• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402072214933
  • منبع : نمایندگی خوزستان

در گفت‌وگو با یک نویسنده مطرح شد؛

چرا هنوز و همیشه حافظ می‌خوانیم؟

چرا هنوز و همیشه حافظ می‌خوانیم؟
طراحی هوش مصنوعی از چهره حافظ

ایسنا/خوزستان یک نویسنده می‌گوید با گذشت قرن‌ها از روزگار حافظ و ظهور امواج مختلف فرهنگی و دگرگونی اجتماعی و تکنولوژیک جهان اما همچنان حافظ‌پژوهی در بین مجامع مختلف ادبی، فرهنگی و دانشگاهی جایگاه دارد.

رضا کیانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که اقشار مختلف جامعه به سمت فال حافظ می‌روند، گفت: تفکر حافظ با سستی، انزواطلبی، بی‌تفاوتی و سطحی‌نگری در تضاد است و ارتباط با جانمایه دیوان حافظ بر عمق نگاه‌ها به جامعه و مسؤولیت‌های اجتماعی انسان می‌افزاید.

وی عنوان کرد: جهان امروز و فردا برای رهایی از عقلانیت ابزاری، خرافات، انجماد فکری و اباحه‌گری نیاز به اشاعه جوهر ارزشمند تفکر خدامحور، روشنگر و آزاده حافظ دارد.

این نویسنده گفت: شعر حافظ را مبین مفاهیم والایی چون عشق آغشته به معرفت، آزادگی، وارستگی انسان و در عین حال هشدار به انسان‌ها می‌دانم و البته که بارقه‌های امید را نیز در وجود انسان زنده می‌کند.

کیانی با این بیان ‌که دیوان حافظ دارای ساختار قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی نیست، افزود: اما در وادی هنرهای نمایشی و سینمایی می‌توان آثاری خلق کرد که روح اندیشه متعالی حافظ در آنها دمیده شود.

چرا هنوز و همیشه حافظ می‌خوانیم؟

وی بیان کرد: برای ارج نهادن به این مهم باید محتوا و جلوه‌ها را در کنار نمادها و مفاهیم دیوان حافظ دقیق شناخت و سپس به گونه‌ای خلاق در تولید اثر بازتاب داد.

این نویسنده اظهار کرد: شعر حافظ حس مبارزه با رذیلت‌هایی چون دروغ، تزویر، ریاکاری، دنیاپرستی، ظلم، هم چنین شوق وصال به حق و جایگاه حقیقی و الهی (انسانیت) را در وجود انسان تقویت می‌کند.

کیانی معتقد است: آموزه‌ها در شعر حافظ منحصر به مرز خاص جغرافیایی و برهه زمانی مشخص نیست، بلکه آن‌ها را انسان‌شمول و جهان‌شمول باید دانست.

وی خاطرنشان کرد: برای درک شعر حافظ لازم است با مقتضیات دوران زندگی او، شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بعد از حمله مغول به ایران آشنا شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha