است که مستقل میاندیشد و مستقل عمل میکند. دنیا نیز آن را تصدیق میکند. امروز خیابانهای آمریکا، انگلیس و فرانسه ثابت میکند که سنت های الهی جاری است، حال در مییابیم که آرامش امام راحل که فرمودند با قلبی آرام میروم از کجا نشأت میگیرد و آن ضمیر پاک چرا امیدوار بود.
وی با بیان اینکه نظم جدیدی در حال شکلگیری در دنیاست، خاطرنشان کرد: آثار و پیامدهایی از این نظم نوین جهانی به علم مربوط میشود و ما در حال ورود به دوره جنگ سرد دوم هستیم. دورهای که اجتماع زدگی و اقتصادزدگی علم از نتایج آن است. اخیراً رهبر انقلاب خیز جدید علمی مبتکرانهای را از ما طلب کردهاند که اتفاقاً در بیانیه گام دوم نیز بدان اشاره کرده بودند. در خیز علمی جدید که سنگ بنای علمی آن پیش از این در کشور گذاشته شده بود، دستاوردهای از قبیل برون دادهای علمی، توسعه دانشگاهی، بهرهمندی علمی در هستهای و موشکی و ... داشته ایم. امروز از انتفاضه سنگ به انتفاضه موشکی رسیدهایم و با استفاده از علم و محصولات آن، گنبد آهنین رژیم صهیونیستی به آبکش آهنی تبدیل شده است. این دستاورد نتیجه علم و محصول دانشگاه و آزمایشگاه است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه پیروزی مقاومت در غزه محصول جهاد علمی است که با سلاح علم صورت گرفته است، گفت: اگر این تسلیحات وارداتی بود، چنین پیروزی های حاصل نمیشد. اینجاست که توجه به چشمه علمی، اهمیت پیدا میکند. این رستاخیز اول علمی ما بود که منجر به استقلال دانشگاه و دستیابی به محصولات موشکی و هستهای شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند علمی که اعتقاد و باورش را درست نباشد، ظن معرفی میکند که مراتب علم آن کامل نیست. سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا علم میتواند راه خود را پیدا کند؟، در پاسخ باید گفت، خیر، زیرا علم از بینش و گرایش متأثر است. به قول قرآن آیا ندیدهاید کسانی را که «هوی» را خدای خود گرفتهاند. اگر بینش و باورها درست تنظیم نشده باشد و چشم دل، کور باشد، علم هدایتگر نخواهد بود، همچون تمدنهای دیگر که علم را بدست آوردند، اما کارشان به جنایت علیه بیمارستان رسید.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید برای تربیت اعتقادی، علمی و اخلاقی دانشجویان خود هدف گذاری کند، افزود: تربیت اعتقادی در بینش که جایگاه آن دل است، تربیت علمی در دانش که در عقل جای دارد و تربیت اخلاقی در گرایش که جایگاه آن نفس انسان است، تأثیر می گذارد. بدون بصیرت، حیات طیبه به دست نمیآید. پس بینایی ضرورت کار است. علم، مصدر ایمان و عقل، مصدر علم است. علم و ایمان باید ملازم هم باشند نه مستقل از هم. ما تاکنون دانشجو را به گونهای تربیت میکردیم که دل و ایمانش با هم ارتباطی نداشتند، در حالی که نگاه قرآن این نیست.
گامهای جدیدی در مسیر جهاد علمی برداریم
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه خیز دوم در جهاد علمی نیازمند اصلاح پایه هاست، خاطرنشان کرد: روزی که ما هیأت علمی دانشگاه شدیم کسی مقالهای نداشت یا نمینوشت، اما امروز دیگر مقاله نوشتن را همه یاد گرفتهاند. حال باید از آن عبور کنیم و گامهای جدیدی در مسیر جهاد علمی برداریم. اگر پس از پیشرفت در موضوعی وارد خیز دوم آن نشویم، دچار سیر نزولی می شویم که روند مقالات ما نیز چنین چیزی را به ما نشان میدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رضاخانی را در سال 1300 در ایران حاکم کردند که سوادی نداشت و این اتفاق درست در سالهای افتاد که حرکت علمی دنیا شتاب و اوج گرفته بود، اظهار کرد: اما امروز داناترین مردمان، رهبری کشور را برعهده دارد، پس زمان شتاب در پیشرفت علمی است. توسعه علم از 1956 تا 1989 بر محور دفاع دانش بنیان در دو بلوک شرق و غرب، از سال 1989 تا 2001 بر محور اقتصاد دانش بنیان، از 2001 تا 2019 با محوریت امنیت و امروز پس از 2019 بر محور بلوک بندی جدید صورت گرفته است. در چنین نمایی از جهان میبینیم که ارتباط علمی چین با آمریکا و انگلیس از 2019 به شدت افت کرده است و قطب بندی جدیدی در حال شکل گیری است، بازارهای اقتصادی دنیا نیز به دست چین افتاده است. در چنین فضایی پدیدههای همچون کرونا، رقابتهای علمی جدید، جنگهای جدید و فروریختن هیمنه علمی و سیاسی آمریکا را در دنیا شاهدیم. امروز دیگر ایران آنها را نمیزند، بلکه گروههای مقاومت و هر کسی که از کنارشان رد میشود، یک راکت و موشکی به آمریکاییها می زند.
وی «غذا و دارو» و «IT، اینترنت و فضای مجازی» را دوگانه جدید در جنگ سرد دوم عنوان کرد و افزود: صنایعی مانند خودروسازی دچار روند نزولی شده است، در حالی شرکت های دارویی، غذایی و بیوتکنولوژی به شدت رو به پیشرفت هستند. در آینده هر کس شعار میدهد که غذای جسم و روح شما در دست من است، در حقیقت دعوا برسر این است. شما کجای این دعوا ایستادید؟ فقط جهاد، آن هم جهاد علمی است. حکمرانی دانش، هسته سخت این جنگ است و مسائلی مانند هوش مصنوعی، فناوری های همگرا، مجازی شدن امور، حضور شبکه های اجتماعی، امپراطوری جهانی تجارت دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادهای نوظهور، ظهور کنش گران جدید در رهبری علم و شکل گیری جغرافیایی جدید علمی حول محور حکمرانی دانش قرار دارند. این حکمرانی انحصار در فناوری و اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه بشر از ابتدای این قرن فهمید که جدایی علوم حتی از علوم انسانی کاری اشتباه بوده است و نیاز به یک همگرایی در این حوزه دارد، تصریح کرد: در کشور ما به اشتباه رشتههایی مانند نانوفیزیک، نانوشیمی، نانومکانیک و... ایجاد شدند، در حالی که نانو خود یک ابررشته است. دانشگاه نباید در سنتهای رایج غرب گیر کند. دیگر نمیتوان در مقوله ای مانند حمل و نقل، مسائل حقوقی و اجتماعی را نادیده گرفت. دانشگاه باید خطرهای راهاندازی فناوریهای نوآورانه را بپذیرد. ماهیت علم در دوره جدید تغییر کرده و دیگر وارداتی نیست.
روسای دانشگاهها باید برای تقویت قدرت علمی کشور دست به اقدامات جدی و خلاقانه ای بزنند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه علوم انسانی کیفی در حال تبدیل شدن به کمی است، گفت: بانک اطلاعاتی این کمیت هم در حال ساخته شدن توسط غرب است. شبکههای اجتماعی خارجی یکی از مصادیق این بانک ها هستند. غرب می خواهد خود را تولید کننده دانش و باقی جهان را به مصرف کننده آن تبدیل کند. امروز دیگر فقط ارائه درسهای قدیمی کافی نیست، روسای دانشگاهها باید برای تقویت قدرت علمی کشور دست به اقدامات جدی و خلاقانه ای بزنند.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله رستاخیز علمی با حرکت از شتاب برتر در تولید علمی و کسب جایگاه علمی شایسته، باید به نهضت پاسخ به سؤالات نظری و علمی جامعه در مصاف با نیازها و چالشهای ناشی از تحولات اجتماعی فناورانه برسیم و سپس با بیدار کردن عقل جمعی در فضای اعتقادی سالم، مرحله انقلاب علمی را هدف گذاری کنیم. اینگونه است که می توانیم با تولید نظریه و فکر به مرجعیت علمی و سپس رهبری علم جهانی دست یابیم.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: مرجعیت علمی با ابتکار به دست می آید، با تولید مقالاتی شبیه به مقالات غربی به مرجعیت نخواهیم رسید. باید در این رابطه توجه داشته باشیم که از 2019 رقیبان جدیدی نیز برای ما ساخته شده است که یکی از آنها عربستان سعودی است که به کمک خارجی ها به مقالات تقلبی دست یافته اند.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بازیگر جدی در خیز دوم جهاد علمی باشد، افزود: چرخش تحول آفرین سند تحول و تعالی دانشگاه به دنبال عبور از عرضه محوری مقاله گرا به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی، تربیتی، محلی و ملی است. پژوهشها در دوره جدید به منظور حل مسائل و تقویت کننده جریان جهانی دانش انجام می شود.
نیازمند اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان مبتنی بر عملکرد یادگیری عمیق هستیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه دانش و فناوری دارای سه گانه «اقبال اجتماعی»، «مطلوبیت آمایشی» و «جبهه های دانش و فناوری» است، خاطرنشان کرد: اقبال اجتماعی، مردم محور، مطلوبیت آمایشی، زیست بوم محور و جبهه های دانش و فناوری با محوریت روندهای جهانی است. این سه گانه باید در کنار هم اجرا شوند. برای مثال نباید بدون توجه به زیست بوم محوری و روندهای علمی جهانی صرفاً به جذب دانشجو پرداخت. در مسیر ارتقا کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی باید به اصولی مانند کاربردی بودن رشته های تحصیلی براساس نیازهای آمایشی، روزآمدی رشته های تحصیلی و محتواهای آمایشی، نهادینه سازی قدرت ابتکار، خلاقیت و رویکرد حل مسأله در آموزش و همچنین اثربخشی فرایند آموزش مبتنی بر پرورش استعدادها توجه داشت.
دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: در دوره جدید نیازمند اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان مبتنی بر عملکرد یادگیری عمیق هستیم.
انتهای پیام
نظرات