• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۵:۵۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402071812541
  • خبرنگار : 71584

ضمن تشریح روند فعالیت «سامانه تصمیم» اعلام شد

بازگشت به زندگی مشترک ۲۰ درصدِ زوجینِ متقاضی «طلاق»/ ناآگاهی از مهارت‌های حل تعارض؛ مشکل عمده

بازگشت به زندگی مشترک ۲۰ درصدِ زوجینِ متقاضی «طلاق»/ ناآگاهی از مهارت‌های حل تعارض؛ مشکل عمده

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ هزار زوج طی ۶ ماهه اول سال جاری در سامانه «تصمیم» خبر داد و گفت: با ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در قالب سامانه تصمیم، در ۲۰.۳ درصد از این افراد سازش و بازگشت به زندگی مشترک گزارش شده است.

معصومه توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به منظور کاهش طلاق در قالب سامانه «تصمیم»، اظهار کرد: این مسئولیت از سال ۱۳۹۵ به سازمان بهزیستی داده شد تا در قالب ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی به منظور کاهش تعارضات زوجین و بازگشت به زندگی مشترک، این خدمات در شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰،۰۰۰ نفر ارائه شود.

وی درخصوص برنامه سازمان برای ارائه این خدمات در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر نیز توضیح داد: سازمان بهزیستی آمادگی کامل برای توسعه خدمات به شرط فراهم آمدن منابع لازم را دارد. در حال حاضر نیز از ظرفیت‌های دیگر سازمان بهزیستی در این شهرستان‌ها برای ارائه خدمات استفاده می شود.

مدیر کل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به روند فعالیت سامانه تصمیم و نحوه ارجاع متقاضیان طلاق توافقی به این سامانه اینطور توضیح داد: زوجین برای دریافت مشاوره در ابتدا باید به سایت زمان مراجعه کرده و بعد از انتخاب زمان مشاوره، واحد ارزیابی روانی و اجتماعی برای آنها مشخص می‌شود. در نهایت یک جلسه غربالگری روانی و اجتماعی با حضور تیمی متشکل از روانشناس، مددکار، مشاوره حقوقی و مذهبی برگزار و ارزیابی لازم انجام می‌شود. پس از آن به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند. پس از ارزیابی روانی و اجتماعی زوجین تصمیم می‌گیرند که ادامه فرآیند تخصصی مشاوره را در کدام مرکز انجام دهند. لازم به ذکر است که زوجین حداقل از چهار جلسه مشاوره‌ به مدت ۴۵ دقیقه بهره مند می شوند و در نهایت نتایج جلسات ثبت و به دفاتر پیشخوان ارسال می‌شود تا در اختیار قاضی پرونده قرار گیرد.

به گفته وی، طی سال گذشته حدود ۸۲۰ هزار جلسه مشاوره برای ۱۸۵ هزار زوجِ متقاضی طلاق ارائه شد که در این بین، بالغ بر ۲۱،۷درصد زوجینِ متقاضی طلاق به مرحله سازش رسیده و به زندگی زناشویی بازگشته‌اند.

توکلی همچنین اعلام کرد که طی ۶ ماهه اول سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار زوج وارد سامانه تصمیم شدند و برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی ثبت‌نام کردند که تاکنون بالغ بر ۳۳۰ هزار جلسه مشاوره و خدمات روانشناسی برای آنها برگزار شده و نرخ سازش ۲۰.۳ درصد گزارش شده است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه جلسه اول خدمات مشاوره و روانشناسی در قالب سامانه تصمیم به صورت رایگان برای زوجین برگزار می‌شود، گفت: طی سال گذشته ۱۸۵ هزار جلسه رایگانِ غربالگری زوجین ارائه شد و از سوی دیگر برای بالغ بر ۱۰ درصد مراجعان که فاقد بضاعت مالی جهت پرداخت هزینه‌های جلسات مشاوره طلاق بوده‌اند، چهار جلسه مشاوره به صورت رایگان ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان یارانه از سوی بهزیستی برای جلسات غربالگری و مشاوره زوجینِ نیازمند، هزینه شده است.

توکلی در پاسخ به این سوال که عمده مشکلات زوجینِ متقاضی طلاق مربوط به چه مشکلاتی است؟، گفت: مهارت‌های ناکافی زوجین در برقراری تعامل مناسب با همسر و عدم آگاهی از مهارت‌های حل تعارض، از عمده مشکلات زوجین محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha