الهه خدادادی در نشست ایسنا پیرامون بررسی وضعیت مناسب سازی محیط شهری برای سالمندان، با بیان اینکه کمیته مناسبسازی بسیار جامع بوده و مناسبسازی اماکن و معابر عمومی برای افراد کمتوان و ناتوان جسمی- حرکتی را در برگرفته و سالمندان، کودکان و بانوان باردار در دسته افراد کمتوان قرار میگیرند، اظهار کرد: در همین راستا اقداماتی در شاخه شهرسازی و عمرانی شهرداری صورت گرفته و در شاخه شهرسازی الزام بر این است که آپارتمانها، مراکز تجاری و خدماتی از ورودی تا آسانسور باید حتماً مناسبسازی شود و دسترسی آسان داشته و آپارتمانهای بالای ۷۰ متر نیز باید مجهز به توالت فرنگی باشند.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ با آغاز جلسات مناسبسازی کار شهرداری در این زمینه آغاز شد، افزود: شهرداری در ابتدا فعالیت خود را در زمینه مناسبسازی فضای محیطی برای افراد کمتوان حرکتی و نابینایان آغاز کرده و تمامی معابر دارای خطهای موزائیکی برجسته هستند و در تمام پارکهای قدیمی و جدید ساخته شده سطح شهر برای راحتی تردد سالمندان و معلولان رمپهایی قرار داده شده و در صورت نیاز مرمت میشوند.
اختصاص ۸۸ میلیارد ریال به مناسبسازی سرویسهای بهداشتی سطح شهر همدان
مسئول مناسبسازی شهرداری همدان با بیان اینکه شهرداری مدام در حال بازسازی و بازنگری معابر شهری است، اضافه کرد: سرویسهای بهداشتی عمومی که قبلاً در سطح شهر ساخته شده بودند، به توالت فرنگی مجهز میشوند و در بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ در چهار منطقه شهرداری حدود ۸۸ میلیارد ریال به احداث، تعمیر و مناسبسازی سرویسهای بهداشتی اختصاص داده شده که بخشی از این بودجه صرف خرید و نصب توالت فرنگی، میله دستی کمکی، روشویی متناسب با ویلچر یا کودکان با ارتفاع پایینتر خواهد شد.
خدادادی با بیان اینکه در زمینه حملونقل عمومی تعداد ۲۱ اتوبوس ۴۵۷ با کف قابل تنظیم و محل استقرار ویلچر در سطح شهر مشغول خدماترسانی به شهروندان است، ادامه داد: اتوبوسهای قدیمی به دو سه تا پله مجهز بودند اما اتوبوسهای جدید تک کفه بوده و صفحه فلزی داشته که به صورت رمپ درآمده و معلولان و سالمندان با ویلچر میتوانند از حملونقل عمومی استفاده کنند همچنین آموزشهای لازم به رانندگان این اتوبوسها برای کمک به این افراد در هنگام سوار و پیادهشدن داده شده است و نمونه کارت بهزیستی افراد دارای معلولیت به تمامی مسئولان خطوط اتوبوسرانی داده شده و رانندگان اتوبوس مکلفند به صورت رایگان به افراد دارای معلولیت در صورت ارائه کارت شناسایی معتبر خدمات ارائه کنند.
۱۶ پل مکانیزه در همدان وجود دارد
نماینده شهرداری در کمیسیون مناسبسازی استان همدان با بیان اینکه در هر اتوبوس یک صندلی برای افراد روشندل، معلولان و سالمندان در نظر گرفته شده و اطلاعرسانی آن در کنار صندلی مربوطه صورت گرفته است، اعلام کرد: به طور کلی ۲۵ دستگاه پل عابرپیاده در سطح موجود است که از این تعداد، ۱۶ پل عابرپیاده مکانیزه برای عبور سالمندان و معلولان مناسبسازی شد و تعداد بیشتری از این پلها به علت اینکه با ویلچر نمیتوان از پله برقی استفاده کرد، به آسانسور نیز مجهز میشوند.
خدادادی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۳ اتوبوس با کف قابل تنظیم به ناوگان حملونقل عمومی مناسب برای افراد کمتوان افزوده شده بودند، گفت: بعضی از پلههای برقی پلهای عابرپیاده کار نمیکنند چرا که قطعات آنها تخریب یا دزدیده میشود و متأسفانه این مشکل فرهنگی وجود دارد و برای جلوگیری از این کار اقدام به نصب آسانسور در این پلها شده است.
مسئول مناسبسازی شهرداری همدان بیان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۹ هزار و ۲۵۰ متر طول معبر برای تردد افراد دارای معلولیت و سالمند با برجستهسازی، رفع موانع، تعریض و هموارسازی پیادهروها مناسبسازی شدند و این معابر به طور دائم مورد بازدید و بازبینی قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه در خیابان بوعلی برای ساخت نیمکت از ترمووود استفاده شده بود اما متأسفانه آنها را کنده و سوزاندند بنابراین ناچاریم از سنگ، بتن و فلزات برای مبلمان شهری استفاده کنیم، اظهار کرد: تا پایان سال گذشته ۸۵۰ عدد تقاطع برای عبور و مرور افراد سالمند با اجرای پل همسطح روی جوی آب، نصب علائم راهنمایی ویژه عبور عابران دارای معلولیت، دکمههای فشاری و شنیداری مناسبسازی شدند.
مدیر نظارت بر امور عمرانی و ترافیکی شهرداری همدان نیز در ادامه در زمینه مناسبسازی بسته به وظایف شهرداری اقدامات و اصلاحاتی در معابر عمومی، فضاهای شهری و حملونقل عمومی شهری انجام شده است، گفت: هر ساله در بودجههای شهرداری نیز برای مناسبسازی مانند احداث سرویس بهداشتی، احداث پارکها و ناوگان حملونقل عمومی درنظر گرفته میشود.
احمد بهروزیفرد با بیان اینکه بخشی از نگهداری از وسایل و امکانات شهری به فرهنگ برمیگردد و شهروندان باید از این امکانات رفاهی که برای راحتی آنها فراهم شده مراقبت کنند، افزود: موضوع دیگری در ساخت و تجهیز امکانات درنظر گرفته میشود این است که مواد مورد استفاده باید در شرایط جوی دوام داشته باشند؛ به طور مثال مدتی از چوب برای ساخت مبلمان شهری استفاده میشد اما مردم آن را آتش میزدند و در این آب و هوا دوام خوبی نداشت بنابراین به سمت استفاده از مواد بادوام مانند فلز و سنگ روی آوردیم.
انتهای پیام
نظرات