• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402071610720
  • خبرنگار : 71588

واکاوی دلایل ریشه‌ای و استراتژیک عملیات «طوفان الاقصی»

واکاوی دلایل ریشه‌ای و استراتژیک عملیات «طوفان الاقصی»

دلایل ریشه‌ای و انگیزه‌های اصلی حملات مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی طی عملیات «طوفان الاقصی» با توجه به زمان‌بندی حساس آن، می‌تواند دلایل ریشه‌ای و راهبردی مختلفی از جمله نمایش قدرت در برابر صهیونیست‌ها، مقاومت علیه سرکوب رژیم صهیونیستی و به چالش کشیدن توان نظامی آن و همچنین جلب توجه جامعه جهانی به مسئله مهم فلسطین داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سایت النشره در یادداشتی درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی نوشت: در بحبوحه تشدید تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، ترس و نگرانی به ارتش رژیم صهیونیستی چیره شده است، به ویژه اینکه به صورت غیرمنتظره شوکی در اراضی اشغالی شکل گرفت. در همین راستا محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های القسام در جریان سخنرانی‌ شنبه از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد و اعلام کرد: «ما تصمیم گرفتیم مانع تجاوزارت رژیم صهیونیستی شویم».

الضیف تاکید کرد: «در نخستین حمله عملیات طوفان الاقصی بیش از ۵ هزار موشک به پایگاه‌های دشمن، فرودگاه و پادگان نظامی آن اصابت کرد و هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر از امروز پایان می‌یابد.»

پیشتر ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز حملات و هدف قرار دادن مواضع جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نوار غزه خبر داده بود.

دلایل ریشه‌ای و انگیزه‌های اصلی حملات موشکی جنبش حماس نیازمند بررسی در زمینه گسترده‌تر درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین است؛ مردم فلسطین، به ویژه در غزه، بار مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را طی دهه‌ها به دوش کشیده‌اند؛ بنابراین محاصره‌ای که توسط رژیم صهیونیستی تحمیل شد، رفت و آمد افراد و انتقال کالاها را به شدت محدود کرد و منجر به نرخ بالای بیکاری و فقر و محدود شدن دستیابی به خدمات اساسی شد.

علاوه بر محاصره مداوم، فلسطینیان با اخراج اجباری، تصرف اراضی و توسعه شهرک‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی نیز مواجه شده‌اند. طبیعتاً این اقدامات خشم و احساس ناامیدی را در میان فلسطینی‌ها ایجاد کرد که زمینه مساعدی را برای آنچه امروز رخ داد، ایجاد کرد، البته علاوه بر موارد فوق انگیزه‌های سیاسی داخلی و منطقه‌ای نیز در سایه تنش‌های منطقه‌ای وجود دارد.

به رغم اینکه رژیم صهیونیستی اغلب در درگیری، متجاوز است، اما تشدید حملات موشکی جنبش حماس می‌تواند چند محاسبه استراتژیک داشته باشد؛ نخست اینکه می‌توان آن را نمایش قدرت و مقاومت علیه سرکوب رژیم صهیونیستی دانست که حمایت فلسطینیان و جهان عرب را به طور گسترده‌تر، با سوق دادن اعراب اراضی اشغالی به سمت عادی‌سازی روابط با منطقه عربی خلیج فارس، در سایه ترس از عادی‌سازی، گرد هم می‌آورد. دوم، هدف جنبش حماس با هدف قرار دادن شهرهای صهیونیستی، نشان دادن توانایی خود در حمله به عمق خاک اراضی اشغالی، به چالش کشیدن تصویر غالب از پایداری اسرائیل و تغییر قواعد بازی است.

علاوه بر این، دلیل اقدام نظامی جنبش حماس ممکن است تلاش حماس برای مهار گرایش اعراب به عادی‌سازی و باز نگه داشتن مسأله مردم فلسطین در سطوح عربی و بین‌المللی باشد تا توجه و همدردی جوامع عربی و بین‌المللی را جلب کند. علاوه بر این، حملات موشکی بار دیگر جهان را وادار خواهد کرد که بر تداوم نگاه به درد و رنج فلسطینیان و نیاز به ارائه راه حل‌های سیاسی تمرکز کند. در این زمینه، زمان حملات امری بسیار مهم است، زیرا همزمان با رخدادها و تحولات مهم در منطقه است که می‌تواند توجه جهانی را به خود جلب کند که اخیراً بر جنگ روسیه و اوکراین در سراسر جهان، به ویژه در منطقه متمرکز شده است.

در این زمینه، اگرچه رژیم صهیونیستی اغلب ابتکار عمل نظامی را به دست می‌گرفت، اما اقداماتش مبتنی بر این ادعا بود که باید با تشدید محاصره نوار غزه، از صهیونیست‌ها در برابر حملات موشکی و سایر تهدیدات امنیتی محافظت کند.

طبق استدلال منتقدان، استفاده بیش از حد رژیم صهیونیستی از زور و افزایش شمار قربانیان غیرنظامی ادعای آن برای دفاع از خود را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha