• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402071610802
  • خبرنگار : 50037

نقش مؤثر آبخیزداری در کمک به تولید و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی

نقش مؤثر آبخیزداری در کمک به تولید و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اعلام کرد: بحث آبخیزداری نقش مؤثری در کمک به تولید آب و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی دارد.

اسفندیار خزائی یکشنبه ۱۶ مهر در حاشیه افتتاح دو پروژه بند آبخیزداری در مراتع سنگ‌سفید شهرستان بهار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری ۲۷۰ مترمکعب کنترل سیلاب و ۸۱ مترمکعب نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی و دو تن کنترل فرسایش خاک و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش علوفه‌ای را در سطح  مراتع  دربرخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی و پیش‌بینی بارش‌های بیش از نرمال، بازدید از حوزه‌های آبخیزداری در بحث کنترل سیلاب‌ها در شهرستان بهار انجام شد تا اگر رسوباتی در حوزه‌های آبخیزداری وجود دارد تخلیه شود و آمادگی لازم برای کنترل سیلاب‌ها و بحران شهرستان در بارندگی‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث آبخیزداری نقش مؤثری در کمک به تولید آب و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی دارد، خاطرنشان کرد: به جای اینکه آب در مسیر خود موجب حمل سنگ و رسوبات و مشکلاتی در رابطه با سیل در زمان بارش شود با عملیات آبخیزداری می‌توان حرکت آب را کندتر کرده و در بازه‌های خطرناک رودخانه حداقل دبی و در کنار آن تغذیه به سفرهای زیرزمینی صورت گیرد.

خزائی با اشاره به دو بند آبخیزداری افتتاح شده امروز در مراتع سنگ سفید گفت: این دو بند آبخیزداری با اعتباری افزون بر دو میلیارد تومان احداث شده و به بهره برداری رسید.

فرماندار شهرستان بهار هم در حاشیه افتتاح این دو بند آبخیزداری تصریح کرد: این پروژه در پهنه ۴۵۰۰ هکتار در مراتع سنگ سفید شهرستان با هدف محرومیت‌زادایی و نیز آبخیزداری و مهار بحران و نفوذ آب در مناطق مختلف برای استفاده از منابع آب افتتاح شد.

مجتبی‌فیض اللهی افزود: حجم ذخیره آب در پشت این دو بند آبخیزداری ۱۳۰۰ مترمکعب است.

فرماندار  بهار در  حاشیه بهره‌برداری از پروژه آسفالت روستای آب باریک شهرستان نیز بیان کرد: در راستای اهداف محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم برنامه محرومیت‌زدایی و ایجاد عدالت در مناطق محروم در دستور کار قرار گرفته و در همین رابطه بحث اصلاح راه‌ها و نیز تأمین آب و برنامه‌های مختلف عمرانی را در سطح روستاهای شهرستان در دستور کار داریم.

فیض‌اللهی با اشاره به پروژه افتتاح شده امروز آسفالت روستای آب باریک تصریح کرد: در این رابطه ۱۲۰۰ متر جدول‌گذاری و ۴۰۰ تن آسفالت‌ریزی انجام شده است ضمن اینکه در زمینه تأمین آب آنها نیز برنامه لایروبی قنوات و ایجاد مخازن برای منطقه و آبرسانی برای آنها را در دستور کار داشتیم.

وی بیان کرد: علاوه بر آن برنامه صدور پروانه و متمرکز کردن اقدامات عمرانی روستا در دستور کار بوده و تلاش است برنامه‌های مختلفی را نیز در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی  این روستا در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha