• شنبه / ۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402070805130
  • خبرنگار : 71661

تقویت قوای دفاعی رومانی برای جلوگیری از «نفوذ به مرزهای ناتو»

تقویت قوای دفاعی رومانی برای جلوگیری از «نفوذ به مرزهای ناتو»

رومانی در حال انتقال پدافند هوایی خود به روستاهای نزدیک رود «دانوب» در نزدیکی اوکراین است، جایی که پهپادهای روسیه در آن تأسیسات غلات اوکراین را هدف می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رومانی سامانه‌های پدافند هوایی خود را به مرز خود با اوکراین در این سوی رود دانوب نزدیک کرده و به گفته دو منبع ارشد دفاعی، قصد دارد پست‌های دیده‌بانی و گشت‌های نظامی بیشتری را به این منطقه اضافه کند.

این اقدامات در کنار اعزام چهار جنگنده اف-۱۶ آمریکایی و گسترش منطقه پروازممنوع، نشان از بروز این نگرانی فزاینده در رومانی و ناتو دارند که پای این کشورها هم به جنگ روسیه و اوکراین کشیده شود.

در نوامبر سال گذشته بود که برخورد یک موشک به خاک لهستان دو شهروند این کشور را به کام مرگ کشانده و وحشتی کوتاه‌مدت را به راه انداخت؛ هر چند که کمی بعد روشن شد مسئولیت موشک‌ها با سامانه پدافند هوایی اوکراین بوده است. حالا رومانی هم در کانون توجهات قرار گرفته است.

روسیه که در ۱۷ ژوئیه از توافق غلات دریای سیاه با اوکراین خارج شد، فوراً شروع به هدف‌گیری بنادر و انبارهای اوکراین در امتداد رود دانوب کرد تا راه ارتباطی جایگزین کی‌یف برای صادرات محصولات کشاورزی‌اش را مسدود کند.

بنادر «ایزمائیل» و «رنی» اوکراین هم در میان این اهداف بودند که درست در آن سوی رود دانوب، مقابل خاک رومانی واقع شده‌اند.

تقویت قوای دفاعی رومانی برای جلوگیری از «نفوذ به مرزهای ناتو»

دو منبع نظامی رومانی گفتند که موارد پراکنده از سقوط قطعات پهپاد در خاک رومانی می‌تواند موجب یک سوءتفاهم میان روسیه و ناتو شده و نیروهای مسلح رومانی را به افزایش حضور امنیتی در این منطقه مجبور کنند.

ارتش رومانی در روستای «پلارو» که کمتر از یک کیلومتر با بندر ایزمائیل اوکراین فاصله دارد، دو پناهگاه بمب ساخته و هرگاه متوجه حرکت پهپادهای روسیه به سوی این بندر شود، به ساکنان مناطق اطراف در خاک رومانی هشدار می‌دهد که به پناهگاه بروند.

دولت رومانی این هشدارها را از طریق تلفن‌های همراه اهالی این منطقه ارسال می‌کند، اما به گفته مقامات محلی، آنتن‌دهی نامناسب این منطقه باعث شده تا این هشدارها چندان کارگر واقع نشوند.

ارتش رومانی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی و چهار فروند جنگنده اف-۱۶ به پایگاهی در ۱۵۰ کیلومتری ایزمائیل منتقل شده‌اند.

رومانی همچنین در اواسط ماه میلادی جاری بر فراز منطقه‌ای از مرز رومانی و اوکراین تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک رومانی و تا ارتفاع ۴۰۰۰ متری وضعیت پروازممنوع اعلام کرد تا از استفاده پهپادهای روسیه از آسمان رومانی برای حمله به اهداف اوکراین جلوگیری کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پنجشنبه در کی‌یف به خبرنگاران گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حملات روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و رومانی حمله‌ای عامدانه به خاک رومانی بوده باشد؛ اما این حملات را «بی‌پروا» و «بی‌ثبات‌کننده» خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha