فاطمه دارابی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ایدز یک پدیده اجتماعی و فرهنگی در دنیا و کشور ایران به شمار میرود، اظهار کرد: بیشترین گروه سنی در معرض خطر آلودگی به ایدز معمولاً در بین جوانان زیر ۲۵ سال بوده و بیشترین گروه سنی درگیر با ایدز جوانان سنین ۲۵ تا ۳۴ سال هستند و این آمار در کشور ایران نیز صدق میکند.
وی افزود: نوجوانان به علت ارضای حس کنجکاوری، فشار دوستان، ناآگاهی و بیمهارتی، با خطر تماس جنسی غیرایمن مواجه بوده و بیش از هر گروه سنی دیگر در معرض خطر این آسیب قرار میگیرند.
دارابی ادامه داد: براساس نظر متخصصان الگوی ابتلا به ایدز در کشور ایران متفاوت بوده و بیشترین راههای انتقال آن از طریق اعتیاد تزریقی، درصدی هم روشهای نامشخص و در درجه بعدی رفتارهای پرخطر جنسی است.
این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: از آنجایی که دانشآموزان ممکن است اطلاعات و آگاهی لازم و باورهای صحیح در رابطه با ایدز نداشته باشند، مطالعه و تحقیقی در سال ۹۹ در رابطه با تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری ارتقاء بهداشتی برای رفتارهای پیشگیریکننده ایدز در بین ۲۳۰ نفر از دانشآموزان دوره متوسطه پسرانه شهرستان اسدآباد آغاز کردیم.
دارابی با بیان اینکه این تحقیق به منظور افزایش آگاهی دانشآموزان و ارتقاء رفتارهای پیشگیریکننده آنها انجام شد، خاطرنشان کرد: شیوه کار در این تحقیق به صورت نیمهتجربی انجام گرفت و باید در این تحقیق نیمهتجربی برای آموزش دانشآموزان به مدارس میرفتیم.
وی با اشاره به اینکه برای این تحقیق لازم بود پروپوزال پیشنهادی که به دانشکده ارائه داده بودیم، مراحل اخلاقی خود را طی و کد اخلاقی دریافت میکرد، افزود: پس از دریافت کد اخلاقی معرفینامهها را از دانشکده علوم پزشکی شهرستان تحویل گرفتیم و هماهنگی لازم را با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان انجام دادیم و نامهای برای ورود به تمام مدارس دریافت کردیم و هماهنگی لازم با تمام مدیران مدارس نیز انجام گرفت.
دارابی بیان کرد: پس از گرفتن لیست تمام دانشآموزان از آموزش و پرورش، از بین مدارس طبق حجم نمونه آمار به دست آمده ۲۳۰ نفر را به صورت تصادفی در دو گروه ۱۱۵ نفره انتخاب کردیم و این تعداد دانشآموز به صورت مداخله مورد آزمایش قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: پروتکل و محتوای آموزشی خود را در بین این ۲۳۰ دانشآموز اجرا کردیم و برای اجرای این طرح از روش مشارکتی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی و روش نمایش عملی استفاده شد و محتوای آموزشی را هم به صورت کتابچه و پمفلت به صورت چکیده در اختیار دانشآموزان قرار دادیم.
استادیار گروه بهداشت عمومی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد افزود: نتیجه مطالعه این بود که این آموزشها تأثیر مثبتی داشته و آگاهی و رفتارهای پیشگیریکننده دانشآموزان در زمینه ایدز افزایش و ارتقاء پیدا کرده است.
وی گفت: با توجه به اینکه از یک مدل آموزشی در این طرح و مطالعه استفاده کرده بودیم خواستیم ببینیم که آیا رفتارهای دانشآموزان تغییر کرده است؟ آیا احساس خطر کردهاند؟ آیا حساسیت و تهدید بیشتر به ایدز پیدا کردهاند؟ و آیا این احساس خطر موجب کاهش رفتارهای پیشگیری در آنها با افزایش اطلاعات و آگاهیها شده است؟ نتیجه این مطالعه نشان داد این آموزشها تأثیر مثبتی داشته و آگاهی و رفتارهای پیشگیریکننده دانشآموزان در زمینه ایدز افزایش و ارتقاء یافته است.
این پژوهشگر با تأکید بر اینکه نتیجه این مطالعه زمینه خوبی برای سازمانها میتواند باشد که از این طرح استفاده کنند، یادآور شد: حوزه سلامت و بهداشت و درمان برنامههای آموزشی خوبی را در این زمینه میتواند تدوین کند تا از این طریق اطلاعات و آگاهی دانشآموزان را بیشتر کنیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این، نتایج این مطالعه به سیاستگذاران، مدیران و دستاندرکاران این امر در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش این امکان را میدهد که برنامههایی در زمینه ارتقاء تغییر باور و نگرش دانشآموزان انجام دهند.
دارابی خاطرنشان کرد: حوزه دیگری که این مطالعه ما میتواند مؤثر واقع شود، حوزه آموزش و پرورش است چراکه این حوزه با دانشآموزان، والدین و مربیان در ارتباط مستقیم هستند و از نتیجه اینمطالعه برنامهریزان میتوانند برای طراحی برنامههای آموزشی و نیز طراحی برنامههای بهداشت مدارس استفاده کنند.
وی اضافه کرد: استفاده از نتیجه این تحقیق برای مدارس به ویژه مدارس پسرانه که امکان اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر در آن بیشتر است نیز میتواند کاربرد داشته باشد و آموزش و پرورش و تدوینکنندگان کتب درسی در کتابهای درسی پسرانه از این موارد استفاده کنند.
وی با بیان اینکه تلویزیون، رسانهها، مجلات و روزنامهها در رابطه با ارتقاء آموزش و رفتارهای پیشگیرانه از ایدز میتوانند کمککننده باشند، گفت: براساس این تحقیق در کنار رسانهها، آموزش و پرورش برای ارتقاء آگاهی دانشآموزان در رابطه با ارتقاء رفتارهای پیشگیریکننده از ایدز میتواند سناریوهایی را تدوین کند که بازیگران این سناریو والدین، معلمان و دانشآموزان باشند و بستری را فراهم سازند که از همسالان خود دانشآموزان برای افزایش اطلاعات و آگاهی فرزندانشان استفاده کنند و همسالان، معلمان و والدین بتوانند در این رابطه مفید واقع شوند.
انتهای پیام
نظرات