• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402070906098
  • خبرنگار : 50444

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری:

تقویت هویت ایرانی اسلامی، رویکرد قصه گویی امسال در خراسان شمالی باشد

تقویت هویت ایرانی اسلامی، رویکرد قصه گویی امسال در خراسان شمالی باشد

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: در جشنواره قصه گویی امسال استان، از قصه هایی استفاده شود که بیشتر به سمت مردمی بودن می رود و تقویت هویت ایرانی اسلامی از دیگر رویکردهای آن باشد.

 حمید رضا خاکشور در جلسه هماهنگی برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی که نهم مهر ماه برگزار شد، عنوان کرد: جشنواره قصه گویی، فرصت مغتنمی است تا اسطوره ها و قهرمانان استان را به کشور معرفی کنیم.

وی با اشاره به دلاوری و رشادت های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: شایسته است جشنواره، نگرش چند بعدی داشته و نگاهی به سوی شناساندن قهرمانان واقعی کشوری و شهدای شاخص استان چه در دوران جنگ تحمیلی و چه دفاع از حرم به نسل جدید داشته باشد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی تاکید کرد: محورهای جشنواره بین‌المللی قصه گویی به نوعی باشد که از همه سلایق استفاده شود و موضوعاتی همچون فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج آیین های بومی، محلی و مذهبی، قصه زندگی نامداران ورزشکار، موسیقی و هنرمندان این استان که به بخشی ها در استان مشهور هستند می تواند ایده خوبی برای تولید محتوا و پردازش آن در جشنواره قصه گویی امسال باشد.

تجلیل از پیشکسوتان حوزه های قصه گویی، قصه نویسی، پرده خوانی و نقالی و تقدیر از قصه‌ گویان برتر این جشنواره بین‌المللی از دیگر نکاتی بود که مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه به آن اشاره کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز در این جلسه گفت: بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی امسال با هم افزایی دستگاه های اجرایی با رویکرد متفاوتی برگزار خواهد شد .

فرهاد آقا بیگی با بیان اینکه خراسان شمالی، ایران کوچک است، ادامه داد: خراسان شمالی مهد قصه، آیین و سنت هاست و به همین دلیل فرهنگ قصه گویی در استان باید عمومی شود.

وی با اشاره به اینکه برای ترویج فرهنگ قصه گویی به همت جمعی نیاز داریم، افزود: قصه گویی قدرتمند ترین ابزار برای انتقال فرهنگ، ارزش ها و اعتقادات ما از نسلی به نسل دیگر است و مهم ترین هدف ما، برگزاری جشنواره ای به صورت عمومی تر و به دست آوردن قصه هایی اصیل است که در دل مردم ما وجود دارد.

وی با اشاره به جمع آوری و ضبط ۲۰ قصه با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی استان بیان کرد: هنرمندان بخشی استان با ساز های در دستشان قصه دلاوری ها و فداکاری های نسل های گذشته را بر زبان جاری می کنند.

آقا بیگی یکی از اهداف حوزه قصه گویی و جشنواره قصه گویی را اشاعه امید آفرینی در جامعه دانست و افزود: در حوزه کشاورزی که صنعت اول استان است، می توان قصه های الهام بخش و امید آفرین تولید کرد. البته پرورش قصه گویان از دیگر اهداف جشنواره قصه گویی به حساب می آید.

وی گفت: امیدواریم با کمک همه دستگاه ها، این فضا در حوزه قصه گویی گسترش یابد و راویان خوبی در این حوزه شناسایی شوند.

به گزارش ایسنا، جشنواره قصه گویی امسال در بخش‌های «مدرن و کلاسیک»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره» و «۹۰ ثانیه‌ای» برگزار می شود.

محورهای امسال جشنواره بخش قصه های قرآنی، دینی و مذهبی، روایت اراده تحت عنوان قصه کارآفرینان و صاحبان عرصه کار و تلاش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha