• یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080704769
  • خبرنگار : 50614

بلندمرتبه‌سازی در چه محورهایی از مشهد انجام خواهد شد؟

بلندمرتبه‌سازی در چه محورهایی از مشهد انجام خواهد شد؟

ایسنا/خراسان رضوی نماینده یک شرکت مهندسی مشاور درخصوص طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد گفت: محورهای بلند مرتبه سازی محور آزادی، خیام، جانباز، بخشی از محور مصلی و محور وکیل‌آباد است.

 محمد شفیعی شامگاه شنبه ۶ آبان در نشست دوم از سلسله نشست‌های ارائه نتایج طرح بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد با عنوان الگوهای بلند مرتبه سازی که در محل پژوهشکده ثامن برگزار شد، ضمن یادآوری خلاصه‌ای از مباحث ارائه داده شده در خصوص ضرورت و بیان مسئله در طرح بلندمرتبه سازی، عنوان کرد: طرح بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد بر مبنای یک شرح خدمات ارائه شد. پس از اینکه اداره کل راه و شهرسازی نتوانست به تعهدات خود عمل کند قرار بر این شد که این طرح توسط شهرداری تهیه شود.

وی ادامه داد: فرایند شرح خدمات شامل بررسی مبانی نظری و تجربیات جهانی، شناخت و تحلیل الگوواره‌های شهر مشهد، تدوین چشم‌انداز بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد، ارائه الگوی بلندمرتبه‌سازی، تدوین نقشه‌های محدوده‌های دارای پتانسیل بلندمرتبه سازی و ضوابط و مقرراتی که برای طرح پیش‌بینی کرده‌ایم است.

نماینده این شرکت  در خصوص مباحث مربوط به بخش بیان‌مسئله در طرح بلند مرتبه‌سازی شهر مشهد یادآور شد: در جلسه گذشته به بخش بیان مسئله پرداخته شده و بیان شده است که بلند مرتبه‌سازی در طرح جامع و همچنین در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری پیش‌بینی شده است.

شفیعی در ادامه این نشست به ارائه سایر بخش‌های طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد پرداخت و اظهار کرد: ساختمان‌های بلندمرتبه از نظر ارتفاعی به سه دسته میان‌مرتبه، بلندمرتبه و بسیار بلند مرتبه تقسیم می‌شوند. ما در اینجا بیشتر به ساختمان‌های میان‌مرتبه و بلندمرتبه پرداخته‌ایم. به طور کلی تعریف ساختمان‌های بلندمرتبه و میان‌مرتبه در دنیا به لحاظ دیدگاه‌های مختلف بر اساس دو مبنای زمینه و شکل شهر و استانداردها و قراردادها صورت می‌گیرد.

وی در ارائه بخش تجربیات جهانی در بلندمرتبه‌سازی اضافه کرد: بررسی نظریات بلند مرتبه‌سازی و تئوری شهر فشرده از نقطه نظراتی بود که ما در طرح بلند مرتبه‌سازی به آن پرداختیم. همچنین موضوع TOD، رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، منظر شهری و اثرگذاری در هویت شهری، برندینگ مکان، گردشگری و بلند مرتبه‌سازی، تجدید حیات شهری و اقتصاد سیاسی فضا از جمله دیگر مواردی بود که در دنیا به آن توجه شده است و آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نماینده شرکت  در ادامه ارائه این بخش افزود: سعی ما بر این بود که تجربیات موفق در شهرهای جهان از بلندمرتبه‌سازی را بررسی کنیم. تجربه تورنتو کانادا، استانبول ترکیه و سیدنی استرالیا از جمله تجربیاتی بود که در بررسی کشورهای دیگر به آن پرداختیم. همچنین در بررسی تجربیات داخلی از بلندمرتبه‌سازی باید گفت که ما تهران را بررسی کردیم اما واقعیت این است که از تهران تجربه مثبتی به دست نیاوردیم اما می‌توان از تجربیات بد تهران به نتایج مثبتی برسیم.

شفیعی در جمع بندی بخش تجربیات بلند مرتبه‌سازی در جهان، خاطرنشان کرد: نگاهی که در تجربیات جهانی داشتیم دارای چند نکته حائز اهمیت بود. باتوجه به اینکه مرکز اصلی شهر مشهد در بافت تاریخی مذهبی ارزشمند آن قرار دارد، باید از مداخله در این محدوده پرهیز کنیم. همچنین بلندمرتبه‌سازی باید در مراکز اصلی موجود شهر و مجاورت ایستگاه‌های کلیدی حمل و نقل عمومی شهر و عمدتا در حاشیه محورهای ساختاری باشد. علاوه‌بر آن عواقب اجتماعی، زیست محیطی و ترافیکی در مقیاس خرد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بررسی‌های ما به این دلیل است تا به شاخص‌ها برسیم، ضمن اشاره به بررسی اسناد فرادست تشریح کرد: ۶ طرح مورد بررسی قرار گرفتند که شامل مصوبه شورای عالی معماری، سند چشم‌انداز طرح جامع مشهد (شرکت مهندسان مشاور فرنهاد، تیر ۸۸)، طرح جامع مشهد (مهندسان مشاور فرنهاد، ۱۳۹۴) طرح بلندمرتب‌ سازی حوزه جنوب غرب(۱۴۰۰)، پیشنهادات بلندمرتبه مشاوران طرح تفصیلی، طرح بلند مرتبه سازی مهندسین مشاور پارت(۱۳۸۰) است.

نماینده شرکت  در ارائه بخش بررسی شاخص‌های بلندمرتبه‌سازی، با اشاره به تاریخچه بلندمرتبه‌سازی در شهر مشهد، اظهار کرد: عمدتا ما از همه موارد بخش مبانی نظری، تجربیات جهانی و بررسی اسناد فرادست استفاده کردیم تا به شاخص‌ها برسیم. شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، زیست محیطی، استخوان‌بندی فضاهای همگانی، منظر شهری، کالبدی، حرکت و دسترسی، زیارت و کاربری و فعالیت از جمله شاخص‌هایی بود که به آن‌ها رسیده‌ایم. در هریک از این نظام‌ها شاخص‌هایی قابل استخراج است که به مکان‌یابی و طراحی ساختمان‌های بلند یاری می‌رسانند.

شفیعی در بخش سوم طرح بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد به ارائه شناخت الگوواره‌های شهر مشهد پرداخت و گفت: بر مبنای شاخص‌ها، مکان‌یابی و چگونگی احداث ساختمان‌های بلند مرتبه برای ما اهمیت داشته است و بر این اساس تک تک شاخص‌ها را در نظام‌های مختلف بررسی کردیم.

وی با ارائه الگوی بلندمرتبه سازی ادامه داد: الگوها دارای چندین دسته است. یکی از محدوده‌هایی که برای ما مهم است محورهای بلندمرتبه است. شاخص‌های محورهای میان مرتبه در راستای کاهش سطح اشغال و افزایش سطح ایمنی ما بوده است. محورهای بلند مرتبه سازی محور آزادی، خیام، جانباز، بخشی از محور مصلی و محور وکیل آباد است. باقی محورها بیشتر محورهای میان‌مرتبه است. شاخصی که برای محورهای میان مرتبه داشتیم برای افزایش تراکم عمومی بوده است. ایده ما برای محورهای میان مرتبه افزایش فضاهای عمومی بوده است.

نماینده شرکت  در ادامه این نشست و در پاسخ به برخی ایرادات مطرح شده از طرح، خاطرنشان کرد: شاید نتوانسته باشم ایده‌هایی که در ذهن دارم را به درستی اشاره کنم؛ به عنوان مثال آنچه از بلوار مصلی‌ که در ارائه طرح از آن یاد شد هنوز شکل نگرفته است. قرار است بخشی از بلوار مصلی به خارج شهر امتداد پیدا کند و ورودی جدید مشهد شود.

شفیعی اضافه کرد: جلسات ما همچنان با نهادها و سازمان‌های مرتبط ادامه خواهد داشت. خواهشمندم همه ایده‌ها و مشکلات شهر و همه مسائل شهر مشهد را از طرح بلندمرتبه‌سازی نخواهید. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha