• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402080201726
  • خبرنگار : 71443

آتلانتیک: پایان نتانیاهو فرا رسیده است

آتلانتیک: پایان نتانیاهو فرا رسیده است

یک نشریه آمریکایی با بررسی عملکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در طول سال‌های گذشته، نوشت اگرچه نتانیاهو همواره وعده تامین امنیت رژیم صهیونیستی و محافظت از ساکنان اراضی اشغالی را داده و آن را به‌عنوان اصل معرفی کرده است، اما تصمیمات ضعیف و افراط‌گری‌های او در کنترل امور سبب شد تا عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر به نقطه آغاز پایان او تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همیشه می‌دانسته می‌خواهد به‌عنوان چه چیزی شناخته شود، زمانی در سال ۲۰۱۶ در یک مصاحبه‌ گفت «دوست دارم به‌عنوان محافظ اسرائیل از من یاد کنند. همین برای من کافی است».

نشریه آتلانتیک با اشاره به این نقل قول نتانیاهو، می‌نویسد باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیش از یک دهه است که این اظهارات را به زبان‌های انگلیسی و عبری تکرار کرده است. او این موضوع به‌عنوان یک اصل برای خود در برابر ساکنان سرزمین‌های اشغالی مطرح کرده که حتی برخی از منتقدانش با حیرت به آن اعتبار می‌دهند. او همواره به اسرائیلی‌ها اطمینان داده که می‌تواند از آن‌ها محافظت کند.

نتانیاهو همچنین زمانی در یک برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: توانایی تشخیص خطر از قبل و آماده شدن برای آن، آزمون عملکرد بدن است. یهود هرگز در پیش‌بینی خطر برتری نداشته است. ما بارها و بارها شگفت زده شده‌ایم و آخرین بار، وحشتناک‌ترین آن بود. اما تحت رهبری من این اتفاق نخواهد افتاد. این همان چیزی است که دولت اسرائیل از من انتظار دارد و این همان کاری است که من انجام خواهم داد.

به نوشته نشریه آتلانتیک، امروز اما این وعده به‌طور غیر قابل بازگشتی شکست خورده است. افسانه‌ای که نتانیاهو با جدیت در مورد رهبری خود ساخته بود، به عنوان یک داستان خودساخته نمایان شده و او برای همیشه به‌عنوان «جنگ‌طلبی که ریاست بزرگ‌ترین شکست امنیتی در تاریخ اسرائیل را برعهده داشته است»، به یاد خواهد ماند.

این، به این دلیل است که عملیات هفتم اکتبرِ «طوفان الاقصی» نه تنها به قلب افسانه‌های یک سیاستمدار بلکه به «هسته روح قومی تاسیس اسرائیل ضربه زد». بسیاری این حمله حماس را به ۱۱ سپتامبر (در آمریکا) تشبیه کرده‌اند اما ماهیت وجودی آن برای اسرائیلی‌ها بسیار بدتر است. زمانی که «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا ریاست پاسخ به بدترین حمله تروریستی در خاک آمریکا را برعهده داشت، کشور پشت سر او ایستاد. اکثر رای‌دهندگان چنین تصوری نداشتند که دولت او به‌طور قابل قبولی می‌توانسته چنین توطئه جسورانه‌ای را پیش‌بینی کند و پذیرفتند که او نتوانسته حمله را متوقف کند اما اسرائیل دقیقاً به این دلیل تأسیس شد که قرار بود از حمله به یهودیان جلوگیری کند.

آتلانتیک: پایان نتانیاهو فرا رسیده است
اعتراضات علیه نتانیاهو

نشریه آتلانتیک افزود: به عبارت دیگر، برخلاف آمریکا، اسرائیل برای توقف کشتار بعدی به وجود آمده است اما آن‌ها در طول ۲ هفته گذشته چیز دیگری تجربه کرده‌اند. آمریکایی‌ها هیچ تصوری از یک حمله با تلفات جمعی هماهنگ نداشتند اما اسرائیلی‌ها هر روز آن را تصور می‌کردند. نتانیاهو به آن‌ها گفته بود تا زمانی که او در راس امور است نگران نباشند اما این، یک دروغ بود.

اسرائیلی‌ها ناکامی‌ها را برای تامین امنیت خود نمی‌بخشند. «گلدا مایر» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهونیستی پس از شکست جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳ که در آن اسرائیل نزدیک به ۳۰۰۰ سرباز را در پی حمله غافلگیرانه مصر و سوریه از دست داد، سیاست را ترک کرد. نام او تا به امروز مورد اهانت بسیاری در اسرائیل است اما آنچه در هفت اکتبر ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، بدتر از آن چیزی بود که در ششم اکتبر ۱۹۷۳ رخ داد. مایر سربازان را از دست داد اما نتانیاهو افرادی را از دست داد که قرار بود از آن‌ها محافظت کنند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان دهنده خشم صهیونیست‌هاست. در یک نظرسنجی از یهودیان اسرائیلی، ۸۶ درصد از پاسخ‌دهندگان، از جمله ۷۹ درصد از حامیان کابینه نتانیاهو گفتند که حمله فاجعه‌بار از غزه شکست رهبری اسرائیل بود. ۵۶ درصد نیز گفتند که نتانیاهو باید پس از پایان جنگ استعفا دهد. نظرسنجی‌های انتخاباتی درباره نخست‌وزیر حتی بدتر است. آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که ائتلاف راست‌گرای کنونی به تنها ۴۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی در مقایسه با ۷۸ کرسی برای مخالفان کاهش یافته است که یک فروپاشی حیرت‌انگیز است. در این میان  تنها ۲۹ درصد از رای‌دهندگان گفتند که احساس می‌کنند نتانیاهو هنوز برای نخست‌وزیری مناسب است.

 این خشم در خیابان‌ها طنین‌انداز شده است. بازماندگان، وزیران کابینه را در جریان ملاقات با مجروحان در بیمارستان مورد سرزنش قرار دادند. مقر لیکود، حزب حاکم در تل‌آویو با خون نمادین و تصاویر اسیران اسرائیلی مخدوش شده است. بنا بر گزارش‌ها، خود نتانیاهو سخنرانی‌اش را در جمع نیروهای ذخیره ارتش پس از اینکه برخی از جمعیت او را سرزنش کردند، لغو کرد. ۸۰ درصد اسرائیلی‌ها از او می‌خواهند که آشکارا مسئولیت حوادث هفتم اکتبر را بپذیرد؛ کاری که او انجام نداده است.

آتلانتیک: پایان نتانیاهو فرا رسیده است
عملیات طوفان الاقصی

به نوشته آتلانتیک، اسرائیلی‌ها دلایل خوبی برای این سرخوردگی خود دارند. با نگاهی به گذشته، سلسله ناکامی‌های نتانیاهو طولانی است و این پوسیدگی حتی عمیق‌تر هم هست. نتانیاهو از زمان بازگشت به قدرت در دسامبر گذشته، این ماه‌ها را صرف از بین بردن همبستگی اجتماعی اسرائیل و نشان دادن ضعف به دشمنان خود کرده است. او با تلاش به شدت غی محبوب ائتلاف خود برای تخریب قوه قضاییه و قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر، ناآرامی‌های داخلی بی‌سابقه‌ای را برانگیخت.

نشریه آمریکایی در ادامه نوشت نتانیاهو وزیر جنگ خود را اخراج و سپس برکنار کرد زیرا او هشدار داده بود که این طرح باعث ایجاد اختلافاتی می‌شود که امنیت اسرائیل را تضعیف خواهد کرد. نخست‌وزیر همچنین به جای مقامات شایسته‌تر به افراد نالایق قدرت می‌داد. او سال‌ها وقت صرف کرد تا به جای کارمندان دولتی، دوستان ایدئولوژیک خود را جایگزین آن‌ها کند. او برای حفظ قدرت ضعیف خود در حالی که به اتهام فساد محاکمه می‌شد، شخصاً ورود یک ائتلاف راست افراطی را به پارلمان تسهیل کرد، سپس به اعضای ناکارآمد و بی‌تجربه مناصب کلیدی داد. این‌گونه بود که  رژیم اسرائیل با «ایتامار بن گویر» یک عوام فریب ضد عرب که به دلیل تفکرات افراطی حود توسط ارتش اسرائیل طرد شد، به‌عنوان وزیر امنیت داخلی به کار خود ادامه داد.

به نوشته آتلانتیک، فاجعه هفت اکتبر برای رژیم صهیونیستی نتیجه سال‌ها انتخاب‌های ضعیف نتانیاهو بود. در پایان مرد معروف به «آقای امنیت» با معیار خودش، شکست خورد و نتوانست انتظارات اساسی همشهریانش را برآورده کند.

آتلانتیک در پایان وعده‌های امنیتی نتانیاهو را یک موسیقی توصیف کرد که زمانی در گوش اسرائیلی‌ها طنین‌انداز بود اما اکنون همین موسیقی به آژیر حمله‌های هوایی فریادهای یهودیان تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۰:۰۸

بسيار تحليل زيبايي بود سپاس

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۱:۲۴

مرگ بر اسراییل امریکا انگلیس

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۱:۵۸

اسرائیل بروی اقیانوسی از خون کودکان بیگناه فلستینی خونه ساخته این خونها به سونامی تبدیل شده واسراعیل راغرق خواهد کرداکنون پایان حکومت اسرائیل فرارسیده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۳:۰۷

مرگ براسراایل

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۵:۰۸

نتانیاهوی بدبخت کودک کش

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۶:۲۹

مگه می شود با کودک کشی امنیت داشت

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۶:۴۰

سلام انشاالله همین طور خواهد شد اسراعیل کودکش از صحنه روزگار محو خواهد شد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۸:۰۷

ان شاالله به زودی از صفحه روزگار کنار خواهد رفت

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۱۹:۵۳

ان شاالله پایان اسرائیل را جشن میگیریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۲۰:۰۴

خیلی خوشبینانه فکر می‌کنه این نشریه پایان اسراییل فرا رسیده و این فرو پاشی‌ ادامه دار است یعنی فروپاشی اتحادیه اروپا و سرایت آن به امریکا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۲۰:۴۸

انشا الله به زودی به سرنوشت آریل شارون ملعون دچار خواهد شد .مرگ در عذاب وخفت

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۳ ۲۱:۲۰

مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، هروقت تصویر بدن لرزان کودکان غزه را میبینم خونم به جوش میاد و از خدا انتقام سخت برای این مزدوران آرزو میکنم. ای رهبر آزاده آماده ایم آماده.....

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۴ ۰۰:۳۲

هیچ رژیمی با کشتار و اسلحه پایدار نمیماند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۴ ۰۱:۲۹

امیدوارم به حضرت زهرا هرچه زودتر شاهد اخراج بی بی باشم. وبهترین روز زندگیه من است. بخدا روح شهدای غزه هم خوشحال می‌شود. بدترین جنایتکار تاریخ. بخدا پیش من شمر رحمش بیشتر است. بابا این حیوان درنده وبی رحم است. انشالله منتظریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۴ ۱۹:۰۵

درود بر حزب الله درود بر مجاهد فی سبیل‌الله درود بر رهبرم امام خامنه ای درود بر سید حسن نصرالله