نخستین بار است که به ملاقات مردمی یک استاندار میروم؛ کنجکاو هستم که از نزدیک حل مشکلات مردم و نحوه برخورد یک استاندار با اقشار مختلف مردمی را ببینم، زیرا که تاکنون فقط از طریق اخبار و به صورت غیرمستقیم برگزاری ملاقاتهای مردمی را مخابره میکردیم و اکنون به صورت شفاف در جریان این ملاقاتها قرار میگیرم.
به گزارش ایسنا، ملاقات مردمی ساعت ۱۷ عصر شروع میشود و راس ساعت در محل استانداری حاضر هستم؛ به اتاق جلسه که میرسم، تعدادی از مسئولان را از راه و شهرسازی و راهداری گرفته تا جهادکشاورزی و منابع طبیعی و بانکهای مختلف میبینم که هر کدام پشت میزی نشسته و در انتظار شروع ملاقاتها هستند.
هنوز چند دقیقهای به زمان آمدن استاندار مانده و اغلب مراجعه کنندگان آن طور که به نظر میرسد، میخواهند با استاندار دیدار کنند و مشکلاتشان را مستقیما به او بگویند.
وقتی درباره جزئیات این ملاقات از مسئول این جلسه میپرسم، میگوید که از بین افرادی که در سامانه ارتباط مردمی ثبت نام کردهاند، تعداد ۲۰ نفر به صورت حضوری میآیند تا درباره مشکلات شان به استاندار بگویند و مسئولان اداره جاتی که به مشکلات آنها مربوط است، نیز اکنون در جلسه حاضر هستند تا به صورت همه جانبه به مسائل پرداخته و رفع شوند.
در گوشهای نشسته و به انتظار آمدن استاندار صبر میکنم؛ عابدین خرّم، چند دقیقه بعد میرسد. در همین حین گل از روی تعدادی ملاقات کننده میشکفد. وقتی استاندار در جای خود قرار میگیرد، ملاقات آغاز میشود.
تعدادی از افرادی که برای ملاقات آمدهاند، تولیدکننده هستند و مشکلات سرمایه در گردش دارند و تقاضای دریافت تسهیلات و یا تسهیل در بازپرداختها به بانکها را دارند که استاندار با صبر و حوصله تا انتهای صحبتهایشان، مشکلات آنها را شنیده و برای اینکه بیشتر در جریان امر قرار بگیرد، تعدادی سوال میپرسد و مسئولان و مدیران ارشد مربوطه را صدا میزند تا راهکارها را بررسی کنند.
پس از بیان تمامی جوانب نیز استاندار در نهایت بر روی کاغذ درخواست این تولیدکنندگان را نوشته و امضا میکند.
یکی از این تولیدکنندگان، مشکل سرمایه در گردش و دیگری درخواست تسهیلات برای توسعه فعالیت دارد؛ دو نفر از تولیدکنندگان نیز مشکل واگذاری زمین برای ساخت مسکن کارگران را دارند که با حضور مدیرکل راهداری و مدیرکل راه و شهرسازی و بیان موضوعات مربوطه مقرر شد تا به کمیسیون رفع تداخلات استان ارجاع داده شده و بررسی لازم انجام گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی در خلال گفتگو با این تولیدکنندگان تاکید میکند که اکنون و در این برهه تاریخی باید به تولیدکنندگان در راستای تسهیل فعالیتها و تداوم تولید در استان مان کمک کنیم.
وقتی سربرمیگردانم، بحثهای داغ ملاقات کنندگان را با مسئولان مختلف از جمله مدیرکل راهداری و مدیر شرکت پخش فراوردههای نفتی استان میبینم؛ گویی مشکل ترمیم آسفالت راه ۱۴ روستا و موضوع قطع یک جایگاه سی ان جی مطرح است؛ دو نفر به نیابت از روستانشینان شهرستان میانه برای پیگیری بهسازی راه آمدهاند و کاغذهای درخواست شان را پشت سر هم به مدیرکل راهداری نشان میدهند که در انتها مقرر میشود تا موضوع را با استاندار در میان بگذارند تا اعتباری برای احداث و بهسازی این راهها اختصاص یابد؛ موضوع جایگاه اما همچنان ادامه دارد و بحثهای بین ملاقات کننده و مسئول مربوطه طولانی است.
وقتی به آن سوی اتاق نگاه میکنم، پیرمرد عصا به دستی را میبینم که در گوشهای نشسته و میخواهد پیش استاندار بیاید؛ وقتی نوبتش فرا میرسد، با بدنی خمیده و عصا به دست و آرام به سمت استاندار حرکت میکند.خرّم که چشمش به او میافتد، به احترام سنش بلند شده و میگوید«یالله حاج آقا»؛ خرم مشغول امضای کاغذ دیگری است. وقتی کارش تمام میشود، رو برگردانده و از پیرمرد، حالش را میپرسد.
پیرمرد تشکرکنان با دستان لرزانش، کاغذ درخواستش را درآورده و به او نشان میدهد و همزمان نیز شروع به گفتن حرفهایش میکند؛ او در روستایی در ورزقان با ۶۰ خانوار زندگی میکند. روستایشان به خاطر اینکه جمعیتش به حد نصاب نرسیده، هنوز خانه بهداشت ندارد و او درخواست میکند تا حداقل یک کانکس تا زمان احداث خانه بهداشت به این روستا بدهند.
نماینده عالی دولت در استان در همان ابتدا دست پیرمرد را میگیرد تا بفشارد اما همزمان دست پیرمرد را بالا می برد تا ببوسد، اما پدر شهید مانع آن میشود. پیرمرد، به ادامه صحبتهایش میپردازد و اشک در چشمانش جمع می شود؛
استاندار قبل از اینکه صحبتهای پیرمرد تمام شود، فوری دستور تماس با فرماندار ورزقان را به معاون خود داده و فرماندار ورزقان را موظف به حل مشکل این روستا و استقرار فوری کانکس و ساخت خانه بهداشت میکند.
پیرمرد وقتی دستور استاندار را میشوند، میگوید: دورت بگردم. خدا تو را برای استان و ایرانمان نگه دارد.
زمان ملاقات اندکی طولانی میشود. در ابتدا قرار بود که ۲۰ نفر ملاقات کننده بیایند اما استقبال بیشتر بوده و این تعداد به ۲۵ نفر افزایش یافته است. مراجعه کنندگان مختلفی در حال صحبت با مدیران ارشد استان و استاندار هستند.
مراجعه کننده دیگر یک جوان جویای کار است. کاغذ درخواستش را به استاندار نشان میدهد. استاندار پس از مطالعه متن درخواستش، او را به اداره کار برای دریافت شغل معرفی میکند. حال نوبت پدر دیگری است که برای مشکل فرزند جوانش به پیش استاندار آمده است. گویا فرزندش مشکل تبدیل وضعیت استخدامی دارد و درخواست بررسی این شرایط را میکند. عابدین خرّم پس از شنیدن صحبتهایش، دستور پیگیری وضعیت این جوان را به اداره کل بازرسی استانداری میدهد.
حال تقریبا دو ساعت از زمان آغاز ملاقات مردمی گذشته و استاندار و مدیران استانی با ۲۵ نفر مراجعه کننده دیدار کردهاند و دیگر ملاقات کنندهای نمانده است.
تاکنون سعی کردیم تا گزارش کوتاهی از دیدار مردمی عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی با مردم ارائه شود تا افراد، بیشتر با روند این جریان آشنا شوند.
گفتنی است؛ سامانه تلفنی ۱۱۱ یکی از مجاری شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت است که همه مردم میتوانند پیشنهادها، انتقادها، شکایتها و درخواستهای خود از دستگاههای دولتی را با آن مطرح کنند.
این سامانه از ضریب نفوذ بالایی در دستگاههای اجرایی برخوردار است و با اصلاح رویکردهای خدمترسانی در راستای استقرار میز خدمت، گام مهمی را در تسهیل شرایط تعاملات و پاسخگویی صحیح متناسب با شأن مردم برداشته است.
سامانه ارتباطی ۱۱۱ با نظارت بر شیوه ارتباطات مردمی دستگاههای اجرایی، خلاءهای موجود را شناسایی کرده و در صورت تخطی سازمانهای ذیربط از چارچوب قانونی، نقش مطالبهگری از جانب مردم را ایفا کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
انتهای پیام
نظرات