• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402071610465
  • منبع : پایگاه‌های خبری

رئیس انجمن آموزش عالی ایران تأکید کرد:

توازن در پذیرش دانشجو با تشکیل سازمان ملی سنجش

توازن در پذیرش دانشجو با تشکیل سازمان ملی سنجش

رئیس انجمن آموزش عالی ایران با بیان برخی اشکالات در نظام پذیرش دانشگاه‌ها گفت: با ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور که رئیس جمهور در روز دهم مهر ماده واحد تشکیل آن را ابلاغ کرد، پذیرش دانشجو متوازن شده و با مافیای کنکور مقابله خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در نامه ای ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» را که بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.
بر اساس این مصوبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رییس جمهور تشکیل خواهد شد.
دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران، با تاکید بر ضرورت انتشار اسناد پشتیبان و تحقیقات انجام شده در مورد این مصوبه اظهار داشت: تصور کلان این است که اشکالاتی در روند سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد که بخشی از آن به سازمان سنجش آموزش کشور و بخشی به نهادهای دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش مربوط است.
استاد تمام گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران با اشاره به وجود مافیای کنکور و ابهامات در مورد روند پذیرش دانشجو افزود: امروز توزیع متوازن در سطح کشور در روند پذیرش دانشجو نداریم و پذیرش در رشته‌های مختلف به شکل متناسب صورت نمی‌گیرد، باید دید آیا با این مصوبه و تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور این امر رخ خواهد داد یا خیر. البته همه اشکالات هم به سازمان سنجش مربوط نیست.
وی ادامه داد: روند پذیرش در دانشگاه‌های تراز اول دنیا به شکل پذیرش یکپارچه و واحد مانند ایران نیست و خود دانشگاه‌ها سازوکار علمی و مشخصی دارند که دانشجو بر اساس آن پذیرش می‌شود و نظام‌های آموزشی فقط گواهینامه می‌دهند و سطح دانش‌آموز را در دبیرستان می‌سنجند.
کارشناس رشته برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور حلقه ارتباطی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ آزاد، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است که باید دید با حذف این حلقه ارتباطی فعالیت این نهادها چطور خواهد بود. البته موضوع نظارت مجلس شورای اسلامی بر نهادی مانند سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کشور نیز مطرح است.
وی تاکید کرد: البته ممکن است با تشکیل این سازمان و تضمین نظارت، ارزیابی و کیفیت اعتبارسنجی‌ها با امکان تفویض اختیارات بیشتر، بخشی از چالش‌های سازمان سنجش حل شود و بتواند از نفوذ مافیای کنکور جلوگیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha