به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی که اخیرا در سفر به چین برای شرکت در اجلاس «یک کمربند، یک جاده» حضور یافته بود و قرارداد واگنهای مترو را نیز نهایی کرد امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران دستاوردهای سفرش به چین به ویژه در حوزه حمل و نقل را در قالب گزارشی برای اعضای شورای شهر تهران تشریح کرد.
زاکانی در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورا با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: باید همدردی کنیم با کسانی که در غزه امروز تحت ستم و سختترین نسل کشی هستند. در حقیقت امروز شاهد ظلمی بی مانند هستیم که در ادامه ظلم ۷۵ ساله گذشته بوده و غزه را تبدیل به موضع مظلومیت در حد اعلاء و اقتدار بی مانند و بزرگی کرده است.
وی افزود: سوگواری و اظهار شکایت داریم از جنایاتی که رژیم صهیونیستی انجام میدهد و موضع صریح مدیریت شهری کاملا مشخص است. به این ترتیب لحظه شماری میکنیم برای پایان این جنایات و اعلام آمادگی برای کمک و از همه مطالبه میکنیم که هر کس وظیفه خود را در این حوزه به درستی انجام دهد. هر آنچه که دست اندرکاران نظام در این حوزه عنوان کردهاند گام به گام در جهت تحقق آن حرکت خواهیم کرد. این ظلم را محکوم میکنیم و گستره ابراز ناخشنودی جهان و از سوی دیگر بزرگی و عظمت جبهه مقاومت موجب حذف این غده سرطانی یعنی رژیم صهیونیستی خواهد شد.
شهردار تهران در تشریح دستاوردهای سفر به چین گفت: کشور چین با جغرافیای بزرگ و بزرگترین جغرافیای جمعیتی جهان دستاوردهای بسیاری را برای کشورمان به همراه داشت که در این راستا باید از اعضای شورای شهر به ویژه ریاست شورا قدردانی کنم که در جهت بیان ابعاد سفر به ما کمک، مدد و هدایت انجام دادند. همچنین باید از دولت نیز به ویژه دستگاه دیپلماسی و تلاشهای سفیرمان در کشور چین قدردانی کنم. اگر ریاست جمهوری دغدغه حل معضلات تهران را نداشت همان مسیری طی میشد که در شورا و شهرداری دوره قبل طی شده بود.
وی ادامه داد: چرایی انجام سفر به چین، دعوت شهردار پکن بود. ۱۰ سال پیش خواهر خواندگی تهران با پکن منعقد شده بود ولی در این حوزه اتفاق خاصی نیفتاده بود لذا در راستای عملیاتی شدن این خواهر خواندگی این دعوت انجام شد اما بهانه این دعوت اجلاس «یک کمربند یک راه» بود. در این اجلاس که سران و مسئولان ۱۵۰ کشور شرکت کرده بودند سخنرانان متعددی داشت. اجلاسی که افقی را برای نظم جهانی نوین در آینده مورد بررسی و گفتوگو قرار میداد. یکی از نخستین اهداف این سفر تلاش دیپلماسی عمومی بود که برای کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنده نیز در این اجلاس سخنرانی داشتم و صحبتهای خود را حول پنج محور آینده ارتباط کشورها که عدالت را مقدمه سازی میکند، قبول مسئولیتها توسط مجموعه شهر، تحولات تهران به ویژه در حوزه هوشمندسازی، استقبال از حضور نمایندگان کشورها برای بازدید از تهران و زمینه ایجاد همکاریهای مشترک و همچنین محکومیت جدی جنایات رژیم صهیونیستی در یک تریبون جهانی بود که مورد عنایت همه نیز قرار گرفت، بیان کردم.
شهردار تهران با اشاره به دیدار خود با شهردار پکن گفت: در این دیدار موضوع خواهر خواندگی و تشکیل یک تیم کاری مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حضور در اجلاس یک کمربند یک راه فرصتی شد برای ارائه موضوعات شهری و همچنین خواهرخواندگی تهران و پکن که در نهایت توسعه همکاری ایران و چین را به همراه دارد.
زاکانی ادامه داد: تفاهمنامهای نیز با گوانگژو در این سفر دنبال شد. تفاهمنامهای که یک سال پیش منعقد شده بود. در این سفر علاوه بر دیدار شهردار پکن با وزیر اقتصاد ارمنستان و مجموعههای مختلف بازدیدهایی انجام شد و هدف اصلی این بود که معضلات تهران را به صورت عملی حل کنیم. معضلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک و کمبود مسکن و همچنین قدرالسهم ۱۳ هزار هکتار بافت ناپایدار شهری که تلاش کردیم برای حل این معضلات در این سفر راهکارهای عملی پیدا کنیم و از سه ماه قبل نیز به صورت جدی زمینههای مختلف برای عملیاتی شدن این اهداف را پیگیری کردیم.
شهردار تهران تاکید کرد: در این سفر حوزههای حمل و نقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه گذاری مورد توجه جدی قرار گرفته بود. در این سفر ۱۳ شهر و استان را بازدید کردیم که ۱۰ سفر را خودم و تعدادی را نیز توسط تیم همراه بازدید کردیم. همچنین بازدیدی از ابرپروژه چین داشتیم که مسیری حدود ۳۰ کیلومتر که ۶.۲ کیلومتر آن زیر آب است بازدید کردیم. پروژهای که بزرگترین پل معلق جهان در آن ساخته شده است.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی سه موفقیت داشتیم. نخست ۷۹۱ واگن را که از سال ۹۵ معطل پیش پرداخت مانده بود عملیاتی کردیم که حدود یک میلیارد دلار حجم مالی این قرارداد است که از محل پشتیبانی دولت انجام میشود. موفقیت دوم مجاب کردن طرف چینی برای پیشتیبانی مالی از مجموعه قرادادهایی بود که در نظر داریم منعقد کنیم. این پشتیبانی مالی با تنفس یک تا سه ساله از سوی چین صورت میگیرد و موفقیت بعدی انعقاد قراردادی مبتنی بر تواناییهای شرکتهای ایرانی که در قالب آن حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تهران را تعریف کردهایم و در مجموع دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است در حالیکه در سفر مسئولان چینی به عربستان تنها ۲۳ میلیون دلار دستاوردهای مالی و اقتصادی محقق شده بود.
زاکانی در تشریح دستاوردهای زیست محیطی این سفر نیز گفت: بازدیدی از کارخانه تولید زباله سوزها داشتیم که طرف چینی وعده شروع کار، سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی را داد. در حوزه مسکن و انبوه سازی نیز با شرکتهای مختلف صحبت کردیم. در حوزه حمل و نقل نیز اولین توفیقی که حاصل شد ۷۹۱ واگنی بود که کار اجرایی آن آغاز شد. در حقیقت در برنامه ششم ۲۰۰۰ دستگاه واگن خریدش برای دولت تکلیف شده که ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران است. در دولت قبلی تامین مالی صورت نگرفت و دولت آقای رئیسی پس از دو سال کار جدی صورت گرفته این تامین مالی را انجام داد.
وی ادامه داد: ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در قرارداد اولیه بود و پیش بینی ۲۵ درصد کاهش و افزایش در آن دیده شده بود که نهایتا با مذاکرات انجام شده با ۲۵ درصد افزایش به رقم ۷۹۱ واگن رسیدیم. در حال حاضر در کلیه خطوط ۱۵۰۷ واگن داریم که با ۷۹۱ واگنی که به خطوط تزریق میشود امکان مناسبی برای خدمت رسانی به مردم فراهم میشود. همچنین در قرارداد، زمان تحویل واگنها ۲۳ ماه پس از پیش پرداخت بود که با مذاکرات انجام شده با طرف چینی این زمان به یک سال کاهش پیدا کرد و مقرر شد هشت رام هفت واگنه به صورت کامل ۱۰ رام با ورود قطعات بزرگ به کشور در داخل مونتاژ شود و ۷۲ رام هم ساخت داخل کشور باشد. به این ترتیب از ۶۳۰ واگن ۱۶۱ واگن برقی کاملا در داخل کشور ساخته خواهد شد و به این ترتیب واگن سازی تهران اقدام فوقالعادهای را انجام خواهد داد.
شهردار تهران تأکید کرد: در تمام قراردادهای قبلی داخلی سازی ۳۰ درصد در بخشهای غیر اساسی بوده که امروز ما داخلی سازی را به بخشهای اصلی منتقل کردیم و به ۵۵ درصد رساندیم. همین تکنولوژی را شرکت چینی از یک شرکت اروپایی با رقم ۸۴ میلیون دلار خریداری کرده که ما آن را با هفت میلیون دلار خریداری کردیم که با توجه به اینکه در پروژه شریکمان نصف این رقم را نیز خود آنها پرداخت خواهند کرد. در این پروژه ۴۲۰ بوژی توسط طرف چینی ساخته میشود و دو برابر آن در داخل کشور ساخته خواهد شد.
به گفته وی، طرف چینی اصرار بر کیفیت و امنیت داشت که ما سرعت و انتقال تکنولوژی را نیز به این قرارداد اضافه کردیم. همچنین دومین موفقیت ما قرارداد یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلاری بود که طی آن ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابینه ۱۸ متری گازسوز، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با حجم مالی یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار مورد توافق قرار گرفت.
زاکانی افزود: از هشت قرارداد منعقد شده در چین پنج قرارداد ناظر به اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است. سه قرارداد مربوط به ساخت واگنها، یک قرارداد نیز در مورد توسعه واگن سازی تهران است. قطعا کشور در آینده نیازمند ساخت واگنهای سریع و سیر بین شهری و در شهرها نیز نیاز به تراموا خواهیم داشت. شرکت چینی در ابداعی جدید ترامواهای چرخ لاستیکی را به کار گرفته که صحبتهایی در خصوص بکارگیری همین ابداع به صورت جدی با طرف چینی انجام شد. در مورد تراموا بازدیدی داشتیم که نحوه بکارگیری ترامواهای چرخ لاستیکی را که در حقیقت ریل جمعآوری میشود را داشتیم. مقرر شد خطوط خود را اعلام کنیم. آنها به ما قیمت بدهند و اگر به صرفه شهر بود اجرایی کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: در بخش دیگری از این سفر قرارداد ۷۹۱ واگن را بر اساس تفاهمی که امضا کردیم میتوانیم تا ۱۰۵۰ دستگاه افزایش دهیم. برخی از شرکتها برای این کار حتی پیش مقدمه ۵ درصد را برای آغاز بکار پیشنهاد دادند که باید برای تحقق آن مسیر قانونی در کشور طی شود. این اقدام و قراردادها در خصوص اتوبوسها در حالی انجام شده که با شرکت داخلی که قرارداد بستیم اعلام کرده که امسال تنها دو ماشین تا پایان سال میتواند تحویل دهد. در حالیکه در چین در یک شیفت کاری ۵۰۰ دستگاه آماده تحویل میشود. به این ترتیب انتظارات ما با توجه به آنچه که از خودروسازان چینی دیدیم در درون کشور افزایش یافته است.
علیرضا زاکانی همچنین در این جلسه گزارشی از مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته و قراردادهای منعقد شده در حوزه حمل و نقل و محیط زیست ارائه داد.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود درباره سفر به چین، گفت: چین بزرگترین جغرافیای انسانی جهان را دارد و از این منظر دارای اهمیتی راهبردی در دنیاست. جا دارد از اعضای شورای شهر تهران به ویژه ریاست شورا که در جهت تبیین ابعاد این سفر ما را مدد و هدایت کردند، تقدیر کنیم؛ چراکه این موضوع برای ما بسیار مهم است.
وی ضمن تقدیر از دولت به ویژه دستگاه سیاست خارجی و سفیر ایران در چین، تصریح کرد: اگر دولت همکاریهای خود را نداشت و رئیس جمهور دغدغه حل مشکلات تهران را نداشت همان مسیری طی میشد که در دوره قبلی شورا و دولت طی شد و در نتیجه آن، امکانی برای تهران فراهم نشد. لذا در اثر این پیگیریها ما پس از ۶ سال توانستیم قرارداد وارادات واگن با طرف چینی را عملیاتی کنیم.
زاکانی با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت صمت و مجموعههای مختلف با ما همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: از اعضای حاضر در تیم تقدیر می کنیم که ما را همراهی کردند. سفر به چین با دعوت شهردار پکن انجام شد؛ ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن در کارنامه شهرداری به ثبت رسیده بود اما با این وجود ،طی این مدت ارتباط خاصی میان مدیریت شهری تهران و پکن شکل نگرفت.
وی افزود: بهانه دعوت تیم مدیریت شهری تهران به پکن برگزاری سومین اجلاس بینالمللی «یک کمربند، یک جاده» بود که با ابداع رئیس جمهور چین از سال ۲۰۱۳ تاکنون سه اجلاسیه برگزار شده است و این بزرگترین گردهمایی پس از گردهمایی سازمان ملل بود.
شهردار تهران با اشاره به سخنرانی رؤسای جمهور برخی کشورها در این اجلاسیه، تصریح کرد: ایجاد یک ساختار جدید و نظم نوین با مشارکت همه، موضوع اجلاس بود؛ جایگاه رئیس جمهور چین در این کشور و توسعه آن، نقشی است که نمیتوان از آن عبور کرد. «یک کمربند، یک جاده» افقی را برای آینده ترسیم میکند که در آن نظم جدید جهانی با حضور قدرتهای مختلف و عبور از یک جانبهگرایی هدفگذاری شدهاست.
شهردار تهران با تأکید بر این مهم که ایران و چین دو کشور دارای پیشینه تمدنی هستند و برای آینده جهان ایده دارند، گفت: حضور ایران و چین از هر جهت در نظم نوینی که دنیا پیشرو دارد، حائز اهمیت است و اولین هدف ما از سفر به چین نیز حضور در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاسی بود که برای ایران بسیار اهمیت دارد.
زاکانی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به چین برای فراهم شدن مقدمات این سفر، اظهارکرد: بنده در این اجلاسیه سخنرانی داشتم و آینده جهان و همکاری بین بخشی به کشورها و ایجاد نظم با مقدمه سازی برای عدالت، اهمیت مدیریت شهری و قبول مسئولیت ها برای خدمت به مردم، تحولات تهران و رویکرد شورای ششم و مدیریت برگرفته برای تحولات چهارگانه به ویژه هوشمندسازی، استقبال از حضور نمایندگان کشورها برای بازدید از تهران و ایجاد همکاری های مشترک و محکومیت جدی جنایات اسرائیل از محورهای این سخنرانی بود و برای ما اهمیت داشت که ختم کلام، برخورد با این جنایت باشد.
وی افزود: این سخنرانی در پکن انجام شد و مورد توجه و عنایت قرار گرفت؛ جنایت غزه موضوعی بود که دبیرکل شورای امنیت اتریش به آن اشاره کرد و ما هم به آن اشاره کردیم.
شهردار تهران با بیان اینکه چهار موضوع را در دیپلماسی سیاسی دنبال کردیم، یادآور شد: پیگیری موضوع «یک کمربند، یک جاده»، دیدار با شهردار پکن و پیگیری موضوع خواهر خواندگی و تشکیل تیم کاری به نمایندگی از رئیس مرکز ارتباطات شهرداری، برگزاری جلسه با شهردار یکی دیگر از شهرهای چین و همکاری در حوزه گردشگری و انجام تفاهمات اولیه و همچنین حضور در مجمع توسعه ایران و چین از محورهای این سفر در حوزه دیپلماسی بود که این موضوع نیز یک تفاهم و حضور جدی بود.
زاکانی با اشاره به اینکه حضور در این اجلاسیه برای ما فرصتی شد تا بتوانیم با موضوعات شهری و خواهرخواندگی با پکن و توسعه ایران و چین ارتباطی منطقی برقرار کنیم، گفت: تفاهم نامهای که سال قبل با شهر گوانگجو داشتیم نیز پیگیری و قرار بر این شد که در سفر بعدی این تفاهم به صورت جدی دنبال شود.
شهردار تهران افزود: در این سفر علاوه بر دیدارهای صورت گرفته با شهردار پکن با وزیر اقتصاد ارمنستان و هیاتهای دیپلماتیک و شهری دیگر نیز دیدار داشتیم و هدفگذاری کردیم که رفع مشکلات شهر را با اولویت دنبال کنیم؛ ترافیک و آلودگی هوا، کمبود مسکن و قدرالسهم ۱۳ هزار هکتاری بافت ناپایدار شهری از وسعت پایتخت، از مشکلات شهر به شمار میرود.
وی اعلام کرد: در سفر به چین هشت هدف را دنبال کردیم، شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه گذاری و انعکاس رسانهای و حضور فعال در چین.
زاکانی با اشاره به سفر به ۱۳ شهر و استان چین، اظهارکرد: بنده به ۱۰ شهر سفر کردم و سفر به مابقی شهرها را دیگر اعضای تیم انجام دادند؛ لذا هدف اصلی این بود که عملیاتی وارد میدان شویم. چینیها مکرراً از ما بابت پیگیریها تقدیر کردند و خودشان میگفتند که شاید برای اولین بار این اتفاق میافتد.
شهردار تهران با بیان اینکه پیرامون موضوعات حمل و نقلی و زیست محیطی وارد کار عملیاتی و دقیق شدیم، گفت: بزرگترین دستاوردهای این سفر، در حوزه اقتصادی و حمل و نقل است. در این سفر واردات ۷۹۱ واگن از چین را که سال ۱۳۹۵ مقرر شده بود و در سال ۹۶ تبدیل به قرارداد شده بود را عملیاتی کردیم و ارزش قرارداد واردات واگن یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام میشود.
وی با اعلام اینکه مجاب کردن طرف چینی برای پشتیبانی مالی از مجموعه قراردادها به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار در پنج قرارداد از دیگر موفقیتهای سفر چین بود، اظهار کرد: این کمک با تنفس یک تا سه ساله از دستاوردهایی بود که طرف چینی بیان میکرد و این شیوه کار با ایران برای اولین بار است که اتفاق می افتد. مدیرعامل بانک شهر همکاری جدی داشت و حضور ایشان سبب این اتفاق شد.
زاکانی همچنین تصریح کرد: موفقیت در انعقاد یک تفاهم نامه و مقدمه یک قرارداد بین طرف چینی و شرکت ایرانی مدل جدیدی بود که مبتنی بر توانمندی های یک شرکت ایرانی، حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تعریف شد و اجرای خط ۱۱ مترو و شروع تا پنج درصد با امکانات چینی ها تضمین شد. عملاً دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است.
شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه زیست محیطی از کارخانه سازنده دستگاه های زباله سوز بازدید شد، خاطرنشان کرد: هیئت چینی که به زودی به تهران خواهد آمد، وعده انتقال تکنولوژی در این زمینه را داده است. در حوزه فناوری و هوشمندسازی نیز این موارد دنبال شد.
وی با اشاره به پیگیری ها در حوزه حمل و نقل در این سفر، یادآور شد: در برنامه ششم ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای دولت تکلیف شده که هزار و ۵۰ دستگاه متعلق به تهران است و در سال ۹۶ برای ۶۳۰ دستگاه تفاهم شد؛ اما قدرالسهم اولیه در دولت قبل پرداخت نشد و قرارداد به دوره ششم مدیریت شهری موکول شد.
زاکانی با بیان اینکه دو سال کار جدی در این زمینه انجام شد، تصریح کرد: یک کار عملیاتی گسترده در این دو سال صورت گرفت که منابع چگونه تأمین شود و در جای خود قرار بگیرد. با لطف دولت خدمتگزار این تأمین مالی انجام شد و کاری که همکاران ما در حوزه حمل و نقل و اقتصادی انجام دادند، باعث شد این موضوع محقق شود.
شهردار تهران با بیان اینکه مجوز افزایش یا کاهش ۲۵ درصدی قرارداد وجود داشت، خاطرنشان کرد: با موافقت طرف چینی تعداد واگن ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. هزار و ۵۰۷ واگن در تهران داریم که بخشی از آن از چرخه خدمت خارج شده است. با این ۷۹۱ واگن امکانی برای مردم تهران فراهم شد تا بهترین خدمت را به آنها ارائه دهیم؛ اما این تعداد واگن در ۲۳ ماه پیش بینی شده بود تا اولین واگن در این زمان وارد تهران شود اما در پیگیری های جدی معاونت حمل و نقل، اولین واگن یک سال آینده وارد پایتخت خواهد شد.
وی افزود: قرار شد هشت رام هفت واگنه به صورت کامل وارد شود، قطعات ۱۰ رام نیز جهت سر هم بندی وارد می شود و ۷۲ رام به صورت ساخت داخل کشور دنبال خواهد شد که این اقدام فوق العاده بزرگ و اساسی خواهد بود.
زاکانی با اشاره به ۳۰ درصد داخلی سازی واگنهای مترو در گذشته، یادآور شد: این بومی سازی به اصلی ترین قطعه واگن ها یعنی بوژی تبدیل شد. این یک موفقیت فوق العاده بزرگ برای ماست. موفقیت بعدی انتقال تکنولوژی تولید بوژی از چین به ایران است که این تکنولوژی از یک شرکت اروپایی با ۸۴ میلیون دلار به چین منتقل شده و قرار بر این شد که با هفت میلیون دلار به تهران منتقل شود که این اتفاق برای اولین بار روی داد و شرکت واگن سازی را از پایه متحول خواهد کرد.
وی افزود: ۴۲۰ بوژی را چینی ها خواهند ساخت و دو برابر آن در تهران تولید خواهد شد؛ بزرگترین دستاورد این سفر قرارداد واگن ها با الحاقات آن بود.
شهردار تهران با بیان اینکه دومین موفقیت در حوزه قراردادی، انعقاد پنج قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود، گفت: قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین ۱۸ متری گاز سوز، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شد.
وی با بیان اینکه ۰.۲ درصد کاهش فاینانس و پشتیبانی مالی را در این سفر داشتیم، یادآور شد: علاوه بر این توسعه واگن سازی نیز در این سفر دنبال شد؛ شرکت واگن سازی پنج هکتار ظرفیت دارد که طرف چینی قول داد که ظرفیت های این شرکت را توسعه خواهد داد.
زاکانی با اشاره به اینکه شرکت چینی ابداع جدیدی در تولید تراموا داشت، اظهارکرد: ترامواهای دارای چرخ لاستیکی از ابداعات این شرکت چینی بود و امکانی فراهم شد تا این تراموا را به صورت جدی دنبال کنیم. این نوع از تراموا نسبتی بر ریل گذاری نخواهد داشت که قرار شد جزئیات آن را اعلام کنند تا اگر به صرفه و صلاح شهر بود، تأمین شود.
شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل بعدی این سفر، تکمیل قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن تا هزار و ۵۰ دستگاه بود، یادآور شد: طبق قرار قانونی برنامه ششم تعدادی واگن کم داریم. با دو شرکت تفاهم نامه امضاء کردیم و قرار ما بر این بود که تفاهمات با قیمت بهتر و انتقال تکنولوژی بهتر انجام شود. یکی از پیشنهادات این بود که پیش پرداخت به جای ۱۵ درصد پنج درصد باشد. در همین راستا دو سری تفاهم ۲۹۵ دستگاهی نیز صورت گرفت.
وی ادامه داد: از پنج شرکت خودروسازی در این سفر در انواع و اقسام سطوح بازدید شد و در این بازدیدها رقابتی نیز بین شرکت ها شکل گرفت. نوع نگاه ما پس از سفر به چین به خودروسازی های داخلی تغییر کرد و نیاز است که بازنگری کنند و توان خود را بالا ببرند. ما متوجه شدیم که هم قیمت ها گران است و هم زمان تحویل بالاست. برای مثال یکی از شرکت های ایرانی به ما گفت امسال دو اتوبوس تحویل می دهد و این در حالیست که یک شرکت چینی در یک شیفت کاری ۵۰۰ اتوبوس تولید می کرد.
زاکانی با بیان اینکه مشکل مردم در اولویت است و باید این مشکلات حل شوند، تصریح کرد: تفاهم سه جانبه ما به عنوان شهرداری با شرکتهای خصوصی داخل ایران و شرکت چینی شکل گرفت تا خط ۱۱ مترو با ۳۱ کیلومتر و ۲۹ ایستگاه ساخته شود و اعلام آمادگی کردند که از هفته آینده کارگاه را تجهیز کنند. رقم تجهیز کارگاه ۳۵ هزار میلیارد تومان است و قرار شد پس از انجام پنج درصد کار، پیش پرداخت انجام شود.
شهردار تهران با اعلام اینکه تفاهم نامه دیگری نیز برای خط هشت امضاء شد که منوط به مجوزهای دولت است، یادآور شد: این خط نیز ۴۳ کیلومتر است و ۴۱ ایستگاه دارد.
وی افزود: خرید TBM قطر بزرگ به میزان ۱۵.۷ متری نیز مورد تفاهم قرار گرفت که این تفاهم نیز با بزرگترین شرکت TBM سازی چین انجام شد.
شهردار تهران با بیان اینکه کیفیت، امنیت، سرعت و انتقال تکنولوژی از اهداف این قراردادها بود، گفت: در این سفر با رسانههای مختلفی مصاحبه داشتیم و در چین نیز انعکاس هایی داشت.
وی در ادامه یادآور شد: حق مردم و شوراست که باید سوالات مردم را پاسخ بدهیم. اولین سوال این است که چرا چین؟ ما با دیگر کشورها نیز مسائل را دنبال می کنیم، اما تفاهم با چین امکانی را ایجاد میکند تا در سند همکاری ایران و چین، شهرداری پیشران باشد.
زاکانی با بیان اینکه شهرداری تهران این اقتضا را دارد که با پشتیبانی دولت کارهای بزرگی را انجام دهد، اعلام کرد: ما هدف گذاری سفر به روسیه را نیز داریم و هر کشوری بتواند به پیشبرد اهداف ما کمک کند، در اولویت ما قرار دارد.
شهردار تهران با اشاره به مدت زمان سفر تیم مدیریت شهری به چین به علت انجام بازدیدها و جلسات متعدد، تصریح کرد: این سفر پشت پا زدن به تولید داخلی نیست؛ شهر حداقل ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله هفت هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم. ما نمی توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت دو اتوبوس تا پایان سال به ما بدهد. این موضع رئیس جمهور است که مردم، مردم، مردم.
وی با بیان اینکه برای ما تولید داخلی اهمیت دارد، یادآور شد: آن دوران که بخریم و برویم تمام شد و گفتیم که آمده ایم تا با هم کار کنیم. خرید، شراکت موقت و شریک شدن با شهرداری همچون شرکت واگن سازی سه مدل کاری بود که پیگیری کردیم و اتفاقاً اقبال شرکت های چینی از مدل سوم پیشنهادی ما بود.
شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان سال خط هفت تکمیل می شود و الحاقات نیز در سال آینده تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: خط ۸ ،۱۰ و ۱۱ مترو نیز به تدریج ساخته و تکمیل می شوند.
زاکانی گفت: قرار شد یکی از شرکت ها در مهر یک واگن به ما بدهد اما محقق نشد؛ هرچه تولید انجام شود شهر به آن نیاز دارد.
وی با بیان اینکه در تولید داخلی تفاهم ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس را انجام دادیم که به قرارداد تبدیل شد، تصریح کرد: ناظر به واگن ها یکی از توفیقات بزرگ کشور همکاری بین بخشی بین جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و مپنا برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن مترو بود. بر این اساس قرار شد شهرداری بدنه را بسازد، برخی بدنه و برخی بوژی و در این قرارداد ۸۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد و در همین راستا از شرکت واگن سازی هفت واگن به اتاق رنگ رفته است و دولت در این راستا ۷۷ میلیون دلار را پذیرفته است.
شهردار تهران با اشاره به انتظارات خود، اظهار کرد: دستاوردهای این سفر مشخص است؛ اما باید به اتمام برسد و صرف بیان کافی نیست. اولین انتظار ما از دولت است؛ در دولت اهتمام ویژه ای از سوی رئیس جمهور برای برقی سازی، توسعه حمل و نقل و حوزه محیط زیست وجود دارد؛ لذا از وزارت کشور، صمت، نیرو، نفت و دیگر بخش ها انتظار داریم همکاری داشته باشند تا ما این توسعه را به نتیجه برسانیم و ادامه کار میتواند افق جدیدی ایجاد کند.
زاکانی در بخش دیگری از این جلسه در واکنش به سخنان اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کار ما از سال گذشته آغاز شده بود، تصریح کرد: نظر اعضای شورای شهر تهران مبنی بر انتقال تکنولوژی توسط شرکتهای دانش بنیان کاملاً درست است، هزار و ۱۶۹ رام قطار هفت واگنه داریم اما با ۷۹۱ دستگاه در قرارداد با چین، ۱۱۳ دستگاه داخلی و دو سری ۲۹۵ دستگاه واگن در مجموع هزار و ۱۶۳ دستگاه واگن به مترو افزوده خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه برقی سازی خودروهای تهران صرفههای اقتصادی نیز دارد، تصریح کرد: در رابطه با برقی سازی تفاهماتی داشتیم و هدفمان پیگیری و تشدید این تفاهمات بود. در همین رابطه صورت جدیدی تعریف خواهد شد تا پشتیبانیها صورت بگیرد.
زاکانی با تأکید بر حمایت از وارد کنندگان وسایل حمل و نقل عمومی برقی، گفت: این اقدام قطعی است و وزیر نفت نیز در این خصوص وعده هایی را مطرح کرد. مکانیزم هایی در حال پیگیری است تا با مشارکت بانکها گشایشی حاصل شود.
وی اضافه کرد: اختصاص تسهیلات بانکی و پیش بینی اعتبار چهار همتی از سوی دولت برای این موضوع و از سویی دیگر حمایت مدیریت شهری، در همین راستا صورت میگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه اراده شورای ششم با اولویت اصلاح امور است، یادآور شد: این اقدامات برای مخاطبان معنادار است.
زاکانی با تأکید بر اینکه ۵۰۰۰ قرارداد یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلاری از بعد مالی زمان بندی شده است، یادآور شد: از بعد خرید نیز باید زمان بندی انجام شود و با صرفه و صلاح شهر، انعقاد قرارداد به نتیجه برسد.
وی همچنین تصریح کرد: حرفها باید زده شود و حرف برتر انتخاب و دنبال شود. کسانی که منتظر هستند تا نزاع شکل بگیرد باید بدانند بین شورا و شهرداری تعامل وجود دارد و این وحدت برای آنها ناامید کننده است. اختلاف در مسیر و فتح قله است نه نزاع برای سهم خواهی.
شهردار تهران با بیان اینکه متمم بودجه که به شورا ارائه می شود، بسیار بزرگ است، گفت: منشأ و پایه تمام این اقدامات و گام هایی که برداشته می شود، سیاست گذاری ها و اولویت پیدا کردن مسئله حمل و نقل در بودجه است.
زاکانی افزود: واگن های جدید از سال ۲۰۱۷ به بعد تغییر کردند و دیجیتال شدهاند. بنابراین خدمات و شرایط آن با گذشته کاملاً متفاوت است؛ در مذاکرات اخیر طرف چینی اصرار داشت که ساخت واگنها را در ۲۳ ماه انجام دهد؛ اما بر اساس تفاهمات مقرر شد به ۱۲ ماه برسد.
شهردار تهران با بیان اینکه گامهای بلند برداشته شده برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران، کام ها را شیرین می کند، گفت: شیرینی نهایی با ورود واگن ها محقق و ملموس خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه اولویت ما علاوه بر حمایت از تولید داخلی، کیفیت و امنیت و سرعت زمان تحویل وسایل حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: ما از نمایندگان مجلس برای تحقق اهداف کمک می خواهیم.
زاکانی با بیان اینکه انجام مقدمات و آموزش راهبران مترو اقدامی ضروری و درست است، اظهار کرد: کل سیستم واگن ها شرایط جدیدی دارد که باید اقتضاهای آن بر اساس شرایط جدید فراهم شود.
انتهای پیام
نظرات