• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402071812074
  • خبرنگار : 50160

معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور:

گونه ارس یکی از گونه‌های نیازمند حمایت است

گونه ارس یکی از گونه‌های نیازمند حمایت است

ایسنا/زنجان معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طبیعت و عرصه‌های کشور یک ثروت ملی به شمار می‌روند و عموم مردم در قبال آن وظیفه دارند.

مهرداد اکبریان صبح امروز (۱۸ مهرماه) در حاشیه بازدید از پروژه مبارزه مکانیکی با گیاه انگلی "ارس‌ واش" در جنگل‌های طارم و بخش‌هایی از محدوده جنگل‌های استان گیلان، تشریح کرد: حفاظت از درختان و عرصه‌ها اقدامی بسیار مهم، دشوار و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: طبیعت و عرصه‌های کشور یک ثروت ملی به شمار می‌روند و وظیفه حفاظت از عرصه‌ها برای سازمان منابع‌طبیعی به تنهایی کار دشواری است و عموم مردم در قبال آن وظیفه دارند.

اکبریان با بیان اینکه اقداماتی که برای حفاظت و ارتقا صورت می‌گیرد باید همگام با طبیعت باشد، افزود: سعی بر این است که تا حدامکان از مواد شیمیایی استفاده نشود و ترکیبات زیستی را جایگزین آن کنیم. استفاده از ترکیبات زیستی تاثیر مطلوب‌تری دارد.

این مسئول با اشاره به پروژه مبارزه مکانیکی با گیاه انگلی "ارس واش"، گفت: آلودگی و آفات در یک منطقه نمی‌مانند و به مناطق دیگر نیز سرایت می‌کنند؛ در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر پاک‌سازی آلودگی در مناطقی که از آنها بازدید شد، صورت گرفت و اقدامات مختص به این موضوع نیز آغاز شد.

در ادامه معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اضافه کرد: مبارزه با گیاه انگلی ارس واش در مناطق جیش‌آباد از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. اقدامات در این راستا هر ساله بازنگری می‌شوند و پایان پروژه تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود.

مسعود رسولی با بیان اینکه برای به‌سازی و رفع آسیب‌های جنگل‌ها حائز اهمیت است، متذکر شد: گونه ارس یکی از گونه‌های نیازمند حمایت است که شیب تند منطقه و فرسایش شدید، حفاظت و حمایت از گونه ارس را تبدیل به امری اجتناب‌ناپذیر کرده است.

همچنین رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با اشاره به اینکه شهرستان طارم دارای ۳۴ هزار هکتار جنگل است، عنوان کرد: اغلب‌ این جنگل‌ها انبوهی از درختان ارس هستند که با آفت ارس واش مواجه شدند.

رضا احمدی گفت: در سال‌های‌ اخیر با پایش‌هایی که انجام شده اعتباراتی برای هرس و نابودی آفات این جنگل‌ها تخصیص داده شده و اقدامات صورت گرفته نتیجه‌بخش بوده و پایان این پروژه نیز نزدیک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha