• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402071610812
  • خبرنگار : 30057

استعدادهای مناطق محروم و مسائل مبتلابه کشور در رادار بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند

استعدادهای مناطق محروم و مسائل مبتلابه کشور در رادار بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: ارتباط اصلی بنیاد با دانشگاه‌ها در قالب حمایت‌ها از اساتید برای حل مسائل مبتلابه کشور تعریف می‌شود که این مسائل ممکن است مساله‌های حال حاضر یا مسائل آینده کشور باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید سلمان سیدافقهی درباره برنامه‌های پیش‌رو و جدید بنیاد ملی نخبگان، گفت: تیمی که جدیداً در بنیاد ملی نخبگان مستقر شده‌اند، سابقه بیش از ۲۰ سال کار نخبگانی دارند و به همین خاطر برنامه‌ها و اهداف مشخص و معینی را در راستای هدایت و شناسایی استعدادهای‌برتر و نخبگان در حوزه‌های مختلف دنبال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ما دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: هدف اول «افزایش عدالت توزیعی در شناسایی و هدایت نخبگان» و هدف دوم «مردمی‌سازی تربیت نخبگان» است و شاید بتوان گفت ابزار هدف اول، هدف دوم است. ما استعدادهای بسیار زیادی را در نقاط مختلف کشور و مناطق محروم داریم که هیچ‌گاه در رادار بنیاد ملی نخبگان نبوده و همچنان هم نیستند!

سیدافقهی ادامه داد: علت اصلی این موضوع، محدودیت منابع بنیاد ملی نخبگان و همچنین ضعف برخی ساختارهای دولتی است. امروز آموزش و پرورش در شهرهای دوردست و روستاهای دورافتاده کلاس‌هایی را برگزار می‌کند که از همه پایه‌ها در این کلاس‌ها وجود دارند! و معلم مربوطه به تنهایی در همه پایه‌ها آموزش می‌دهد که با این نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی، شما قادر نخواهید بود که نخبه‌ای را آموزش دهید و تربیت کنید.

ضرورت ورود طرح «شهاب» به لایه «هدایت»

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: طرح «شهاب» از سال ۱۳۹۳ با هدف شناسایی استعدادهای برتر اجرا می‌شود، اما عمدتاً این طرح به دلیل مشغله‌های وزارت آموزش و پرورش، به شناسایی، محدود شده و هیچ‌گاه وارد لایه هدایت نشده است و به همین دلیل در این نقطه بنیاد ملی نخبگان مسؤولیت بیشتری دارد.

سیدافقهی گفت:‌ امروز آموزش و پرورش بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز را مدیریت می‌کند که انرژی بسیار زیادی را از آموزش و پرورش می‌گیرد،لذا برنامه اول ما در بنیاد ملی نخبگان این است که عمومیت‌بخشی به جریان شناسایی نخبگان بدهیم. در طرح شهاب بنیاد ملی نخبگان، ۱۰۰۰ کانون تربیتی نخبه‌پرور مردمی و مجموعه‌های مدارس و نخبه‌یارها و کسانی که براساس انگیزه‌های شخصی خود حاضر به وقت‌گذاشتن برای نخبگان کشور هستند، سه رأس یک مثلث شدند که قرار است این برنامه‌ها را تا پایان سال جاری به فعلیت برسانند.

«میزان»؛ مبنای عمل شکل‌دهی کانون‌های مردمی

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد:‌ امروز آن چیزی که ثمره ۲۷ سال کار نخبگانی بوده در قالب کتابی با نام «میزان» منتشر شده است که باید مبنای عمل برای شکل‌دهی کانون‌های مردمی و هدایت و راه‌اندازی و تربیت و توانمندسازی این کانون‌ها قرار بگیرد تا نخبگان در مناطق محروم تربیت شوند.

وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در فضای دانشجویی، گفت: مساله اصلی در فضای دانشجویی استادمحوری و مساله‌محوری است که دو شاخص کلی است. این دو شاخص در هسته‌های استادمحور مساله‌محور جمع شده است؛ یعنی اگر بخواهیم با دانشگاه‌ها ارتباطی برقرار کنیم، این ارتباط در قالب حمایت‌هایی که از اساتید انجام می‌دهیم، برای حل مسائل مبتلابه کشور تعریف می‌شود که این مسائل ممکن است مساله‌های حال حاضر کشور یا مسائل آینده کشور باشد.

اساتید را مخاطب خود در بنیاد ملی نخبگان قرار می‌دهیم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: ما اساتید را مخاطب خود در بنیاد ملی نخبگان قرار می‌دهیم، به این‌دلیل که کسی که در بستر دانشگاه‌ها شاگردپروری می‌کند، استاد است و بنابراین تقویت استاد به معنای تقویت نهاد دانشگاه و تقویت نهاد دانشگاه به معنای افزایش بضاعت دانشگاه‌ها در راستای حل مسائل کشور است و این همان چیزی است که همه ما از دانشگاه‌ها انتظار داریم.

سیدافقهی تصریح کرد:‌ بنیاد ملی نخبگان قرار است در برنامه‌های پیش‌رو، یک سیر نخبگی را برای دانشجویان ذیل یک استاد تعریف کند و آنها به مرور در سال‌های اول کارشناسی، توانمندی‌هایی علاوه بر دوره‌های معمول آکادمیکی که تدریس می‌شود را کسب کنند و زمانی که وارد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری می‌شوند، برای حل مسائل جدی‌تر آماده باشند.

خلق مجموعه‌های نوپا از دل تیم‌ها و هسته‌های استادمحور

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: از دل تیم‌ها و هسته‌هایی که حول اساتید شکل می‌گیرد، مجموعه‌های نوپا، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و مجموعه‌های دیگر خلق خواهد شد؛ ما باید ارتباطی بین اساتید و مساله‌های جاری کشور تعریف کنیم که این ارتباط با تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورزی که با افراد مجرب و دستگاه‌های مختلف، جلسات متکثری را برگزار می‌کنند و نیازها را در لایه اندیشه‌ورزی، لایه حکمرانی و سیاستگذاری و طراحی و حتی در لایه وارد شدن در حوزه ساخت محصولات و فناوری‌ها استخراج می‌کنند، شکل می‌گیرد.

اصلاح آیین‌نامه ارتقای اساتید

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی یادآور شد: اگر ایده‌های قابل طرح در فن‌بازارها عرضه شده و افرادی در این ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند، یک مسیر ثانویه از پایین به بالا شکل می‌گیرد. بنیاد ملی نخبگان با وزارت علوم، همکاری لازم را خواهد داشت و در همین راستا جلساتی برگزار شده است؛ یکی از اقدامات کلیدی در همین راستا «اصلاح آیین‌نامه ارتقای اساتید» است که استاد مابه‌ازای مشارکت خود در حل مسائل کشور، ارتقاء پیدا کند! و این انگیزش استاد را دوچندان کرده و استاد دیگر به دنبال مقالات ISI که گاهی با هدف حل مسائل و نظام مسائل خارج از ایران است،‌ نخواهد رفت و اگر مقاله یا تولید علمی نیز در کشور صورت می‌گیرد، علم نافعی است که نیازی از کشور را حل خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha