• پنجشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402081108299
  • خبرنگار : 50039

مسئول پرورش شتر وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد

لزوم اعطای تسهیلات کم بهره برای رونق حرفه شترداری

لزوم اعطای تسهیلات کم بهره برای رونق حرفه شترداری

ایسنا/گلستان مسئول پرورش شتر مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه جمعیت شتر در کشور کاهش پنج برابری دارد، افزود: راه پایدار حفظ ذخایر ژنتیکی شتر ایجاد زنجیره تولید است.

داود کیان‌زاد عصر پنج شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۲ در آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و اقتصادی پرورش شتر ترکمن که در روستای «عوض حاجی» شهرستان گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: در این جشنواره ۳۵ پرورش دهنده با ۸۵ شتر شرکت کردند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد کاهش پنج برابری جمعیت شتر ایران طی ۶۰ سال گذشته هستیم، ادامه داد: بر اساس نخستین آمارگیری سال ۱۳۳۸ بیش از ۹۰۰ هزار نفر شتر در سطح کشور شمارش شدند.

مسئول پرورش شتر مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه بر اساس آخرین سرشماری این جمعیت به حدود ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است، افزود: حمایت از شترداران و اعطای تسهیلات کم بهره برای رونق این حرفه که در برنامه هفتم توسعه دیده شده، از مهمترین راهکارهای توسعه این صنعت بوده که باید در دستور کار قرار گرفته و تداوم یابد.

لزوم اعطای تسهیلات کم بهره برای رونق حرفه شترداری

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه دام‌های بومی برنامه‌های حفظ تنوع و ذخایر ژنتیکی را تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: ولی تحقق این برنامه‌ها فقط با نگهداری صرف دام در ایستگاه‌ها، روش‌های دولتی و حمایت از سیستم‌های تولیدی ممکن نیست.

این مقام مسئول راه پایدار حفظ ذخایر ژنتیکی شتر را ایجاد زنجیره تولید دانست و اضافه کرد: طی ۲ سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه تولید محصولات از شیر شتر اتفاق افتاده که نیازمند حمایت بیشتر است.

لزوم اعطای تسهیلات کم بهره برای رونق حرفه شترداری

به گزارش ایسنا، این جشنواره با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از قبیل برپایی نمایشگاهی از صنایع دستی و غذاهای محلی قوم ترکمن، اجرای مراسم نمادین کجاوه عروسی و تجلیل از پرورش دهندگان پیشکسوت همراه بود و شترها در سه رده سنی زیر دو سال، بین دو تا پنج سال و بالای پنج سال داوری شدند.

گفتنی است در استان گلستان بیش از ۷ هزار نفر شتر وجود دارد که حدود ۳ هزار نفر آن در شهرستان گنبدکاووس پرورش می‌یابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha