روشن علی یکتا با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش های پیش روی بازرگانان ایرانی در مسیر توسعه صادرات و تسهیل مراودات با روسیه و اوراسیا معطوف به برخی مشکلات زیرساختی و به ویژه ناهماهنگی های دولت جمهوری آذربایجان بوده و میباشد، اظهار کرد: بر همین اساس و با توجه به ظرفیت های بندری، مزایا و معافیت های قانونی و اقبال بخش دولتی و خصوصی روسیه به منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی؛ توافق بر سر امکان سنجی و مذاکره جهت تبدیل این منطقه به هاب تجاری دو کشور صورت گرفت.
یکتا برگزاری نشست های کاری فی مابین طرف داغستانی با مسئولین گمرک کشور و مدیران استان گیلان و شهرستان آستارا را از جمله مهمترین موضوعات مورد توافق اعلام کرد و گفت: دیجیتالی کردن فرآیند نوبت دهی به کامیون های در صف انتظار گمرک آستارا، برگزای جلسات کاری در قالب کارگروه رفع مشکلات از سوی مسئولین دولتی ایران و جمهوری آذربایجان، با بهره گیری از تجربیات گمرکات روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان پیشنهاد مورد توافق اتاق بازرگانی مشترک ایران ـ روسیه و مرکز تجاری جمهوری داغستان در دستور کار قرار میگیرد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گسترش ظرفیت های زیرساختی بندر ماخاچ کالا را زمینه ساز توسعه همکاری ها با بنادر ایرانی دریای کاسپین بیان کرد و افزود: افزایش ظرفیتهای حمل و نقلی، ترانزیتی، کاهش هزینههای تمام شده لجستیکی، جذب کالاهای بیشتر در راستای فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه همکاریهای چند جانبه براساس توانمندی های دریا محور از مهمترین دستاوردهای همکاریهای بندری روسیه و ایران هستند.
به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی وی به تشریح ظرفیتهای بنادر استانهای مازندران و گلستان پرداخت و تصریح کرد: یکی دیگر از توافقات صورت گرفته ایجاد مسیرهای کشتیرانی بین بنادر دو کشور بود که باعث اعتماد صاحبان کالا، بازرگانان دو کشور و کشورهای ذی نفع در کریدور شمال جنوب، می شود.
گفتنی است سازمان منطقه آزاد انزلی با هم افزایی تشکلهای صنفی بخش خصوصی این منطقه، اتاق های بازرگانی و نهادهای همکار دولتی؛ ایفای نقش محوری در تسهیل و سرعت بخشی به مسیر رو به گسترش روابط اقتصادی و ترانزیتی کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و به ویژه روسیه را به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار خود قرار داده است.
انتهای پیام
نظرات