به گزارش ایسنا، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در پی انتشار برخی محتواهای کذب در فضای مجازی توضیح داد: ردیف بودجه ابر پروژه راهآهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت که ساخت پروژه از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه بعد از سالها با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با توجه به مطالبات پیمانکاران و مشاورین و توقف اجرای پروژه، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان کردستان تخصیص یافت.
خادمی با اشاره به دریافت ۱۰۰ درصدی مبلغ تخصیص یافته برای اتمام پروژه، بیان کرد: در دولت سیزدهم ۳۰ درصد اجرای پروژه شامل احداث ایستگاههای بین راهی شامل ایستگاه مسافری سنندج از جمله ساختمان اصلی و احداث محوطه سازیها، پلان خطوط، دپو لکوموتیو، درزین خانه، ساختمانهای پلیس و ...، احداث و تکمیل تقاطعهای غیر همسطح مسیر و آسفالت و ایمن سازی آنها، اجرای فیبر نوری، سیستمهای ارتباطی رادیویی و انتقال دیتا، نصب خطوط ایستگاهی، بالاست ریزی پوش دوم و نهایی کل مسیر، رلواژ اول و دوم و نهایی کل مسیر در دو سال گذشته انجام شده و به مرحله بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهرهبرداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در استان کردستان واقع شدهاست.
گفتنی است؛ در دولت قبل صرفا زیرسازی خطآهن همدان- سنندج انجام و هیچ کدام از تقاطعهای غیرهمسطح پروژه ساخته نشده بود. در دولت سیزدهم ۴۶ تقاطع غیرهمسطح در ۱۵۰ کیلومتر خطآهن مذکور احداث شده است.
انتهای پیام
نظرات