• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402072315564
  • خبرنگار : 71660

مجارستان شرط عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را تعیین کرد

مجارستان شرط عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را تعیین کرد

وزیر خارجه مجارستان هشدار داد، تا زمانی که کی‌یف به اقدامات تبعیض‌آمیز علیه قوم اقلیت مجارستانی در غرب اوکراین ادامه دهد، بوداپست از تلاش‌های آن برای پیوستن به اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان از اوکراین، کشور همسایه‌اش خواست تا تعدادی از قوانین محدودکننده علیه جامعه مجارستانی را لغو کند.

وی طی مصاحبه‌ای با ریانووستی موقعیت اوکراین را «غیرقابل توصیف» و شرایط را «برخلاف استانداردهای اروپایی» توصیف کرد.

وزیر خارجه مجارستان همچنین با اشاره به کاهش تعداد دروس به زبان مادری در مدارس مجارستانی در اوکراین ابراز تاسف کرد و گفت: تعداد دروس به زبان مادری در مدارس مجارستانی به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

پیتر سیارتو تصریح کرد: به همین دلیل هنگامی که صحبت از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌شود، مجارستان نمی‌تواند با چنین مسئله‌ای توافق کند. در واقع تا زمانی که کی‌یف حقوق اقلیت مجارستانی‌های غرب اوکراین را رعایت نکند، ما هم با عضویت او در اتحادیه اروپا موافقت نمی‌کنیم.

به گفته این دیپلمات، وضعیت «اسفناک» این اقلیت قومی در اوکراین از سال ۲۰۱۵ رو به وخامت بوده و کی‌یف و بوداپست از آن زمان تاکنون بر سر این مسئله درگیر هستند. سیارتو خاطر نشان کرد که مجارستان صرفا از اوکراین می‌خواهد تا حقوقی را که جامعه مجارستانی در هشت سال پیش داشتند، احیا شوند.

همچنین اواخر ماه گذشته میلادی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز هشدار داد، تا زمانی که حقوق مجارستانی‌های ساکن در منطقه ماوراءالنهر بازگردانده نشود، از اوکراین در صحنه‌های بین‌المللی حمایت نخواهد کرد.

سیارتو نیز پیشتر تاکید کرد: حدود ۱۵۰ هزار مجارستانی‌ قومی در اوکراین مدرن عمدتا در منطقه ماوراءالنهر زندگی می‌کنند. بوداپست متعهد شده تا تحت هیچ شرایطی این افراد را رها نکند. تا زمانی که قوانین کی‌یف مدارس مجارستانی زبان را تهدید کند، مجارستان از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یا ناتو حمایت نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha