• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402080906721
  • منبع : نمایندگی گیلان

استاندار گیلان عنوان کرد:

ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور در گیلان

ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور در گیلان

ایسنا/گیلان استاندار گیلان در دیدار با دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر در راستای ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور و شکوفایی این ظرفیت عنوان کرد: اتفاق نظر و هماهنگی بین استان ها مهم است که انتظار می رود وزارت امور خارجه در حوزه های مربوطه و همایش های منطقه ای مرتبط با هر استان، استانداران را نیز مشارکت دهد.

علیرضا جهانگیری امروز ۹ آبان در دیدار با استاندار گیلان، گفت: پیگیری مصوبات و تفاهم نامه‌های زیست‌محیطی دریای خزر مستلزم تشکیل یک دبیرخانه‌ منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه‌های متعددی در زمینه مسائل محیط زیستی دریای خزر بین کشورهای همسایه این دریا وجود دارد، اظهار کرد: طی سال‌ها و دهه‌های گذشته گام‌های زیادی در حوزه مسائل محیط زیستی دریای خزر توسط کشورهای همسایه این دریا برداشته شده که تحقق اهداف این اسناد به پیگیری‌های مستمر نیاز دارد.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر با اشاره به اینکه در حال حاضر تفاهم نامه‌های مختلفی در حوزه چالش‌های زیست‌محیطی دریایی مرتبط با دریای خزر وجود دارد، تصریح کرد: دبیرخانه‌ای برای پیگیری این تفاهم نامه‌ها و مصوبات در منطقه مستقر نشده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: باید این دبیرخانه فعال شود و رصد و پایش زیست محیطی دریای خزر را به طور جدی دنبال کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های گیلان برای تقویت روابط این استان با کشورهای حاشیه دریای خزر از تلاش های استاندار گیلان در حوزه روابط بین‌الملل در راستای گسترش روابط اقتصادی میان ایران و روسیه قدردانی کرد و افزود: معتقدم این اقدامات باید با جدیت دنبال شود و به نتیجه برسد.

دستیار وزیر امور خارجه در امور دریای خزر، همچنین به بازدید خود از زیرساخت‌های بندری گیلان در آستارا اشاره و عنوان کرد: گیلان دارای زیرساخت‌های بسیار مناسبی در زمینه حمل و نقل دریایی کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر است که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل برای توسعه صادرات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه استفاده شود.

وی به مذاکرات با کشور روسیه در خصوص پس روی آب دریای خزر نیز اشاره کرد و ادامه داد: درخصوص پس رفت آب دریای خزر و کاهش سطح آب که عمده ترین دلیل آن کاهش ورودی رودهای منتهی به دریای خزر است، با مسئولان کشور روسیه جلساتی برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شده است.

جهانگیری بیان کرد: وزارت خارجه به بنادر توجه دارد و آستارا به دلیل موقعیت راهبردی که دارد مکان خوبی برای توسعه تجارت(خارجی) است و بخش خصوصی هم مشارکت و استقبال خوبی داشته است که باید زیرساخت های لازم برای آنها فراهم شود تا با اطمینان کامل سرمایه گذاری بیشتری به عمل آورند.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز خواستار توجه به اقتصاد دریا محور و شکوفایی این ظرفیت شد و عنوان کرد: اتفاق نظر و هماهنگی بین استان ها مهم است که انتظار می رود وزارت امور خارجه در حوزه های مربوطه و همایش های منطقه ای مرتبط با هر استان، استانداران را نیز مشارکت دهد.

وی از جمله این مباحث و ظرفیت ها را برای استان های شمالی حاشیه خزر در راستای توجه به حوزه اقتصاد دریا، مباحث شیلاتی چون صید کیلکا و ماهیان خاویاری ذکر کرد و افزود: البته الان با توجه به کاهش شدید ماهیان خاویاری صید انجام نمی شود و در زمینه تقویت ذخایر ژنتیکی نیز اقدامات تحقیقاتی، پرورش و رهاسازی این ماهیان در دست انجام است.

استاندار گیلان اضافه کرد: گزارشی از اقدامات و ظرفیت ها در مباحث زیست محیطی و شیلاتی و پیوست های آن ارائه خواهیم کرد.

عباسی همچنین درخصوص دریا و افت سطح آب با توجه به شیب دریا هم گفت: این امر در بنادر ما موجب ایجاد رسوب می شود و در واقع این عقب نشینی دریا موجب کاهش آب در بنادر شده و پهلوگیری کشتی ها را دچار مشکل می کند.

وی عنوان کرد: همین امر در حال حاضر موجب گردیده تا تالاب انزلی هم دچار مخاطره شود که اقداماتی در این رابطه در دست انجام است.

استاندار گیلان تصریح کرد: برای جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب و دریا اقداماتی را شروع کرده ایم و در زمینه تصفیه فاضلاب خانگی و شهری در رشت، فومن و انزلی کارها در دست انجام است تا این فاضلاب ها باعث آلودگی دریا نشود.

وی گفت: در حوزه مربوط به بنادر و دریانوردی هم ظرفیت های خوبی وجود دارد از جمله آنکه با تکمیل راه آهن رشت - کاسپین که طی ماه های آینده بهره برداری می شود عملا راه دسترسی کشورهای حاشیه خزر چون قزاقستان، روسیه و آذربایجان و... بسیار کوتاه و کریدور شمال و جنوب تکمیل می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۹ ۲۲:۰۲

کشتی سازی در بخش تالش بزرگ میتواند دست آورد بزرگ و ارزشمند کشور و توجه با فضلیت استاندار گیلان و مجمع نمایندگان هرچند که با تالشان رابطه خوبی ندارند حداقل یک کار مفید فقط یک کار بزرگ یعنی راه اندازی کارخانه کشتی سازی در بخش تالش مرکزی نام ماندگار بر شانه های فرد پیروز میدان تا ابد خواهد ماند ... باشد ک تالش هم سری بالا گرفته اما بالاتر بگیرد چون اگر تالش نباشد گیلانی نیست گیلان ب شرق و غربش نازد اگر غرب نباشد تنها دست صدا ندارد ب کمک همک دو دست شرق غرب گیلان چهاراه را تشکیل میدهند گیلان استانی راهبردی مثل ایران راهبردی در کشور و جهان است