• دوشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402080805446
  • خبرنگار : 50046

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان:

تولید چغندرقند در خراسان شمالی به صورت کشت قراردادی انجام شود

تولید چغندرقند در خراسان شمالی به صورت کشت قراردادی انجام شود

ایسنا/خراسان شمالی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید چغندرقند در این استان به صورت کشت قراردادی انجام شود.

وحید صباغ در گفت و گو با ایسنا، تاکید کرد: اگر کشت قراردادی چغندرقند در این استان اجرایی شود، وضعیت کشاورز و هم‌چنین کارخانه قند نیز برای برنامه‌ریزی های لازم مشخص می شود و از سوی دیگر کشاورز می‌داند که چه میزان کود و نهاده از کارخانه گرفته و چه میزان محصول تولید می‌کند و از سوی دیگر محصول تولیدی خود را با آرامش خاطر تحویل کارخانه می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر ممکن است برخی از کشاورزان نقدینگی لازم را برای خرید نهاده های مورد نیاز کشت چغندرقند نداشته باشند که با اجرای طرح قراردادی کشت چغندرقند به راحتی می‌تواند نهاده را از کارخانه دریافت کند.

صباغ با اشاره به این‌که سطح زیرکشت این محصول در خراسان شمالی ۲۲۰۰ هکتار است، اظهار کرد: به دنبال تثبیت این میزان از سطح زیرکشت هستیم و بر اساس الگوی کشت، این محصول تولید می شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می شود از مزارع استان ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که میزان محصول برداشت شده در سال گذشته نیز همین مقدار بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: خشکسالی و کمبود منابع آبی یکی از چالش های پیش رو برای تولید این محصول در استان است.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه قند شیروان نیز توضیح داد: در حال حاضر این کارخانه فعالیت خود را آغاز کرده و محصول تولیدی در استان و سایر استان ها را خریداری می کند و ظرفیت کافی برای خرید چغندرقند تولیدی در استان وجود دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این کارخانه مطالبه ای به کشاورزان ندارد و تمامی مطالبات را پرداخت کرده است، بیان کرد: امسال محصول تولیدی با قیمت ۲۸۰۰ تومان به صورت تضمینی از کشاورز خریداری می شود.

وی تصریح کرد: کارخانه قند شیروان در ازای چغندرقند تحویلی، مشوق هایی از جمله شکر و تفاله را به کشاورز تحویل و بخشی از کرایه حمل را پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha