• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402072517318
  • خبرنگار : 50294

داناب طرحی در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینە آب 

داناب طرحی در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینە آب 

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان گفت: طرح ملی داناب با هدف آموزش و آگاهی دادن به دانش‌آموزان در خصوص مصرف بهینه آب و فرهنگ سازی صرفه‌جویی اجرا می‌شود.

آرش آریانژاد امروز (۲۵ مهر) در حاشیە نمایشگاە دستاوردهای فناورانە جهاد دانشگاهی کردستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزارت نیرو علاوە بر اجرای پروژەهای عمرانی و طرح‌های توسعەای منابع آب، بە بحث فرهنگ‌سازی حوزە مصرف آب نیز توجە ویژەای داشتە است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح داناب، استفاده بهینه از آب بین جوانان و کودکان فرهنگ‌سازی می‌شود، بیان کرد: داناب پروژەای است کە پکیج‌هایی را برای پایین‌ترین سطوح یادگیری از دبستان، راهنمایی و دبیرستان برای فرهنگ‌سازی صحیح در مصرف آب آمادە می‌کند.

وی در ادامە سخنان خود با اشارە بە اینکە بالاترین گستردگی حوزە اجتماعی کشور، سطوح دانش‌آموزی است، گفت: بە همین دلیل اگر دانش‌آموزان با طریقە مصرف صحیح و چرخە تولید آب آشنایی داشتە باشند، در مصرف صحیح و بهینە خانوادەها بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

آریانژاد افزود: باتوجە بە قرارگیری ما در ناحیە خشک و نیمەخشک، خشک‌سالی‌های اخیر سبب کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی شدە و بدون شک فرهنگ‌سازی در راستای مصرف صحیح و صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار اثرگذار است.

وی تصریح کرد: همان گونە کە فرهنگ رانندگی و بستن کمربند ایمنی از سطوح پایین یعنی از دورە دانش‌آموزی شروع و در حال حاضر شاهد نهادینە شدن آن در خانوادەها هستیم، در حوزە داناب نیز بە سمت فرهنگ‌سازی جامعە در حال حرکت هستیم.

آرش آریانژاد بهره‌گیری از مباحث و ظرفیت‌های دینی و مبلغین مذهبی را در بحث مصرف بهینه آب تأثیرگذار دانست و افزود: فرهنگ‌سازی در راستای مصرف بهینە آب و هم چنین اجرای طرح داناب در سراسر استان بەویژە در مراکز هدف ما یعنی روستاهایی کە معیشت آن‌ها وابستە بە کشاورزی و دامپروری است، در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقەای کردستان خاطرنشان کرد: در طول پنج سال اخیر با توجە بە هماهنگی و همکاری‌های صورت گرفتە در سطوح اداری، کردستان هموارە جزو استان‌های اول در بحث اجرای طرح داناب بودە است.

وی عنوان کرد: امیدواریم در سال جاری با روی کار آمدن جهاد دانشگاهی کە خود در حوزە آب حرفی برای گفتن دارد، همچون سنوات گذشتە در راستای تبیین موارد حوزە آب و مصرف بهینە آب گام‌های موثری برداشتە شود.

آریانژاد در ادامە نمایشگاە دستاوردهای فناورانە جهاد دانشگاهی را ظرفیتی مهم عنوان کرد و افزود: این نمایشگاەهای فناورانە براساس تفکرات نخبگان حوزە استانی شکل‌ گرفتە و در حال حاضر ۵ الی ۶ طرح در حوزە آب منطقەای استان در پارک علم و فناوری تعریف و نخبگان استان مشغول کار و فعالیت بر روی این طرح‌ها هستند.

وی افزود: باتوجە بە اینکە ما در حوزەهای کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی دچار مشکل هستیم، این طرح‌ها براین اساس پایەریزی و جهاد دانشگاهی نیز در این حوزە به شدت مشغول فعالیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقەای کردستان یادآور شد: این نمایشگاەها ویترینی از فعالیت‌ها و اقدامات را بە مردم و مخاطبان خود ارائە و امیدواریم کە نتایج علمی و عملیاتی آن نیز در تصمیم‌سازی‌های کشوری خود را نشان دهد.

گفتنی است نمایشگاه دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی کردستان در (۲۴ مهر) با حضور فناوران، پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان در سنندج و جمعی از مسوولان استانی افتتاح و بە مدت سە روز در سنندج مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی کردستان برپاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha