عبدالحسین نوری در نشست ایسنا پیرامون بررسی وضعیت مناسبسازی محیط شهری برای سالمندان، با اشاره به روز جهانی سالمندان و تکریم و منزلت آنها اظهار کرد: همدان چهارمین استان پیر کشور است و با درنظر گرفتن نرخ رشد جمعیت کنونی و شرایط مهاجرت پیشبینی میشود تا حدود ۱۵ یا ۲۰ سال آینده از هر سه نفر یک نفر سالمند بوده و ۲۵ تا ۳۰ درصد جامعه سالمند باشند و موضوعی که اهمیت دارد این است که افراد دوران سالمندی را با سلامت سپری کرده و اگر اینگونه نباشد هزینههای قابل ملاحظهای را بر سیستم تحمیل میکند بنابراین اهمیت موضوع در این زمینه دوچندان میشود و ناگهان در آیندهای نزدیک با یک بحران جمعیتی مواجه خواهیم شد و اگر از امروز فکر اقتضائات لازم برای یک سالمندی سالم نباشیم حتماً با شرایط پیچیدهای مواجه میشویم.
بهزودی با بحران سالمندی مواجه خواهیم شد
وی بیان کرد: برنامههای درازمدت در زمینه مناسبسازی به دلایل مختلف مانند قانونگذاری، برنامههای توسعهای، تغییرات مدیران و عدم آموزش و اطلاع به نتیجه نمیرسند و در اولویت نیستند و عمدتاً برنامههای کوتاهمدت و میانمدت در برنامهریزیهای راهبردی حضور پررنگ دارند چرا که هنوز با اضطرار سالمندی مواجه نشده و این موضوع جدی نبوده اما واقعیت این است که بهزودی با بحران سالمندی مواجه خواهیم شد و موضوع سالمندی از جنبههای مختلف مانند اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، تغدیه، درمان و بهداشت و فضای فیزیکی قابل بررسی است.
نوری با بیان اینکه مناسبسازی فضای شهری در قانون حمایت از حقوق معلولان دارای محدودیتهای حرکتی مطرح شده و اگر شهر برای یک فرد دارای معلولیت ویلچری طراحی، بازسازی و اصلاح شود به طور قطع نیازهای یک فرد سالمند را نیز پوشش میدهد، افزود: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی به ریاست وزیر کشور و معاونتهای مربوطه به صورت فصلی در سطح استانها و شهرستانها تشکیل میشود و تا سال ۱۳۹۴ در استان همدان به این موضوع پرداخته نشده و جزو استان های پیشرو نبودیم اما از آن زمان این موضوع در مدیریت وقت استان جدیت پیدا کرده و جلسات با بهزیستی به عنوان دبیر ستاد مناسبسازی آغاز شد و نخستین اقدام در حوزه مناسبسازی اصلاح معابر بود که به کمک شهرداری پیگیری کرده و اکنون پیادهروهای همدان از وضعیت استانداردی برخوردار هستند.
مسئول دبیرخانه ساماندهی امور سالمندان استان همدان با بیان اینکه در مفهومی به نام دسترسی سفر باید به مراحل لازم نقطه به نقطه پرداخته شود و در گام نخست مناسبسازی برای سالمندان ساختمانها مورد توجه قرار گرفتند، اضافه کرد: با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد که ساختمانهای نوساز باید سرویس بهداشتی فرنگی داشته باشند و همدان نخستین اجراکننده این طرح در کشور بود و زمانی که این موضوع در همدان مصوب و پیگیری شد، در هیچ استانی اجرا نشده بود و با پیگیریهای صورت گرفته ساخت سرویس بهداشتی فرنگی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان اضافه شد.
مناسبسازی فیزیکی زمانبر و فراقوهای است
وی با بیان اینکه اصلاح فضای فیزیکی خیلی گسترده، زمانبر و فراسازمانی است و یکی از دلایلی که تاکنون ادامه پیدا کرده یا با موانعی مواجه بوده، این است که یک متولی را نمیتوان برای آن در نظر گرفت و عمده دستگاهها در این زمینه مسئول هستند و حتی فراقوهای بوده و مجلس و نمایندگان مردم باید در بحث اصلاح قوانین و مقررات و دستگاههای نظارتی مانند قوه قضائیه باید برای بررسی پای کار باشند، ادامه داد: یک نابسامانی در بستر زمان اتفاق افتاده و شهرسازی مدرن همدان از ۷۰ سال پیش آغاز شده و از آن مقطع تا چند سال پیش کسی به مناسبسازی توجه نداشته است و ساختوسازها غیراستاندارد بودند و اکنون اصلاح آن یک پروسه زمانبر با نیاز به برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و مشارکت همه دستگاهها در حوزه فرهنگی، اجتماعی، فنی و مهندسی، مدیریتی و نظارتی است تا بتوان قبل از رسیدن موج بزرگ سالمندی و زمانیکه متولدین دهه ۵۰ یا ۶۰ وارد سالمندی میشوند، اصلاحات را انجام دهیم.
نوری با بیان اینکه یکسری از اشکالات در بحث مناسبسازی و خدمترسانی مربوط به قوانین این زمینه است، اعلام کرد: یکی از انسانهای شریف همدان یک ملک واجد ارزش را به حوزه سالمندی در یک منطقه خوب واگذار کرده و در ادامه برای انجام امور اداری یکسری مسیر کمیسیون ماده ۵ را طی میکند و قبل از اتمام کارها دولت و مدیران ارشد استانی عوض میشوند و بعد از مدتی مسکوت ماندن با پیگیری مجدد نیز هنوز به نتیجه نرسیده است، در صورتی که اگر مسیر تسهیل میشد، مرکز مورد نظر در حال خدمترسانی به سالمندان بود.
کمیسیون ماده ۱۰۰ گلوگاه رد تخلفات ساختمانی بدون انجام مناسبسازیهای لازم
وی با بیان اینکه باید در سطح راهبردی مدیریت استان دغدغه وجود داشته باشد و هنگامی که در آن سطح پیگیری میشود به مرور زمان ملکه ذهن دستگاهها خواهد شد که باید در این زمینه جوابگو باشند و ناگزیر از این هستند که به این اولویتها بپردازند، تصریح کرد: یکسری از اشکالات فرآیندی هستند؛ به طور مثال در چند سال اخیر چندین تالار و باغرستوران در محورهای مختلف ورودی استان اضافه و بعد از استعلام از شهرداری مشخص شد که هیچکدام از آنها پروانه ندارند یا خلاف قانون ساختمان میسازند و در کمیسیون ماده ۱۰۰ امور فنی و بهداشتی را بررسی کرده و با ابلاغ جریمهای آن ساختمان را ثبت میکنند و در این کمیسیون دغدغههای مناسبسازی وجود ندارد و یکی از گلوگاههایی است که بسیاری از تخلفات ساختمانی در حوزه مناسبسازی از دست همه در میرود در حالی که کمیسیون ماده ۱۰۰ ماهیت شبهقضایی دارد و باید محکم در مقابل این تخلفات بایستد و اجازه ندهد حتی یک ساختمان با کاربری عمومی بدون قوانین و مقررات مناسبسازی به بهرهبرداری برسد.
وضعیت مناسب و استاندارد معابر شهری در همدان
مسئول دبیرخانه ساماندهی امور سالمندان استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مناسبسازی و اصلاح معابر و پیادهروها و بیان اینکه این موضوع مربوط به معاونت خدمات شهری و امور زیربنای شهرداری است، گفت: با پیگیری و اقدامات صورت گرفته دیگر پله در معابر و پیادهروها دیده نمیشود و این موضوع در شهر همدان که شیبدار بوده، بسیار مهم است همچنین در دورافتادهترین مناطق خط ویژه نابینایان وجود دارد و اتصالات درست بوده و دسترسیهای عرضی در معابر فراهم است.
دهنکجی ادارات دولتی به قانون با احداث ساختمانهای بدون پروانه
نوری با بیان اینکه اماکن عمومی دولتی یا خصوصی هستند به طوریکه در کشور دو نظام ساختمانسازی وجود دارد که نظام فنی و اجرایی مربوط به دستگاههای دولتی و نظام مهندسی مربوط به بخش خصوصی است، افزود: این دو نظام ساختمانسازی در مواردی با یکدیگر مغایرت دارند و در حوزه بخش خصوصی بهتر مناسبسازی انجام میشود اما اماکن دولتی از نظام مهندسی تمکین نکرده و اداره دولتی با احداث ساختمانهای بدون پروانه از شهرداری به قوانین این حوزه دهنکنجی میکند.
وی با تأکید بر مناسبسازی ناوگان حملونقل عمومی بیان کرد: در ناوگانهای حملونقل عمومی باید از خودروهای کوچکتر استفاده شود چرا که اتوبوسها با توجه به اندازههای معابر در استان همدان ایجاد ترافیک میکنند و نباید با اضافه کردن اتوبوسهای مناسبسازی شده برای سالمندان و معلولان و حل مشکل آنها مشکل ترافیک به شهر افزوده شود و با وضعیت کنونی که تمام خیابانهای همدان از لحاظ ترافیکی قفل هستند و ۱۰ سال دیگر همزمان با پیک سالمندی این ترافیک بیشتر نیز خواهد شد، یک فکر اساسی در حوزه حملونقل شهری نیاز است.
اهمیت شروع فرهنگسازی رفتار با معلولان و سالمندان از مدارس
نوری با بیان اینکه نیمکتهای فلزی در همدان برای نشستن سرد بوده و سالمندی که با هزار ترفند از خانه بیرون آمده نمیتواند روی این نیمکتها بنشیند، اعلام کرد: بعد از چندین سال آسیبشناسی و کار در حوزه مناسبسازی به این نتیجه رسیدیم که باید به سراغ آموزش و پرورش رفته و نحوه رفتار با سالمندان و معلولان را به دانشآموزان آموزش دهیم که اثر آن در درازمدت بیشتر است و این اهمیت آموزش و افزایش آگاهی مردم و شهروندان را نشان میدهد.
وضعیت پلهای عابرپیاده یک معضل جدی در بحث مناسبسازی است
مسئول دبیرخانه ساماندهی امور سالمندان استان همدان با تأکید بر اینکه رسانه باید دغدغه را ایجاد کرده و از مسئولان و مدیران مربوطه مطالبه داشته باشد، اعلام کرد: وضعیت پلهای عابرپیاده یک معضل جدی است به طوری که این پلها به آسانسور و پله برقی تجهیز میشوند اما قطعات آن را سرقت میکنند و این موضوع نیز نیاز به فرهنگسازی دارد چرا که این امکانات برای رفاه مردم فراهم شده و نباید به آن آسیب برسانند اما تا رسیدن به آن سطح فرهنگ کنار پلها یک دکه گذاشته و آن دکه در قبال نگهداری و مراقبت از پل به مردم اجاره داده شود.
ساختمان پزشکان برای مراجعه سالمندان و معلولان مناسب نیستند
وی با بیان اینکه بیشترین سهم هزینههای درمان کشور مربوط به سالمندان است، تصریح کرد: تمرکز مطبها و فضاهای درمانی شهر همدان در خیابان بوعلی است و متأسفانه پزشکان ساختمانهای مسکونی را به ساختمان پزشکان تبدیل کردند که مناسبسازی نشده و سالمندان یا حتی بیماران به سختی به این مراکز مراجعه میکنند و اکنون در حال متقاعد کردن پزشکان هستیم که یا از ساختمانهای دارای شرایط مناسب استفاده کنند یا در همین مجتمعها مناسبسازی را انجام دهند چرا که یک نفر دیگر را میتوان به خرید فرستاد اما یک نفر دیگر را نمیتوان به مطب فرستاد و ما در بحث عدم رعایت اصول مناسبسازی ساختمانهای پزشکان در معرض آسیب هستیم.
نوری با بیان اینکه طبق ماده واحده قانون مطب پزشکان میتوانند در ساختمان مسکونی طبابت کنند و پزشکان از این قانون سوءاستفاده میکنند اما وقتی آنها با هم هماهنگ میشوند و در یک ساختمان مطب تأسیس میکنند، آن دیگر اسمش مطب نیست و مجتمع درمانی است و یک قانون نیز در زمینه رعایت حقوق معلولان وجود دارد، اظهار کرد: افتتاح مطب فیزیوتراپی در طبقه سوم یک ساختمان در صورتیکه بیمار حتی یک پله را هم نمیتواند بالا رود، اقدام خوبی بود و اگر تصمیم بر احداث ساختمان پزشکان است باید با استانداردهای لازم و پارکینگ ساخته شود.
احداث «سرای تجربه»
وی با بیان اینکه در زمینه محیطهای مناسب برای سالمندان پیشنهاد بهزیستی احداث «سرای تجربه» بود و در آنجا ارتباطی بین سالمند و جوانان برقرار شده و هیچ چیز برای سالمند لذتبخشتر از این نیست که بتواند تجربیات خود را منتقل کرده و مخاطب داشته باشد و به سلامت روحی آنها بسیار کمک خواهد کرد بنابراین اکنون پیگیر آن بوده و شهرداری نیز برای تأمین ساختمان مناسب پای کار است و امیدواریم بهزودی به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: سرویسهای بهداشتی عمومی در بحث مناسبسازی بسیار مهم هستند و یکی از دلایلی که سالمندان خانه ماندن را ترجیح میدهد، همین موضوع بوده و در همدان نمیتوان راحت سرویس بهداشتی در مرکز شهر پیدا کرد و یک پیشنهاد این است که در پارکینگهای عمومی سرویس بهداشتی ساخته شود.
احیای بافت محلهای در همدان مؤثر در زندگی سالم سالمندی
وی بیان کرد: قانون بازآفرینی شهری بسیار مهم بوده و افق با ارزشی دارد و نگرانی آن است که با چه کیفیتی اجرا شود و ما باید به سمت احیای مرکز محلات حرکت کنیم به طوری که همدان در گذشته بافت محله به محله داشته و در محله گلپا میتوان این بافت را از نزدیک دید و فروشگاههای لازم و پارک در آنها بوده و ارتباطات لازم شکل میگرفته و همسایهها همدیگر را میشناختند و این به زندگی سالم سالمندی کمک میکند و امروز اگر احیای این بافت محلهای را در دستور کار قرار دهیم در زمانی که آن پیک سالمندی فرامیرسد چند مرکز محله خوب خواهیم داشت که سالمندان در آن بتوانند زیست بهتری داشته باشند و مدتی پیش طرحی با عنوان «باغ در بام» پیشنهاد شد تا همدان نخستین استان اجراکننده این طرح باشد و این طرح تأثیری زیادی بر روحیه سالمند میگذاشت اما به دلایلی با این طرح مخالفت شد.
لزوم توجه به بانوان سالمند مجرد
مسئول دبیرخانه ساماندهی امور سالمندان استان همدان با تأکید بر بحث بانوان سالمند مجرد اعلام کرد: یکی از بحرانیترین مشکلات در حوزه سالمندی بانوان سالمندی هستند که همسر خود را از دست دادند و زندگی آنها با چالش مواجه است و آسیبهای متنوعی گریبانگیر آنها بوده و لازم است رسانهها دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.
نوری با بیان اینکه محل استقرار عابر بانک وابسته به گردش مالی آن دستگاه است و اگر دستگاه در جایی چرخش مالی کمی داشته باشد دستگاه را برمیدارند و بانکها اقتصادی نگاه میکنند و دید خدماتی ندارند، گفت: در وسط خیابان قسمتهایی میخهای قرمز گذاشته شده تا یک نفر که قصد عبور عرضی دارد در آنجا توقف و استراحتی کوتاه داشته باشد که به آنها «جزیره» گفته میشود و به شدت نیاز است کل معابر شهری از منظر جانمایی جزیرهها بازنگری شوند.
انتهای پیام
نظرات