• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071207707
  • خبرنگار : 50570

به بهانه راهیابی نمایش «جیک و پوک» به یک جشنواره بین‌المللی؛

جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به تئاتر کشور هویت می‌بخشد

جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به تئاتر کشور هویت می‌بخشد

ایسنا/خراسان رضوی نمایش «جیک و پوک» در بخش صحنه‌ای آزاد به نویسندگی به نویسندگی و کارگردانی شاپور ترکمنی سرابی به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی راه یافت.

شاپور ترکمنی سرابی، کارگردان نمایش جیک و پوک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی وظیفه هر تئاتری است و جامعه تئاتری کشور بدون حمایت و حضور جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معنا ندارد.

وی در خصوص داستان و موضوع نمایش جیک و پوک اضافه کرد: این نمایش روایتگر داستان پهلوانی دو شخصیت است که از فرهنگ پهلوانی، جوانمردی و غیرت برخوردارند. جیک و پوک ماجرای پهلوان به همراه شاگردش حیدر است که در گذر زمان با رخ دادن وقایعی هر دو عاشق یک نفر می‌شوند.

ترکمنی سرابی ادامه داد: در این بین پهلوان از این عشق می‌گذرد و شاگرد خود حیدر را که عاشق است، داماد می‌کند و با وقوع جنگ ایران و عراق و حضور حیدر در جنگ و شهادتش، پهلوان راه او را ادامه می‌دهد. امروزه نسل جوان پهلوانان را گم کرده‌اند و هیچ شناختی نسبت به آن‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه در کلیت نمایش جیک و پوک به بازی ترنا پرداخته شده است، گفت: در کلیت نمایش به بازی ترنا که مربوط به مشهد و خراسان است اشاره شده است. قدمت ترنا بازی به‌ زمان پادشاهی خسرو پرویز باز می‌گردد و با ورود اسلام فرهنگ این بازی متبلور شده است. در ماه مبارک رمضان این مراسم در قهوه‌خانه‌ها برگزار می‌شد و اتفاق‌های خوشایندی مانند آشتی دادن آدم‌ها، گلریزان و ... در ادامه آن رخ می‌داد.

کارگردان نمایش جیک و پوک ادامه داد: در این نمایش سعی کردم که به بازی ترنا به عنوان یک فرهنگ اصیل بپردازم و در طول نمایش شاهد تقابلی میان ترنا بازی و بازی مافیا که بازی بی‌محتوا و برخاسته از دروغ است، هستیم.

وی افزود: ایده نوشتن این نمایش را مدیون دوست قدیمی خودم آقای محسن رفیعی و آقای اعلم هستم و این بزرگواران لطف کردند و متن این نمایشنامه را به من سپردند. در خصوص کلیت نمایش سعی کردم تا نمایش و قصه را در قالب بازی ترنا اجرا کنم و خوشبختانه استقبال دوستان از نمایش‌نامه بسیار خوب بوده است.

ترکمنی سرابی در خصوص حضور نمایش جیک و پوک در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی وسنتی گفت: سابقه حضور من در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به سال‌های پیش باز می‌گردد؛ زمانی که در چهارمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش نمایش‌نامه‌نویسی به اصرار همسرم شرکت کردم و از بین ۷۰۰ اثر ۱۱ نمایش برای بازبینی برگزیده شدند که نمایش جیک و پوک در این بین توانست به جشنواره راه پیدا کند.

کارگردان نمایش جیک و پوک ادامه داد: امسال تصمیم داشتم تا نمایش جیک و پوک را در بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش صحنه‌ای آماده اجرا کنم و با همکاری دوستان توانستیم این نمایش را از میان ۶۰۰ اثر در بخش‌های مختلف که به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی راه پیدا کرده بودند، آماده اجرا کنیم. در بخش صحنه‌ای ۱۱۲ اثر انتخاب شدند که ۹ اثر از خراسان رضوی بودند و در مجموع در بخش بازبینی ۱۷ اثر برگزیده شد که ۲ اثر از خراسان رضوی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و نمایش «آخرین بازی» به کارگردانی علی آزادنیا و نوشته هوشنگ جاوید به عنوان اولین اثر از خراسان رضوی و نمایش «جیک و پوک» انتخاب شدند که از این مسئله بسیار خرسندم.

جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی باعث شکوفایی فرهنگ‌های اصیل جامعه می‌شود

وی با اشاره به اهمیت جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار کرد: یکی از موارد حائز اهمیت جشنواره نمایش‌هایی آیینی و سنتی آشنایی ما با فرهنگ، سنت و آیین جامعه بوده که در طول تاریخ به دست آمده است؛ چراکه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی این فرهنگ را شکوفا و زنده نگه می‌دارد و به عقیده من شرکت در این جشنواره وظیفه هر تئاتری است که برای این آیین و باور که ریشه در مردم دارد تلاش کند. جامعه تئاتری کشور بدون حضور و حمایت جشنواره نمایش‌های آیینی وسنتی معنا ندارد.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی جشنواره‌ای زنده و پویا است

ترکمنی سرابی ادامه داد: خوشبختانه استقبال جوانان از این جشنواره بسیار خوب است و از میان ۹ اثری که از خراسان رضوی به جشنواره راه یافته بودند نمایش‌ها بیشتر کار نسل جوان بودند. البته ۱۳ اثر دیگر در بخش‌های مختلف که از خراسان رضوی به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند نشان دهنده اهمیت این جشنواره است. بخش‌های قصه‌خوانی، معرکه‌گیری، تعزیه، نمایش‌های صحنه‌ای و ... همه به معنای زنده بودن جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است.

کارگردان نمایش جیک و پوک درخصوص زمان بازبینی آثار و داوری جشنواره تصریح کرد: امسال برگزاری بخش صحنه‌ای در گرگان و خارج از محدوده تهران برگزار می‌شود که ابتکار بسیار ارزشمند و بها دادن به شهرستان‌ها اتفاق مثبتی است که رقم خورده. این جشنواره از هفتم مهرماه در گرگان آغاز شده است.

وی با اشاره به بازبینی دقیق آثار از سوی هیات داوران جشنواره اظهار کرد: برگزیدگان جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در هر بخش به جشنواره فجر راه پیدا می‌کنند که در بخش صحنه‌ای و ویژه  ۲ اثر برگزیده در جشنواره فجر شرکت می‌کنند. هیات داوران نیز به عقیده من باید بسیار موشکافانه و دقیق آثار را بازبینی کنند و در نهایت اثری که درخور جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است را انتخاب کنند.

ترکمنی سرابی با بیان اینکه پرداخت به بازی ترنا در قالب نمایشی نقطه قوت نمایش جیک و پوک است، عنوان کرد: بازی ترنا ریشه در فرهنگ، آیین و سنت ما دارد و پرداختن به آن از نقاط قوت نمایش جیک و پوک در راهیابی به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است.البته نگاه جدیدی به بازی ترنا در این نمایش داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم از ظرفیت‌های آن در اشکال مختلف قصه استفاده کنیم.

نمایش جیک و پوک ادای دینی به بهرام بیضایی و استادمحمد است

کارگردان نمایش جیک و پوک اضافه کرد: نمایش «پهلوان اکبر» استاد بهرام بیضایی اولین نمایشنامه‌ای بود که خریدم و با نمایش «آسید کاظم» محمد استاد محمد با ساختار نمایش‌های قهوه خانه‌ای آشنا شدم و جیک و پوک ادای دینی به این دو بزرگوار است که این نمایش‌ها در زندگی تئاتری من نقش بسیار پر رنگی داشتند. امروزه در یزد مکانی به  بازی ترنا اختصاص یافته است و این بازی در همان قالب اصیل خود اجرا می‌شود، این در صورتی است که ترنا ریشه در خراسان و مشهد دارد و ما در گوشه به گوشه این شهر بازی مافیا را می‌بینیم و حتی از رسانه ملی نیز این بازی پخش می‌شود.

باید جایگاه اصیل و واقعی ترنا را حفظ کنیم

وی با اشاره به اینکه جایگاه واقعی بازی ترنا نشان داده نشده است، گفت: ترنا فرهنگ و مرامی است که باید شناخته شود، در هر جایی انسان‌هایی هستند که ساختار یک بازی را برهم می‌زنند مانند فیلم سینمایی «کندو» که از لحاظ ملودرام فیلم قابل تقدیری است، اما فرهنگ ترنا در این فیلم به بیراهه کشانده شده است و نشان دادن و حضور چنین افرادی در این بازی باعث شده که  جایگاه ترنا  به بیراهه کشیده شده شود.

ترکمنی سرابی با بیان اینکه در نمایش جیک و پوک به دنبال بازبینی دوباره جایگاه ترنا بازی هستم، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های من در نمایش جیک و پوک بازبینی فرهنگ و آشنایی مردم  با سنت‌های خودشان است، در حالیکه ترنا ریشه در فرهنگ‌های آیینی و سنتی دارد و با این بازی بحث گلریزان به زورخانه‌ها، مساجد و ... راه پیدا کرده است.

کارگردان نمایش جیک و پوک در خصوص حمایت مسئولین از نمایش‌ها خاطرنشان کرد: راهیابی ۲ اثر از خراسان رضوی به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اتفاق بسیار مثبت و خوشایندی است، چراکه جیک و پوک یک نمایش برخاسته از سنت مشهد است. در ادامه نیز برای نمایش خودم و «آخرین بازی» از ادراه‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنیگ، گردشگری و صنایع‌دستی انتظار حمایت دارم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha