به گزارش ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حملونقل بینالمللی از موضوعات مهم در سیاستهای کلی حملونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راهآهن رشت- آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهمترین طرحهای ترانزیتی و تحولزا در توسعه راهآهن، این پروژه در اولویتهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
محور ریلی رشت - آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که به گفته مسئولان تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است؛ همچنین بنا شده با همکاری روسیه، بخش دیگری از تامین مالی این پروژه انجام شود.
چندی پیش معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راهآهن رشت - آستارا، در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راهآهن گفت: موافقتنامه تامین مالی طرح از روسیه بهصورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.
بیشتر بخوانید
خط آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب
راهآهن رشت-آستارا منتظر تصمیم سرنوشتساز روسها
بررسی آخرین وضعیت همکاریهای زیرساختی و حمل و نقلی ایران و روسیه
در این راستا آخرین وضعیت همکاریهای زیرساختی و حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جلسه ویدئو کنفرانسی سه ساعته که به حضور معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه و مشارکت نمایندگان کشورمان از وزارت اقتصاد، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقلی کشور و شرکت راهآهن برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، در این جلسه، دو طرف به ارزیابی وضعیت همکاریهای حمل و نقلی و زیر ساختی میان ایران و روسیه پرداختند و راههای عبور از موانع و افزایش سطح همکاریها را مورد بررسی قرار دادند. بحث و بررسی در مورد وضعیت تملک اراضی و روند پیشرفت پروژه ریلی رشت-آستارا، بررسی وضعیت جریان بار ریلی و بررسی مسائل حملونقل جادهای از اهم موضوعاتی بود که دو طرف در مورد آن به گفتوگو پرداختند.
در این نشست، شهریار افندیزاده - معاون حملونقل- با تاکید بر اهمیت پروژه ریلی رشت - آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال جنوب، خواستار اهتمام جدی طرف روس برای نهاییسازی فاز طراحی و انعقاد قرارداد تجاری تا پیش از پایان سال جاری میلادی شد.
وی همچنین با اشاره به توانمندی ترانزیت ریلی کشور خصوصا در مسیر شرق خزر، بر ضرورت استمرار و افزایش حجم بارهای ترانزیتی روسی در این مسیر برای انتقال به بندرعباس تاکید کرد.
بررسی مسائل و مشکلات رانندگان کامیون در تردد به روسیه از قبیل لزوم ارائه تسهیلات برای دریافت ویزای فوری رانندگان، لزوم افزایش سقف پوشش تعهدات کارنه تیر در روسیه، لزوم رفع محدودیت وزن کامیون از دیگر موضوعاتی بود که افندیزاده پیرامون آن با همتای روس خود به تبادل نظر پرداخت.
در پایان دو طرف برای برگزاری چهاردهمین اجلاس همکاریهای جامع حمل و نقلی ایران و روسیه ظرف دو ماه آینده، تفاهم کردند.
انتهای پیام
نظرات