• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402071711562
  • خبرنگار : 71516

نظر تحلیلگران صهیونیست درباره عملیات طوفان الاقصی

نظر تحلیلگران صهیونیست درباره عملیات طوفان الاقصی

تحلیلگران صهیونیست در رسانه‌های عبری به بررسی عملیات طوفان الاقصی که از روز شنبه توسط حماس علیه رژیم صهیونیستی آغاز و به کشته شدن ۱۰۰۰ صهیونیست منجر شده است، پرداختند و برخی این عملیات را کاملا برنامه‌ریزی شده از قبل دانستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، گیورا ایلاند، ژنرال عضو ذخیره ارتش و رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به تحلیل عملیات طوفان الاقصی پرداخت و گفت: زمانی که دولت اسرائیل می‌گوید جنگی وجود دارد پس باید تعریف این جنگ اینگونه باشد که جنگ کنونی علیه دولت غزه است. زمانی که در جنگ در مقابل دولت غزه هستی که به دولت اسرائیل حمله کرده است تنها کاری که باید بکنی این است که طبق چیزی که اقتضای جنگ است برخورد کنی. باید غزه را از منابع انرژی مثل سوخت و برق، آب و غذا و هر چیز دیگری محروم کنی. چراکه نباید به دولتی خدمات بدهی که به تو حمله می‌کند. باید کاملا دقیق هدف قرار دهی. همان کاری که اسرائیل اکنون می‌کند.

ایالا حسون، تحلیگر شبکه کان۱۱ نیز گفت: مردم در خانه‌هایشان از ترس نشسته‌اند و نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد. اطلاعات بسیار نادرستی وجود دارد. ارتش باید از اسرائیل دفاع کند.

ایلاند گفت: آنچه اینجا اتفاق می‌افتد فروپاشی سه دستگاه است. دستگاه اطلاعاتی که نتوانست این حادثه را پیش بینی کند. دستگاه عملیاتی که باید از غلاف غزه دفاع می‌کرد و باید مانع هرگونه حمله‌ای می‌شد؛ اما در حقیقت آنطور که باید عمل نکرد. در نتیجه عاملان حمله توانستند خودروهایشان را به سمت اهدافشان ببرند. مشخص شد که شهروندان هیچ دستوری دریافت نکرده‌اند. در واقع اداره حوادث در سطح مطلوب نبود.

عوزی رابی، رئیس مرکز پژوهش‌های خاورمیانه موشه دیان در دانشگاه تل‌آویو گفت: در یک سال اخیر بارها تحلیل‌ها و گزارش‌هایی را شنیدیم که نشان می‌داد حماس به دنبال افزایش تنش نیست. چندین بار این تحلیل‌ها را شنیدیم. این تفاهم‌ها را . اما در حقیقت درست نبودند. باید این مساله را درک کنیم که اسرائیل نمی‌داند حماس کیست. اتفاقی که افتاده این مساله را ثابت می‌کند.

گیورا ایلاند گفت: دیواری که با غزه داریم به نظر می‌رسد مانع است. ما دیواری با لبنان، بلندی‌های جولان و در غور اردن نیز داریم. همچنین دیوار امنیتی در اطراف کرانه باختری داریم. باید بدانیم که این اتفاق می‌تواند بسیاری از بازیگران را تشویق کند حتی اگر از مقامات ارشد به آن‌ها دستور داده نشود ممکن است دیوار را منهدم کنند و وارد یک شهرک شوند. این یک مساله ساده است. می‌توانیم شاهد چنین مساله‌ای باشیم.

المور بوکر، خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: من با یک افسر ارشد درباره افراد مسلحی که وارد اینجا شدند، صحبت کردم. او گفت که این حادثه برنامه ریزی شده بود به صورت کامل و دقیق و با تمام جزئیات. از جمله تصاویر هوایی که افراد مسلح با خود داشتند. این تصاویر نشان می‌دهد که آن‌ها به خوبی می‌دانند کجا می‌روند.

آوی یسخاروف، تحلیلگر امور فلسطین در روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: به نظر من این دستاورد بی‌سابقه‌ای برای حماس است. شاید این دستاورد نظامی با اهمیت‌ترین دستاورد حماس از زمان تأسیس باشد. شاید این حادثه از نظر اهمیت از حوادث ۱۱ سپتامبر در نیویورک مهم‌تر باشد. به دنبال این حمله اسرائیل حمله دردناکی را به حماس انجام خواهد داد که ممکن است باعث شود حماس از کار خود پشیمان شود و برای معامله بزرگ تبادل اسرا تلاش کند.

ژنرال امیر آویوی، گفت: حماس یک معضل استراتژیک بزرگ است. نه فقط به خاطر این عملیات که یک جنگ محسوب می‌شود که از زمان جنگ اکتبر شاهد آن نبوده‌ایم. این جنگ بر تمام منطقه تأثیر می‌گذارد. تمام خاورمیانه منتظر این هستند که ببینند این جنگ تمام می‌شود؟ و حماس هنوز پابرجاست یا خیر. مساله مهم این است. تعداد کشته شدگان در آنجا مهم نیست و تعداد ساختمان‌هایی که منهدم می‌شود یا تعداد موشک‌هایی که در آنجا با آن مقابله می‌کنیم مهم نیست. تنها یک سوال وجود دارد و آن اینکه حماس روی پاهایش خواهد ایستاد یا خیر؟

کوبی مروم، ژنرال بخش ذخیره ارتش و فرمانده سابق یگان ۱۳ و تیپ جولانی گفت: پایداری در مقابل این چالش بدون وحدت و همبستگی ممکن نیست. این چالشی برای هر کدام از ما و برای رهبران است. موضوع مهم ایجاد دولت فوق‌العاده است. چنین دولتی مردم آن را تأیید می‌کنند و اینگونه می‌توانیم در مقابل چالش‌های خطرناک بایستیم.

ژنرال آموس گلعاد، رئیس سابق واحد پژوهش در دستگاه اطلاعات نظامی گفت: باید کودتای قضایی را متوقف کرد. من به عنوان یک سیاستمدار این را نمی‌گویم. به عنوان یک متخصص این را می‌گویم. عاقلانه نیست که یک دولت ضعیف باقی بماند و ارتش ضعیف شود. تمام قدرت ما اینگونه به خاطر تصمیماتمان ضعیف می‌شود. باید این را متوقف کنیم و دولت فوق‌العاده تشکیل دهیم. اگر به دنبال حل ریشه‌ای برای حماس هستیم باید به تأیید استراتژیک دست یابیم. چگونه می‌توان کودتا را به اتفاقات کنونی ربط داد؟ مطمئنا به هم ربط دارند. ارتش و قدرت بازدارندگی ما ضعیف شده است. به نظر می‌رسد آن‌ها از مدتی طولانی درحال برنامه ریزی بوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha